944 Kroppsøving 2 (Påbygging)
Innledning
Fagplanen for Kroppsøving 2 er en videreføring og konkretisering av 3.8. Kroppsøving i ”Rammeplan for Allmennlærerutdanningen”, fastsatt av Utdannings- og forsknings-departementet 3 april 2003 og bygger på fagplanen for Kroppsøving 1.
Kroppsøving 2 skal videreutvikle studentene innenfor de områdene som er tilkjennegitt i Kroppsøving 1, men også kvalifisere studentene ytterligere.
Målgruppe og opptakskrav
Mål for studieprogrammet
Videre studiemuligheter
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Mål og målområder
- Aktivitetslære
- Basisfag
- Fagdidaktikk
- Praksisopplæring
1. Aktivitetslære (12 studiepoeng)
Aktivitetslæren er rettet mot arbeid i grunnskolen, med særlig henblikk på ungdomstrinnet. Leik, idrett, dans og friluftsliv vil aktivitetslæren omfatte, og innholdet er følgende:
- Utvalgte idretter
- Friluftsliv med fottur i fjellet og kanotur
2. Basisfag (15 studiepoeng)
Basisfag i på Kroppsøving 2 vil utgjøre to hovedtema;
- Fysisk aktivitet og helse
- Trenings- og bevegelseslære
Fysisk aktivitet og helse (9 studiepoeng)
Målområdet skal sikre studentene nødvendig teoretisk og praktisk bakgrunn for å forstå sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse. I arbeidet skal studentene skaffe seg innsikt i og erfaring med forebyggende helsearbeid og idrett.
Delemner:
Sirkulasjons- og respirasjonssystemet
- Sirkulasjonssystemet
- Respirasjonssystemet
- Temperaturregulering
Helse og livsstil
- Livsstilsykdommer
- Psykisk helse blant barn og unge
- Ergonomi og holdningsarbeid
- Idrettsskader
- Kosthold
- Spiseforstyrrelser og doping
Tilrettelegging av bevegelsesmiljø
- Skolegårder og lekeplasser – hvorfor ble de slik?
- Uteleikeplassen; et sted for leik og læring, utforming og funksjon
- Referanseområde – hva – hvordan – hvorfor
- Nærmiljøanlegg
- Sikkerhetsbestemmelse for leikeplasser og leikeapparater
Trenings- og bevegelseslære (6 studiepoeng)
Delemner:
Grunnleggende prinsipper for bevegelse:
- Grunnleggende mekanikk
- Mekaniske lover for stillinger og bevegelser
- Organiske prinsipper for bevegelser
Treningslære og grunntrening:
- Utholdenhet
- Styrke
- Bevegelighet
- Hurtighet og spenst
- Treningsplanlegging
- Trening av motoriske ferdigheter
3. Fagdidaktikk (3 studiepoeng)
Fagdidaktikk omhandler problemstillinger i møtet med fagstudier, pedagogikk og praksisopplæring. Det er vesentlig at studenter, praksisveiledere, faglærere og pedagogikklærere har en felles forståelse av fagdidaktikken og kan samarbeide om mål, målområder og arbeidsformer.
- kroppsøvingsfagets egenart, utvikling og legitimering
- planarbeid
- tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og opplæring
- utforming i praksisfeltet
- fagdidaktiske koplinger til ulike aktivitetsdisipliner
- fagdidaktiske teorimodeller, undervisningsmetoder
- læreplanvurdering
- elevvurdering
- lærerrollen i kroppsøvingsfaget
- tilpasset undervisning
3. Praksisopplæring
Se punktet "Forholdet mellom teori/praksis" nedenfor.
Arbeids- og læringsformer
Kroppsøving 2 kan velges av studenter i 4. studieår.
Studiet i Kroppsøving 2 vil bli organisert både gjennom teori og praksis, som knyttes tett sammen. Det er sannsynlig at de fleste timene gjennomføres sammen med første års studenter i faglærerstudiet.
De ulike aktivitetene vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen i de praktiske aktivitetstimene, blir det satt av tid til egentrening og egenaktivitet. Friluftsliv vil bli organisert rundt to obligatoriske turer, høsttur, i skog og fjell og vårtur, padling på flattvann.
Kroppsøving 2 krever varierte arbeidsformer. Undervisningen organiseres som problembasert læring, lærer- og studentstyrte teoretiske og praktiske timer, individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid og laboratoriearbeid. Tilrettelegging av bevegelsesmiljøer for mangfold i utfordringer og observasjon som grunnlag for kvalitetssikring av undervisning er aktuelle arbeidsmåter.
Forholdet mellom teori/praksis
Det er ingen praksis i 4. studieår.
Vurderingsformer
For å få godkjent studiet kreves 80% deltagelse av de praktisk timene i aktivitetslæren, og gjennomføring av de to obligatoriske feltkursene.
Det gis karakter for hver av følgende evalueringer;
En 4 timers skriftlig eksamen i fysisk aktivitet og helse (vekt: 50 % av totalkarakteren).
Mappevurdering i trenings- og bevegelseslære (vekt: 25 % av totalkarakteren).
Standpunktkarakter i aktivitetslæren (vekt: 25 % av totalkarakteren).
Alle studenter som ikke har gyldig sertifisering i livredningstesten må ta den for å kunne få godkjent studiet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 17.12.2006