Metodisk barnevernsarbeid 070HEMN2

Læringsmål

Målet med hovedemne II er å sikre at studentene får erfaring i praktisk-metodisk arbeid og kan utvikle evnen til å integrere praktisk erfaring, teoretisk kunnskap og refleksjon i yrkesutøvelsen i flerkulturelle sammenhenger. Videre skal hovedemnet gi studentene utvidet kunnskap og forståelse for barn og unges livssituasjon, omsorgsbehov og vurdering av omsorgspersoners omsorgskompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Studentene skal etablere kunnskap om hva som kjennetegner utsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk, og utvikle forståelse for sammenhengen mellom individuelle, kulturelle og samfunnsmessige forutsetninger og valg av metodiske tilnærminger.

Innhold

DELEMNE 6: METODISK BARNEVERNSARBEID OG PRAKSISSTUDIER

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 6 er å gi studentene kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teori, forskning og praktisk handling i metodisk barnevernsarbeid. Studentene skal gjennom praksisstudiene utvikle kunnskap, holdninger og ferdigheter og relasjonskompetanse i den praktiske utøvelsen av metodisk barnevernsarbeid i et flerkulturelt samfunn.

Praksisstudiene skal bidra til å gi kunnskap om og erfaring i framtidig yrkesrolle og utvikle evnen til å integrere praktisk erfaring, teoretisk kunnskap og refleksjon i yrkesutøvelsen gjennom vedvarende prosesser.

Innholdet i delemnet omhandler praksisstudier på ulike arenaer, og refleksjon over kunnskaper og erfaringer fra praksisstudiene. ,

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk forelesninger, gruppearbeid, rollespill, diskusjoner, refleksjonsarbeid, kommunikasjons og samhandlingsøvelser og praksisstudier. Praksisstudiene inkluderer et praksisforberedende og praksisoppsummerende seminar.

Vurderingsformer: Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått.

Delemne 6 har tre oppgaver i vurderingsmappenog to oppgaver i
dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN2 6-1

Vurderingsoppgave 6-1: Informasjonsbrosjyre

En besvarelse som i sitt innhold er knyttet til utarbeidelse av en informasjonsbrosjyre om praksisstedet. Individuell besvarelse. 1000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 070HEMN2 6-2

Vurderingsoppgave 6-2: Anerkjennelse som praksis

Denne besvarelsen stiller krav til faglig redegjørelse for begrepet anerkjennelse som praksis. Individuell besvarelse. 4000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 070HEMN2 DO1

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i seminarene før og etter praksis.

Delemnekode: 070HEMN2 6-3

Vurderingsoppgave 6-3: Etisk dilemma
Denne besvarelsen tar utgangspunkt i studentenes etiske dilemma fra praksis og skal danne grunnlag for gruppearbeid og ende opp i en individuell besvarelse. 3000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 070HEMN2 DO2

Dokumentasjonsoppgave: Studentene skal legge fram en skriftlig etisk problemstilling fra praksisstudiene. Denne danner grunnlag for vurderingsoppgave 6-3

Emnekode: 070PRA1 METODISK BARNEVERNSARBEID OG PRAKSISSTUDIER

Målet for praksisstudiene er at studentene skal få erfaring med metodisk barnevernsarbeid, utfordres til faglig, personlig og etisk refleksjon og til bearbeiding av egne kunnskaper holdninger og ferdigheter. Praksisstudiene skal bidra til utvikling av studentenes ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen.

DELEMNE 7: VURDERING AV OMSORGSKOMPETANSE

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 7 er at studentene skal kunne redgjøre for kunnskap om barn og unges oppvekst- og livsbetingelser, og ulik oppfatning og praksis knyttet til barneomsorg og barneoppdragelse nasjonalt og internasjonalt. Studentene skal videre tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvilke forhold som medvirker til at barn og unge lever i omsorgssviktsituasjoner. Videre skal studentene utvikle en begynnende forståelse for og evne til å vurdere barn og unges livssituasjon, omsorgsbehov og omsorgskompetanse i et flerkulturelt perspektiv, og forstå betydningen av tilknytning og brudd i relasjoner mellom omsorgspersoner og barn. Livssituasjonen til barn og unge med etnisk minoritetsbakgrunn og enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere vil bli behandlet. Delemnet sikter også mot å gi studentene kunnskap om og forståelse for hvordan tiltak kan iverksettes innen det det aktuelle lov- og regelverk som regulerer slike tiltak.

Innholdet i delemnet er knyttet til teorier og forskning om barneomsorg, omsorgskompetanse og omsorgssvikt i et flerkulturelt samfunn. Videre inneholder delemnet kunnskap om lovforutsetninger og rammevilkår for metodisk barnevernsarbeid knyttet til omsorgskompetanse i et flerkulturelt samfunn. Det legges i tillegg vekt på arbeid med etiske problemstillinger og dilemmaer i den praktiske utøvelsen av metodisk barnevernsarbeid.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk selvstudium, forelesninger og arbeid i grupper knyttet til konkret tiltaksarbeid.

Vurderingsformer: Delemnet har en oppgave i vurderingsmappen og to oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN2 7-1

Vurderingsoppgave 7-1: Vurdering av omsorgskompetanse

En besvarelse som i det faglige innhold skal sette fokus på vurdering av omsorgskompetanse. Gruppebesvarelse. 4000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II.

Delemnekode: 070HEMN2 DO3

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeidet som fører fram til vurderingspoppgave 7-1.

Delemnekode: 070HEMN2 DO4

Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.

DELEMNE 8: METODISK ARBEID MED UTSATTE BARN OG UNGE

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 8 er at studentene etablerer en forståelse av hva som ligger i betegnelsen risikoutsatte barn og unge i et flerkulturelt samfunn. Delemnet skal bidra til at studentene tilegner seg utdypende kunnskap om og forståelse for individuelle, kulturelle og samfunnsmessige årsaker som medvirker til en marginalisert livssituasjon, og sammenhengen mellom disse forutsetningene og valg av metodiske tilnærminger i arbeid med utsatte barn og unge. Studentene skal videreutvikle forståelse for og anvendelse av sosialpedagogisk arbeidsmetode og bruk av aktiviteter og kulturtiltak som del av det metodiske arbeidet. Videre utfordres studentene til økt forståelse av kommunikasjonens betydning i møte med barn og unge. Delemnet skal synliggjøre det mangfold av muligheter metodisk arbeid med utsatte barn og unge i et flerkulturelt samfunn har, og hvordan barnevernpedagoger inngår i et samarbeid med ulike aktører i dette arbeidet.

Innholdet i delemnet omfatter teorier og forskning om utsatte barn og unges livssituasjon, hvordan marginalisering og avvik konstrueres, og utdypende kunnskap om ulike metodiske tilnærminger knyttet til individ, familie/gruppe og samfunn i et flerkulturelt perspektiv. Sosialpedagogikk og bruk av aktiviteter og kulturtiltak sammen med utfordringer knyttet til studentenes handlings- og samhandlingskompetanse vil stå sentralt.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet legger vekt på bruk av ulike arbeids- og læringsformer som selvstudium, forelesninger, bruk av aktiviteter og kulturtiltak, bruk av grupper, praktisk ferdighetstrening, kommunikasjonsøvelser og feltarbeid.

Vurderingsformer: Delemnet har en oppgave i vurderingsmappen og to oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN2 8-1

Vurderingsoppgave 8-1: Metodisk arbeid med utsatte barn og unge og muntlig høring

Besvarelsen skal inneholde et faglig begrunnet tiltak som bygger på kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom individuelle/gruppevise forutsetninger og valg av metodisk tilnærming. Individuell besvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som teller 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II.

Delemnekode: 070HEMN2 DO5

Individuell muntlig høring i kunnskapsgrunnlaget for Hovedemne II og studentens forståelse av eget fag. Det er en forutsetning at vurderingsmappe 8.1. er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring. Muntlig sensur er først og fremst en justering av karakteren fra vurderingsmappen, men det er anledning til å gi kandidaten "ikke bestått" dersom muntlig eksamen gir grunnlag for det.

Delemnekode: 070HEMN2 DO6

Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 26.04.2006