887 Spesialpedagogikk, Porsgrunn
Mål for studieprogrammet
Modul 1
Nevrologisk betingede lærevansker i interaksjonsperspektiv. 15 studiepoeng.
Arbeidet med modul 1 skal bidra til at studentene øker sin kompetanse og videreutvikler sin refleksjon innen området nevrologisk betingede lærevansker.
Hovedemne 1 vil være:
Funksjonsvansker som har sitt primære utgagnspunkt i arv, forhold før/under/etter fødsel.
Eks på dette kan være:
- Generelle lærevansker.
- Spesifikke lærevansker; språkrelaterte lærevansker, lese- og skrivevansker.
- Psykisk utviklingshemning.
- Konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.
- Vansker innen sosial fungering.
Hovedemne 2 vil være:
- Kartleggingsmetoder/verktøy tilpasset system-, gruppe- og individnivå
- Tilrettelegging for inkludering, tilpasset opplæring, og særskilte tiltak (spesialundervisning ) sett i et systemteoretisk perspektiv
- Samarbeid med foreldre, barnet, den unge selv, tverrfaglig, tverretatlig.
- Kunnskap om formelle rammer for spesialpedagogisk virksomhet.
Dette innbærer lovgrunnlag, regelverk, saksbehandlingsprosedyrer.
Modul 2
Psykososiale lærevansker i interaksjonsperspektiv 15 studiepoeng.
Arbeidet med modul 2 skal bidra til at studentene øker sin kompetanse og videreutvikler sin refleksjon innen områdenepsykososiale lærevansker:
Hovedemner 1 vil være:
Funksjonsvansker som har sitt primære utgagnspunkt i miljøet.
Eks på dette kan være:
- Omsorgssvikt
- Barn/unge med posttraumatisk stressyndrom.
- Sosiale og emosjonelle vansker.
- Mobbing/læringsklima
Hovedemner 2 vil være:
- Kartleggingsmetoder/verktøy tilpasset system-, gruppe- og individnivå
- Tilrettelegging for inkludering, tilpasset opplæring, og særskilte tiltak
- (spesialundervisning ) sett i et systemteoretisk perspektiv
- Samarbeid med foreldre, barnet, den unge selv, tverrfaglig, tverretatlig.
- Kunnskap om formelle rammer for spesialpedagogisk virksomhet.
Dette innbærer lovgrunnlag, regelverk, saksbehandlingsprosedyrer.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneoversikt
|
Studiet er bygget opp med den intensjon at det vil være mulig å søke innpass i masterstudiene på ulike høgskoler og universiteter. Ved fullført studium tilsvarer dette tidligere grunnfag i spesialpedagogikk.
Kunnskap og kompetanse på de spesialpedagogiske områder er og vil bli sterkt etterspurt innenfor mange sektorer hvor læring og utvikling er en sentral del av virksomheten, studiet vil derfor være sentralt for deg som er i - eller søker arbeid i opplærings- og undervisningsvirksomhet.
Målet med studiet er å heve studentenes kunnskap, forståelse og handlingskompetanse på individ-, gruppe- og systemnivå, med en spesiell vekting på relasjoners / interaksjoners betydning.
• Studiet tar sikte på å gi en innføring i barn, unge og voksnes ulike forutsetninger, og hvordan interaksjonen med samfunn og oppdragelsesinstitusjoner kan fremme eller hemme utvikling og læring.
• Det spesialpedagogiske arbeidsfeltet er under stadig endring Studiet setter derfor fokus på sentrale områder innenfor endringsprosesser, og på forholdet mellom tilpassa opplæring og spesialundervisning.
• Planen bygger på prinsippet om praksisorientering. Studiets oppbygging, innhold og arbeidsformer skal samlet bidra til at dette prinsippet får gjennomslag i studiet. Praksisorienteringen innebærer at den teoretiske undervisningen og de problemstillinger studentene skal arbeide med under hvert tema, er rettet mot realistiske problemer i barnehage, skole og arbeidsliv, og at stoffet mest mulig knyttes til studentenes erfaringer.
Opptaksgrunnlaget til halvårsenhet i spesialpedagogikk skal være
- førskolelærer- eller allmennlærerutdanning
- student på allmennlærerutdanning med fullført og godkjent 30 stp. pedagogikk, som ønsker å ta spesialpedagogikk som del av 3. eller 4. år kan bli tatt opp
- andre med pedagogikk i sin grunnutdanning eller annen pedagogisk, teoretisk utdanning, eks. 3-årig vernepleierutdanning og 3-årig barnevernspedagogutdanning
Den enkelte student har selv ansvar for å gjennomføre studiet etter plan og reglement, og å bidra konstruktivt for å gjøre studiet til et faglig godt utdanningsforløp. Høgskolens ansvarsområder er å legge til rette for undervisning, refleksjon og veiledning.
ORGANISERING OG ARBEIDSFORMER
Studiet er organisert i 2 moduler, hver modul tilsvarer 15 studiepoeng.
Modulene bygger på hverandre. Modul 1 må avsluttes og være vurdert til bestått, før en kan starte på modul 2.
Arbeids- og undervisningsformene skal søke å fremme de holdninger, kunnskaper og ferdigheter som det spesialpedagogiske arbeidet krever. Studiet i spesialpedagogikk inneholder i stor grad emner som krever refleksjon og bearbeiding underveis. Undervisningen vil derfor veksle mellom forelesning, veiledning, problembasert/casebasert undervisning, kollokvier, nettbasert veiledning/drøfting, ekskursjoner og individuelt studium.
Dersom studiet organiseres på andre måter, kan det medføre alternativ organisering av arbeidsformene.
Forholdet mellom teori/praksis
Spesialpedagogikk er et praksisorientert fag. Det betyr at all undervisning er knyttet til og er belyst i forhold til utfordringer og problemstillinger i praksis.
Praksisorienteringen i denne studieenheten knyttes til
a) studentenes eget arbeid i barnehage, skole, andre opplæringsinstitusjoner.
b) deltakelse i studiet og gjennomføring av oppgaver som gjør det mulig
å observere og reflektere i forhold til løsninger på interaksjonsrelaterte og spesialpedagogiske problemstillinger.
å få erfaring i henvisninger til andre tjenester, som den pedagogisk psykologiske tjenesten (PPT), Barne- og ungdomspsykiatrien og spesialpedagogiske kompetansesentra.
Studenter som tar spesialpedagogikk som tredje eller fjerde studieår i allmennlærerutdanningen skal gjennomføre praksisopplæring i henhold til høgskolens praksisplan.
Vurderingsformer
Arbeidskrav i modul 1
Faglige, didaktiske casedrøftinger i basisgruppe
Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på 3-5 studenter. Basisgruppene skal bl.a. ta utgangspunkt i enkeltcase å drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til tilrettelegging i barnehage/skole. Gruppa skal leveres 2 casebesvarelser hvor det vises tilgruppas refleksjoner over praksis og sentral teori. Det skal framgå hvilke utfordringer gruppa hadde, samt en faglig begrunnelse for de tiltak som er skissert.
Veiledning vil bli gitt i det omfang som framkommer av semesterplaner.
Vurdering bestått/ikke bestått
Det er et krav at disse casebesvarelsene er levert inn og vurdert til bestått før studentene kan besvare individuell case.
Evaluering modul 1:
Individuell besvarelse på oppgitt case. Casebesvarelsen skal være på 8 - 10 sider Det gis gradert karakter.
Denne karakteren teller 40 % av samlet karakter (modul 1 og 2).
Arbeidskrav i modul 2:
Hver student skal skrive en artikkel om et selvvalgt aktuelt tema. Artikkelen skal ta utgangspunkt i studentens egne innsamlede data fra praksisfeltet. Basisgruppa fungerer som veiledningsforum. I tillegg vil det bli gitt veiledning fra faglig ansatt i det omfang som framkommer av semesterplaner.
Vurdering bestått/ikke bestått
Det er et krav at artikkel er levert inn og vurdert til bestått før studenten kan gå opp til individuell eksamen.
Evaluering i modul 2:
Modul 2 avsluttes med en individuell 6 timers skriftlig eksamen (som innbefatter pensum både fra modul 1 og 2)
Det gis gradert karakter.
Denne karakteren teller 60 % av samlet karakter (modul 1 og 2)
Praksisopplæring
Praksisopplæring må være gjennomført og vurdert til bestått i henhold til punkt (Se forholdet mellom teori og praksis)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Nina Jenssen <Nina.JenssenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Frode Evenstad - 02.06.2006