889 Design og teknologi

Innledning

Fagplanen bygger på fellesmålene i rammeplanen for 3-årig faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk 03.04.03 UFD og på de prinsipper for utarbeiding av fagplaner for fordypningsenheter som er trukket opp i den samme rammeplanen.

Studiet er i første rekke siktet inn mot pedagogisk arbeid i grun­nskolen og videregående skole, og kan også ses i forhold til andre faglige og pedagogiske miljø.

Studieenheten kan være

  • 3. studieår i faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk
  • 2. eller 3. studieår i bachelor i Visuelle kunstfag og design
  • 60 studiepoeng som fag i en lærerutdanning
  • Videreutdanning for lærere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • Del av en flerfaglig bachelor
  • Faglig grunnlag for videre designrelaterte studier

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er siktet inn mot en bred målgruppe, og det anses for en fordel at studentene har ulik faglig bakgrunn, der noen har tyngde innenfor formingsfag, og andre innenfor realfagsrelaterte studier. Opptaksgrunnlaget er satt til et minimum på 30 sp formingsfag og/eller realfag i fagkretsen der studiet tas som del av en lærerutdanning og som etterutdanning for lærere. Ellers er opptaksgrunnlaget generell studiekompetanse eller realkompetanse og 60 sp formingsfaglig og/eller realfaglig utdanning på høgskolenivå. Opptakskriteriene skal tilgodese søkere med ulik kompetanse.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
60DESTEK Design og teknologi 60,00 O 30 30        
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emnebeskrivelse (klikk på linken Design og teknologi under obligatorisk emne)


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Marte Gulliksen <Marte.GulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kjetil Tømmer - 17.08.2006