Medisinske og naturvitenskaplige emner 2.år 050NAT2
Innhold
Hensikten er at studenten skal:
- Tilegne seg teoretisk kunnskap om de vanligste sykdommers årsaker, forekomst og kliniske symptomer
- tilegne seg kunnskap om medisinsk behandling og konsekvenser for pasienten
- få kunnskaper om endringer i sykdomsmønster og dødsårsaker
- medvirke aktivt i behandling og pleie av pasienter med akutte og kroniske tilstander
- tilegne seg kunnskap i klinisk farmakologi for å kunne utvise ansvarlig medikamenthåndtering
- vise evne til å mestre akuttsituasjoner i sykehus og institusjoner
- tilegne seg teoretiske kunnskap om ernæringens betydning ved forebygging og behandling av sykdom
Delemne 3 - 2 - 1 Generell patologi og sykdomslære
Emner
Organrelatert patofysiologi
Delemne 3 - 2 - 2 Spesielle patologiske tilstander og prosesser
Emner
Utvikling og livsløp
Diagnostisering og behandling av sykdom
Akutt og kronisk fysisk og psykisk sykdom
Delemne 3- 2 - 3 Farmakologi
Emne
Legemiddelformer og administrasjonsmåter
Klinisk farmakologi
- legemiddelhåndtering
- ansvar og kompetanse
Delemne 3 - 2 - 4 Førstehjelp i institusjon/sykehus
Delemne 3 - 2 - 5 Klinisk ernæring
Emner
Forebyggende ernæring - sammenheng ernæring og helse
Kostbehandling og ernæringsbehov ved ulike sykdommer og sykdomstilstander
Enteral og parenteral ernæring
Delemne 3 - 2 - 6 Epidemiologi
Emner
Utbredelse og årsaker til befolkningens helsetilstand
Levevilkår og livsstilens betydning for befolkningens helsetilstand
Miljømedisin
Vurderingsordninger:
Hovedemne:050NAT2 000 Medisinske og naturvitenskapelige emner. Patologi, sykdomslære, farmakologi og klinisk ernæring
15 stp
Eksamen, individuell skriftlig i
medisinske og naturvitenskapelige emner,
5 timer, uten hjelpemidler. Vurderes med gradert karakter
Delemne: 050NAT2 ST1 Studieoppgave Medisinske og naturvitenskapelige emner 2.år
Individuell, skriftlig relatert til delemnets emner. Vurderes til bestått/ikke bestått
Delemne: 050NAT2 FAR Prøve i farmakologi
Individuell skriftlig prøve i farmakologi 2 timer. Vurderes til bestått/ikke bestått. Prøven må være 60 % riktig for å vurderes til bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Elin Nordbø Gilberg <Elin.N.GilbergSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 30.11.2006