944 Kroppsøving 2 (Påbygging)

Innledning

Fagplanen for Kroppsøving 2 er en videreføring og konkretisering av 3.8. Kroppsøving i ”Rammeplan for Allmennlærerutdanningen”, fastsatt av Utdannings- og forsknings-departementet 3 april 2003 og bygger på fagplanen for Kroppsøving 1.

Kroppsøving 2 skal videreutvikle studentene innenfor de områdene som er tilkjennegitt i Kroppsøving 1, men også kvalifisere studentene ytterligere.

Målgruppe og opptakskrav

Mål for studieprogrammet

Videre studiemuligheter

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30KROP2N Kroppsøving 2 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Mål og målområder

  1. Aktivitetslære
  2. Basisfag
  3. Fagdidaktikk
  4. Praksisopplæring

1. Aktivitetslære (12 studiepoeng)

Aktivitetslæren er rettet mot arbeid i grunnskolen, med særlig henblikk på ungdomstrinnet. Leik, idrett, dans og friluftsliv vil aktivitetslæren omfatte, og innholdet er følgende:

  • Utvalgte idretter
  • Friluftsliv med fottur i fjellet og kanotur

2. Basisfag (15 studiepoeng)

Basisfag i på Kroppsøving 2 vil utgjøre to hovedtema;

  • Fysisk aktivitet og helse
  • Trenings- og bevegelseslære

Fysisk aktivitet og helse (9 studiepoeng)

Målområdet skal sikre studentene nødvendig teoretisk og praktisk bakgrunn for å forstå sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse. I arbeidet skal studentene skaffe seg innsikt i og erfaring med forebyggende helsearbeid og idrett.

Delemner:

Sirkulasjons- og respirasjonssystemet

  • Sirkulasjonssystemet
  • Respirasjonssystemet
  • Temperaturregulering

Helse og livsstil

  • Livsstilsykdommer
  • Psykisk helse blant barn og unge
  • Ergonomi og holdningsarbeid
  • Idrettsskader
  • Kosthold
  • Spiseforstyrrelser og doping

Tilrettelegging av bevegelsesmiljø

  • Skolegårder og lekeplasser – hvorfor ble de slik?
  • Uteleikeplassen; et sted for leik og læring, utforming og funksjon
  • Referanseområde – hva – hvordan – hvorfor
  • Nærmiljøanlegg
  • Sikkerhetsbestemmelse for leikeplasser og leikeapparater

Trenings- og bevegelseslære (6 studiepoeng)

Delemner:

Grunnleggende prinsipper for bevegelse:

  • Grunnleggende mekanikk
  • Mekaniske lover for stillinger og bevegelser
  • Organiske prinsipper for bevegelser

Treningslære og grunntrening:

  • Utholdenhet
  • Styrke
  • Bevegelighet
  • Hurtighet og spenst
  • Treningsplanlegging
  • Trening av motoriske ferdigheter

3. Fagdidaktikk (3 studiepoeng)

Fagdidaktikk omhandler problemstillinger i møtet med fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Det er vesentlig at studenter, praksisveiledere, faglærere og pedagogikklærere har en felles forståelse av fagdidaktikken og kan samarbeide om mål, målområder og arbeidsformer.

  • kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
  • planarbeid
  • tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
  • utforming i praksisfeltet
  • fagdidaktiske koplinger til ulike aktivitetsdisipliner
  • fagdidaktiske teorimodeller, undervisningsmetoder
  • læreplanvurdering
  • elevvurdering
  • lærerrollen i kroppsøvingsfaget
  • tilpasset undervisning

3. Praksisopplæring

Se punktet "Forholdet mellom teori/praksis" nedenfor.

Arbeids- og læringsformer

Kroppsøving 2 kan velges av studenter i 4. studieår.

Studiet i Kroppsøving 2 vil bli organisert både gjennom teori og praksis, som knyttes tett sammen. Det er sannsynlig at de fleste timene gjennomføres sammen med første års studenter i faglærerstudiet.

De ulike aktivitetene vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen i de praktiske aktivitetstimene, blir det satt av tid til egentrening og egenaktivitet. Friluftsliv vil bli organisert rundt to obligatoriske turer, høsttur, i skog og fjell og vårtur, padling på flattvann.

Kroppsøving 2 krever varierte arbeidsformer. Undervisningen organiseres som problembasert læring, lærer- og studentstyrte teoretiske og praktiske timer, individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid og laboratoriearbeid. Tilrettelegging av bevegelsesmiljøer for mangfold i utfordringer og observasjon som grunnlag for kvalitetssikring av undervisning er aktuelle arbeidsmåter.

Forholdet mellom teori/praksis

Det er ingen praksis i 4. studieår.

Vurderingsformer

For å få godkjent studiet kreves 80% deltagelse av de praktisk timene i aktivitetslæren, og gjennomføring av de to obligatoriske feltkursene.

Det gis karakter for hver av følgende evalueringer;

En 4 timers skriftlig eksamen i fysisk aktivitet og helse (vekt: 50 % av totalkarakteren).

Mappevurdering i trenings- og bevegelseslære (vekt: 25 % av totalkarakteren).

Standpunktkarakter i aktivitetslæren (vekt: 25 % av totalkarakteren).

Alle studenter som ikke har gyldig sertifisering i livredningstesten må ta den for å kunne få godkjent studiet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 17.12.2006