Idrettsplanlegging, helse og tilrettelegging 1040

Læringsmål

Målet med faget er å gi studentene innsikt i ulike måter å tilrettelegge og planlegge for idrett og friluftsliv. Studentene skal få kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende og forebyggende tiltak med spesiell vekt på fysisk aktivitet og helse.

Innhold

Studiet tar for seg de vanligste typer idrettsanlegg/areal, nærmiljø og friluftsområder. Utforming og tilrettelegging vil bli drøftet ut i fra tanken om flerbruksprinsippet eller prinsippet om idrett og friluftsliv for alle. Teorier om planlegging er sentralt i kurset.

Aktuelle emner vil blant annet være:

  • lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
  • planlegging, vurdering og tilrettelegging for fysisk aktivitet i nærmiljø, blant annet ulike friluftslivsområder, skoleanlegg, ulike idrettsanlegg/areal, turtrim - og lysløyper
  • strategisk planarbeid, delplan for idrett og friluftsliv
  • anlegg og utstyr for ulike grupper
  • oppvekstmiljø for barn og unge
  • lokalsamfunnsutvikling- individ, frivillige og institusjoner
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeide sett i relasjon til helsefremmende arbeid
  • prosjekt/planarbeid

Organisering

Omlag 2 timer i uka i to semester. Forelesninger, obligatoriske befaringer, oppgaver med veiledning. Arbeidsformen er først og fremst forelesninger. Prosjektarbeid i grupper med forslag på skissemessige ideløsninger for praktisk tilrettelegging av ute og innendørsareal blir også vektlagt. I tillegg er befaringer en sentral arbeidsform, hvor studentene får anledning til å oppleve hvordan ulike idrett, friluftsliv og nærmiljø er tilrettelagt. En forsøker å kombinere praksis og teori sterkt i kurset.

Obligatoriske gruppe og individuelle oppgaver i løpet av semesteret vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, evt karaktersatt

Vurderingsformer

4 timers skriftlig individuell midtveisprøve (teller 40%) - 5 dagers gruppeeksamen som sluttprøve.( teller 60%). Ved ekstraordinær eksamen (kontinuasjon) skal studentene bare gå opp i den eksamen som han/hun har strøket i. Begge prøvene må være bestått

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 14.05.2007