953 Informatikk for lærere 1
Innledning
Studiet dekker pedagogisk bruk av IKT i skolen. IKT brukes her om den samlede digitale teknologien som påvirker dagligliv, samfunn og arbeid. Informatikk for lærere er et videreutdanningstilbud for lærere i barnehage, grunnopplæring eller annen pedagogisk virksomhet. Faget inngår også i den valgfrie delen av 4-årig allmennlærerutdanning. Studiet skal gi et teoretisk og praktisk grunnlag for å mestre nye arbeidsformer og aktuelt teknisk utstyr. Videre tar studiet opp teknologiens rolle i skole, samfunn og arbeidsliv.
Det er en forutsetning for deltakelse at studentene kjenner til bruk av standard IKT-verktøy og disponerer egen PC med standard programvare og internettilgang.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppe:
Lærere på alle trinn i grunnskolen.
Opptakskrav:
Generell studiekompetanse.
Mål for studieprogrammet
Gjennom studiet skal studentene:
- tilegne seg grunnleggende faglig kunnskap om informasjonsteknologi
- få kunnskap om ulike teknologiske plattformer
- gi en innføring i pedagogisk bruk av IKT og gi lærere grunnlag for å benytte IKT i ulike fag i grunnskole, videregående skole og voksenopplæring
- gi forståelse for og innsyn i anvendelse av IKT der den digitale læringsarenaen vektlegges
- gi grunnlag for realistisk vurdering og bruk av ny teknologi, både i eget arbeid og i samarbeid med andre i skolemiljøet
- få kunnskap om og ferdighet i grunnleggende bruk av informasjonsteknologisk utstyr
- få kunnskap om konsekvenser for individ og samfunn ved bruk av IKT
- være forberedt på de metode- og rolleendringene som IKT medfører i skole, opplæring og arbeidsliv.
Teknologien er i rask utvikling. Arbeidsformene i studiet skal motivere studentene til å bli i stand til å følge med i utviklingen på egen hånd etter endt utdanning.
Videre studiemuligheter
Studiet kan inngå i gradsoppbygging og kombineres med Informatikk II for lærere og gi årsenhet i informatikk.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Informatikk for lærere omfatter tre hovedemner:
- Innføring i informasjonsteknologi (12 studiepoeng)
- Informasjonsteknologi i undervisning og læring (12 studiepoeng)
- Informasjonsteknologi i samfunn og arbeidsliv (6 studiepoeng)
Innføring i informasjonsteknologi (12 sp)
Dette hovedemnet inneholder to moduler:
Grunnkurs (8 sp):
- Grunnleggende informasjonstekniske begreper
- Grunnleggende kunnskap om maskinvare og programvarer/programvare og plattformer
- Konfigurasjon av maskinutstyr og programvare
- Ferdigheter i bruk av operativsystem og standard programvarer:
- Tekstbehandling
- Regneark
- Presentasjonsverktøy
- Informasjonskompetanse på Internett og andre kilder
- Introduksjon til programvarer for undervisning
Maskin- og programvare for multimedia og kommunikasjon (4 sp):
- Grunnleggende datakommunikasjon
- Internett – system og tjenester
- Installering, konfigurasjon og bruk av aktuelle programplattformer
- Installering, konfigurasjon og bruk av periferiutstyr
- Datakommunikasjonssikkerhet
I dette hovedemnet skal studentene gjøre seg kjent med datamaskiner og periferiutstyr. Studentene skal tilegne seg tilstrekkelig grunnlag for på egenhånd å kunne sette seg inn i bruk av nytt utstyr ved hjelp av håndbøker og veiledninger.
Informasjonsteknologi i undervisning og læring (12 sp)
I arbeidet med dette hovedemnet skal studentene trenes i å dra nytte av IKT i undervisning og egen læring/eget arbeid. Det blir lagt vekt på bruk av informasjonsteknologi i utdanningssystem og samfunn.Hovedemnet har disse modulene:
IKT i undervisning/fag (6sp):
Arbeidet med denne delen av studiet henter elementer fra
- IKT og læringsteori
- IKT i læreplaner
- IKT i skolens undervisningsfag
- IKT i undervisningsprosjekter - nasjonalt og internasjonalt
- IKT i åpen og fleksibel læring
- IKT-baserte læremidler og tilpasset opplæring og elektroniske læringsplattformer
- Bruk av multimedia i undervisnings- og læringsmiljøer
IKT i problemorientert arbeid (6sp):
Studentene skal
- tilegne seg teoretiske kunnskaper
- øve inn praktisk bruk av:
- Lyd- og bildebehandlingsprogrammer
- Multimedieverktøy
- tilegne seg kunnskap om verktøy for taktile og nettbaserte produksjoner
- tilegne seg ferdigheter i installasjon og bruk av skanner, digitale kamera o.l. utstyr
- produsere en prosjektoppgave
Prosjektoppgaven skal knyttes til et tema- eller problemområde og kan eksempelvis inneholde elementer som
- Internett i undervisningen
- verktøy for framstilling/publisering av elektroniske dokumenter/lærestoff (Internett/Intranett)
- elektronisk bildebehandling/grafiske formater
- presentasjonsprogrammer/presentasjonsformer
- egenutviklede opplæringssystemer
Arbeidet med prosjektoppgaven skal fremme problembasert læring. Det blir forelest i programapplikasjoner som studentene vil ha nytte av i denne sammenhengen. Prosjektgruppene skal presentere prosjektarbeidet ved hjelp av WWW-sider eller annen programbasert presentasjon.
Informasjonsteknologi i samfunn og arbeidsliv (6 sp)
En viktig side ved arbeidet med Samfunnsinformatikk er å gjøre tydelig at en rekke spørsmål i emnet er preget av interessekonflikter. Studentene skal gjøre seg kjent med ulike syn og øve opp evnen til å analysere motsetninger.
Emnet omfatter:
- IKT i teknologihistorien, teknologiforståelse
- IKT og personvern
- IKT og arbeidsmiljø
- IKT og “livslang læring”
- Informasjonsferdighet
- Etiske problemstillinger knyttet til bruk av IKT
Det er naturlig å drøfte verdikonflikter i forbindelse med bl.a.:
- Hvilke konsekvenser får informasjonsteknologi for den enkelte i hverdagslivet?
- Hva blir konsekvensene for skole og undervisning?
- Hva blir konsekvensene for arbeidslivet, ved f.eks. endring av produksjonsformer, nye arbeidsplasser, arbeidsplasser som går tapt, endring av arbeidsmiljø osv.
- Hvilke konsekvenser får den nye teknologien for det offentlige, ved f.eks. endrede kommunikasjonsformer, kontroll, overvåking etc.
Det er lagt vekt på å gi studentene et teoretisk og praktisk grunnlag for å mestre nye arbeidsformer og aktuelt teknisk utstyr og å drøfte teknologiens rolle i skole, samfunn og arbeidsliv.
Det forutsettes at studentene har kunnskaper tilsvarende lærerutdanningens tilbud om innføringskurs i IKT. De to første ukene i høstsemesteret blir brukt til å forberede studentene m.h.t. forkunnskaper.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen strekker seg over hele studieåret. Studiet er basert på varierte arbeidsformer som forelesning, seminar, arbeid med datamaskiner individuelt og i gruppe, ekskursjoner og prosjektarbeid. Lærestoffet blir arbeidet med dels i forelesninger, dels i grupper og dels individuelt. Arbeidsformer egnet for problembasert læring blir foretrukket der det kan gjennomføres.
I studiedelen Innføring i bruk av informasjonsteknologi og Informasjonsteknologi i undervisning og læring blir det gitt minst fem obligatoriske mappeoppgaver. Disse blir vurdert til bestått/ikke bestått og er en forutsetning for at kandidaten kan framstille seg til eksamen. Frister for innlevering blir tilpasset emnene og fordelt i studieåret. Oversikt over obligatoriske mappeoppgaver og studentaktivitet blir gitt i semesterplanen ved semesterstart.
Fravær fra obligatorisk studieaktivitet iflg semesterplanen (praktisk arbeid med datamaskin, gruppe-aktiviteter, framlegginger osv. ) og manglende innleveringer - uansett årsak - skal erstattes med tilsvarende studieaktivitet/innlevering etter avtale med faglærer. For å framstille seg til eksamen må obligatoriske deler av studiet være fullført og godkjent av faglærer.
Studentene har tilgang til PC-lab på høgskolen.
Eventuell studietur, omfang og innhold, blir avklart i samråd med studentene innen 2 mnd. etter studiestart.
Ved ekstern avvikling og fjernundervisning av studieenheten kan organisering og arbeidsformer tilpasses ulike målgrupper og lokale forhold.
Forholdet mellom teori/praksis
Studenter som tar faget som del av allmennlærerutdanning, har obligatorisk skolepraksis iflg praksisplan ved EFL. Studenter med godkjent lærerutdanningspraksis har fagdidaktisk oppgave i skolepraksisperioden. Det legges vekt på å bruke den teoretiske kunnskapen i praksis, dette blir bl.a. ivaretatt ved praksis i grunnskolen der studenten bruker informasjonsteknologien i skolens fag.
Vurderingsformer
Før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering, må de obligatoriske oppgavene være godkjent. Sluttvurdering består av:
Skriftlig elektronisk og individuell eksamen med emner fra hele kurset |
Varighet: 3 timer |
Vekt: 35% |
Praktisk eksamen som løses ved bruk av PC (hjemme-eksamen) Arbeidsgrunnlag: En mappeoppgave |
Varighet: 2 dager |
Vekt: 40% |
Prosjektoppgave fra 'IKT i problemorientert arbeid" |
Vekt: 25% |
En av mappeoppgavene er arbeidsgrunnlag for praktisk hjemme-eksamen.
Ved ekstern- og fjernundervisning av studieenheten kan andre vurderingsformer brukes, f eks eksamen etter hver 6 sp-modul.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans-Olav Johnsen <hans.o.johnsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Widar Madssen - 29.04.2006