Friluftsliv og veilederlære II, fjell/bre, med valgfri fordypning 1264
Læringsmål
Målet med emnet er at studentene skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kunnskaper om det å ferdes, og det å planlegge ferder, i høyfjellet og på bre. Studentene skal også videreutvikle sine praktiske og pedagogiske kvalifikasjoner med henblikk på veglederkompetanse innenfor en valgt naturtype.
Innhold
Emnet er delt i to perioder: fjell/bre og valgfri praktisk fordypning.
- Fjell/bre, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Turplanlegging: å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer ved enkel brevandring
- Utstyr, tilpassing av utstyr
- På snøfonn: sikring av fall og oppbremsing, med og uten øks, innbinding i taulag, gang i bratt lende, utgliding i taulag.
- På snøfonn: gang i taulag, sikring på snø, øks og snø anker som mellomforankring og sikringspunkt
- I blåis: bruk av stegjern, gangteknikker og bevegelsesløsninger, fransk teknikk
- I blåis: bruk av isøks ved vandring, sikring og klatring, standplass, klemknutegang.
- I blåis: taulaget under vandring, styreforankringer, redning med hjelpetalje (”lose rolle”).
- I blåis: utfiring, rapell, taljer, redning av skadet mm.
- I blåis/snøområde: vandring, øving i leding av taulaget, redning i snøområde
- Topptur: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell
- Tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging
- Vær og værtegn
- Naturlære: glasiologi, brelandskapet
- Kulturlære: bruken av breen i kulturhistorisk perspektiv
- Breføring og veglederlære: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
Kurset vil i innhold og nivå være sammenliknbart med Norsk Fjellsportforums standard for brekurs.
Studentene velger i tillegg en av følgende tre fordypninger: fjell/bre, kyst – seiling eller vassdrag.
- Kyst - seiling, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Å være sjøklar. Høvedsmannens ansvar
- Kameratredning og førstehjelp. Kullseilingsøvelser.Båten i bruk: roing, seiling, last og trim, valg av havn og fortøying, manøvrering, arbeidsfordeling og roller, grunnprosedyrer. Prøveseiling og trimming
- Grunnprosedyrene i råseilbåt
- Navigering, også utaskjærs og nattetid på lykt på flere lykt og mellom sektorer
- Vær, vind, strøm, avdrift og retting av kurs. Teoretisk og annet stoff tilsvarende Båtførerprøven
- Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
- Veilederens ulike roller
- Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl: krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt
- Vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil. Bøting av skrog, rigg og seil, laging av årer, rigging og seilmakerarbeid
- Didaktikk og metodikk. Opplæring i det førindustrielle samfunnet, kvalifisering av veiledere/høvedsmenn og formell utdanning
- Kystnatur og kystkultur
- Fjell/bre, fordypning I, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Turplanlegging: å gå på tur i grupper, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
- Urvandring, buldring
- Grunnleggende klatring i klippefelt, tau bruk, standplass, rapell, klatreteknikk på klippe
- Grunnleggende klatring i is, is vandring, is klatring
- Fordypning innenfor brevandring; utstyr, vandring i taulag, sikring, tau bruk, bevegelsesløsninger, standplass, utfiring, rapell, redning, klatring
- Fordypning innenfor alpin fjellferd: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell, tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging, vær og vær tegn
- Didaktikk og metodikk, breføring, veglederlære, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
- Høyfjellsnatur og høyfjellskultur
- Vassdrag, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Å padle på tur i grupper på elv. Å være padleklar. Veilederens ansvar
- Selvberging, kameratredning og førstehjelp på elva
- Solokanoen i bruk: padling på flatt vann og i strykende vann
- Fordypning rundt synfaring og veivalg, med tanke på å ta med grupper på kanotur på vann og vassdrag
- Natur, kultur og nærmiljøaktiviteter knytt til bekk, elv og vann
- Utstyr, vedlikehold og reparasjon
- Didaktikk og metodikk, veglederlære, turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse
- Vassdragsnatur og vassdragskultur
Organisering
Undervisningen er lagt til høstsemesteret.
Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesinger, ekskursjoner (1 dag), gruppearbeid, egenferder, instruksjon og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i høyfjellet og i en valgfri naturtype. Ferdene med veileder består av 6 dager på fjell/bre og 7 dager i den valgte naturtypen. Egenferdene består av 5 dager på fjell/bre og 6 dager i den valgte naturtypen. Ferder, egenferder og ekskursjoner er obligatorisk
Vurderingsformer
Mappevurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode som vil bli vurdert til godkjent / ikke godkjent. For å få vitenmål må studentene ha deltatt aktivt på obligatoriske ferder, egenferder og ekskursjoner.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2007