Friluftsliv og samfunn I 1261

Læringsmål

Emnet skal gi studentene en forståelse av friluftslivets historiske utvikling og betydning i dagens samfunn. Emnet skal vekke undring rundt friluftslivsfenoment. Ulike perspektiver vil bli drøftet og problematisert

Innhold

  • Friluftsliv og idrett som kulturelle fenomener
  • Friluftslivets historie, framvekst, utvikling, mangfold og utbredelse
  • Friluftsliv som redskap i nasjonsbygging og i å skape nasjonal identitet
  • Friluftsliv og kjønn, klasse og sosiale skillelinjer
  • Friluftslivets betydning i det norske samfunn: verdier, motiver, målsettinger.
  • Friluftsliv i endring: institusjonalisering, kommersialisering, pedagogisering
  • Naturopplevelse og holdning til naturen, friluftsliv og miljøvern
  • Friluftslivspolitikk, allemannsretten, lovverk, offentlige dokumenter og retningslinjer.
  • Offentlig forvaltning lokalt og sentralt: nivåer og etater
  • Sentrale problemområder innen forvaltning av friluftsliv og ulike naturtyper: konflikter og utfordringer
  • Sentrale frivillige organisasjoner innen friluftslivet.
  • Skriving av vitenskapelige tekster

Organisering

Undervisningen er lagt til høstsemesteret.

Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesninger, seminarer og gruppearbeider. Kollokvieoppgaver deles ut i forbindelse med forelesningene.

Vurderingsformer

Individuell hjemmeeksamen. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.05.2007