Friluftsliv med veilederlære II, kyst 1224

Læringsmål

Emnet skal videreutvikle de pedagogiske kvalifikasjonene hos den enkelte med henblikk på generell veilederkompetanse.

Innhold

- Veilederlære – turnormer, prosedyrer, lederoppgaver og lederroller, lederutvikling
- Praktisk fordypning innen Kyst II, Vassdrag II eller Fjell/bre II
- Øvingspraksis
- Veiledningspraksis med før- og etterveiledning

Øvingspraksis:

I øvingspraksis skal studentene planlegge og gjennomfører undervisningsopplegg for ulike grupper. Studentene skal i første rekke gå inn i en selvstendig og ansvarlig veilederrolle, tilrettelegge og gjennomføre et opplegg med en gruppe.

Veiledningspraksis:

I løpet av studieåret gjennomføres veiledningspraksis med relevant målgruppe. Gjennom deler av forløpet følges den enkelte student opp av en faglærer som gir før- og etterveiledning med en grundig tilbakemelding på studentens sterke og svake sider i relasjon til veiledning. Tilbakemeldingen skjer ut fra en generell liste som omfatter hvilke krav vi bør stille til en veileder. Denne listen settes opp i fellesskap. Studentene må regne med å bli pålagt veiledningspraksis knyttet til undervisning på grunnfag idrett, Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1 eller ved Påbyggingsstudiet i friluftsliv.

Praksisen skal ha et omfang på min. 12 dager i alt. Det skal leveres skriftlige praksisrapporter.

- Ferdigheter og kunnskaper:
• Hvordan ta kysten i bruk som undervisningsmiljø, herunder naturlære og kulturlære, tilpasset ulike målgrupper som f.eks. grunnskolen, videregående, folkehøgskole etc ?
• Hvordan velge tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne ?
• Hvordan planlegge og gjennomføre undervisnings- og turopplegg ved kysten ?
• Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
• Turprosedyrer: didaktikk; organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
• Veilederens ulike roller
• Høvedsmannsansvaret i tradisjonelle bruksbåter
• Sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking ved kystseilas, knyttet til bruk av tradisjonelle bruksbåter
• Videreutvikling av ferdigheter, kunnskap og kompetanse på et høyt faglig nivå innenfor seiling, roing, navigasjon, meteorologi, valg av nødhavn, fortøying, med tanke på å ta med grupper på seiltur i tradisjonell bruksbåt ved kysten
• Innføring i seiling med råseil
• Fordypning rundt tauverk: rigging, knuter, spleising, takling
• Fordypning rundt vedlikehold av båter og utstyr, tau og seil
• Fordypning rundt temaet ”folk ved kysten”, bruken av kysten i kulturhistorisk perspektiv
• Fordypning rundt temaet ”kystnaturen”

Organisering

Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret.

Arbeidsformene er forelesninger, gruppearbeid, øvingspraksis (8 dager) og veiledningspraksis (4 dager) med 3 praksisrapporter, obligatorisk fordypningskurs med veileder (14 dager) og obligatorisk egenferd (6 dager). På egenferden skal studentene arbeide med selvvalgte emner knyttet opp til sin fordypning.

NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.

Vurderingsformer

Veiledergodkjenning på grunnlag av studentmappe. For å få godkjent studentmappe må en ha gjennomført godkjent øvingspraksis og veiledningspraksis, godkjent 3 praksisrapporter, levert selvevaluering, samt deltatt på fordypningskurs med veileder og på egenferd.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006