Sommeridretter og praktisk pedagogikk 1250
Læringsmål
”Sommeridretter og praktisk pedagogikk” skal gi studentene praktisk-teoretisk forståelse av tre sommer idretter. Studentene skal tilegne seg:
- Forståelse og egenferdigheter i de tre idretter.
- Forståelse for grunnprinsippene for videreutvikling av ferdighet.
- Kunnskaper om å legge til rette, organisere, undervise og veilede utøvere/lag i ferdighetsutvikling.
- Innsikt i de tre sommeridrettenes kvaliteter, normer og regler.
Innhold
I kursene vil arbeidet med praktiske pedagogiske problemstillinger stå sentralt. Innføringen vil foregå med ulik didaktisk tilnærming for at studentene skal forstå, hvordan det kan legges til rette for opplæring i idretts aktivitetene på ulike måter.
Faginnhold - sandvolleyball
Studentene skal få et verktøy, slik at de selv kan starte opp, legge til rette, trene selv og undervise andre i sandvolleyball. Disse to hovedområdene står sentralt:
- Utvikle individuelle og lagmessige sandvolleyball ferdigheter.
- Presentere trenings varianter, hvorpå man kan organisering trening/undervisning for flest mulige ballberørninger. Herunder få kjennskap til et repertoar av funksjonelle balløvelser.
Det blir arbeid med:
- Ballsidighet og lagspill
- Sandvolleyball spilles ide og taktiske vurderninger
- Spill og spillvarianter
- Kommunikasjon under spill
- Serve og serve varianter
- Baggerslag og servemottak
- Fingerslag og opplegg
- Angrep og overspills varianter
- Blokk og forsvars bevegelser
- Grunnleggende regler og dommertegn
- Studietur med observasjon av elite sandvolleyballspiller i trening og kamp
I løpet av kurset vil der bli obligatorisk egentrening i grupper av ca. 7 studenter.
Det vil bli holdt flere interne sandvolleyballturneringer. Disse turneringer vil være gjennomført og styrt av studentene selv.
Faginnhold - bølgesurfing
Dette kurset vil være en introduksjon til bølgesurfing og livredding i åpen hav. Studentene skal få en egenopplevelse av bølgesurfing som aktivitetsform. Det står sentralt å utvikle individuelle bølgesurfing ferdigheter. Studentene skal få et verktøy, slik at de selv kan starte opp, legge til rette, trene selv og undervise andre i bølgesurfning. Det blir arbeid med:
- Vannaktiviteter og svømning i åpen hav
- Livredning ved kysten
- HLR-redning
- Generell brettkunnskap
- Trening uten bølger: Posisjon på brettet, padleteknikk, snu brettet i vannet, forskjellige måter å krysse bølgene på
- Behandling av brettet, rensing og påføring av wax
- Tørrtrening: Posisjon på brettet
- Surfing i skummet (etter at bølgene har brutt)
- Kryssing av bølgene
- Timing av bølgene før de bryter
- Surfe konkurranser
Kurset avsluttes med obligatorisk egentrening i grupper av ca. 7 studenter.
Faginnhold – Capoeira
Dette kurset vil være en introduksjon til både capoeira og samba. Studentene skal få en egenopplevelse av Capoeira og samba som aktivitetsform, tilegne seg kunnskap om Capoeira og den ledsagende musikken. Lek, kreativitet, dans og improvisasjon er viktige elementer i Capoeira, og gjennom ulike øvelser ønsker vi å stimulere dette hos studentene. Det blir arbeid med:
- Bevegelsesspråk
- Innføring samba
- Capoeiraens ritualer sang og musikk
- Spesifikk capoeira trening: Rytme, koordinasjon, bevegelighet, styrke, utholdenhet
- Ginga og grunnleggende trinn i capoeira
- Grunnleggende ”ataque” og ”defesa” (angrep og forsvar)
- Innføring i de vanligste ”golpes” (spark)
- Innføring i spillet ”roda” (ringen der to og to spiller mot hverandre)
- Maculêlê (afrikansk dans med trepinner)
- Samba da roda
- -og på samspillet mellom de ulike delene
- -det vil bli introduksjon i sang og spill på capoeiraens hovedinstrumenter: ”Berimbau”, (strengeinstrument) ”Pandeiro” (tamburin) og atabaque (trommer).
I løpet av kurset vil der bli obligatorisk egentrening i grupper av ca. 7 studenter.
Kurset avsluttes med en ”Capoeira, Maculêlê og Samba framføring” (se under mappens innhold).
PENSUM
*Det vil f.o.m. høstsemesteret 2006 bli bibliotek ved studiestedet i Itacaré og studentene trenger derfor ikke kjøpe bøker selv!*
Anbefalt pensum liste for emnet (sist oppdatert 07.08.06)
* *
Jørgensen, P. (2005): /Praktisk pedagogikk/. Artikkelsamling, HiT – Bø 2005 (bli utlevert).
Jørgensen, P. (2005): /Sandvolleyball/. Kompendium, HiT – Bø 2005 (bli utlevert)
* *
Jørgensen, P. (2005): /Bølgesurfing/. Artikkelsamling, , HiT – Bø 2005 (bli utlevert)
Anbefalt nett side om progresjon og teknikk: /www.surfline.com/surfoloy /
Jørgensen, P. (2005): /Capoeira/. Artikkelsamling, , HiT – Bø 2005 (bli utlevert)
*Mini bibliotek *
På studiestedet finnes et mini bibliotek med anbefalt pensum litteratur. Her vil studentene bl.a. ha tilgang til disse:
Askeland, T. I, Grydeland, J., Mol, K. (2006): /Hvor langt kan du strekke dine utøvere?/ Kompendium trener III, NVBF.
Hiim, H. og Hippe, E. (1998): /Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling/. Universitetsforlaget 2.utg.
Mol, K. (2005): Ballsidighet. Oslo: Akilles.
Illeris, K. (2000): /Læring/. Roskilde Universitetsforlag.
Kiraly, Karch; Shewman, Byron (1999): /Beach Volleyball/. Human Kinetics.
Kvale, S. (red) og Nielsen K. (1999): /Mestrelære. Lærning som sosial praksis/. Oslo: Ad Notam Gyldendal, 1999.
Rønholt, H. & Peitersen, B. (2000): /Idrætsundervisning/. En grundbog i idrætsdidaktik. Institutt for Idræt og Forlaget Hovedland.
Shondell, Don; Reynaud, Cecile (2002): /The Volleyball coaching bible/. Human Kinetics.
Skard, Halldor (2004): Kunste å være i bevegelse. Oslo: Skapende livsstil.
Stelter, R. (2002): Coaching – læring og udvikling. Danmark: Psykologisk Forlag A/S, 2002.
Emne ansvarlig:
Peter Jørgensen – Høgskolen i Telemark, Norge.
Organisering
Studenter vil kunne velge mellom enten høst eller vår semester. Undervisningen er lik begge semester. Til sammen 240 timer pr semester.
Studiet er lagt opp som et møte mellom praksis og teori, der praksis bli sett i lys av teorien og teorien i lys av praksis. Det er nær kontakt mellom studenter og faglærere. Studentene følges opp gjennom hele studie tiden med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer praktisk undervisning, veiledning, rapportskriving (mappe), prosjekt, gruppeundervisning, egenstudie og teori forelesinger. Studentene skal både i praksis og teori arbeide selvstendig og i team med medstudenter.
Det blir lagt inn leksjoner, hvor studenten kan få veiledning på egenferdighet.
I både sandvolleyball, capoeira/samba og bølgesurfing få studentene i oppgave å gjennom føre praktiske økter, med fokus på tilrettelegging av læresituasjoner. Her skal studenter planlegge og gjennomfører egne undervisnings opplegg.
Vurderingsformer
Kravene for godkjent gjennomføring av emnet er:
- Minst 80 % engasjert deltakelse. Bestått/ ikke bestått.
- Studentene må levere tre rapporter i en mappe, knyttet til de tre aktiviteter. Graderte karakterer på hver rapport.
Her følger en beskrivelse av de to kravene: engasjert deltagelse og mappevurderning.Kravene på begge områder må oppfylles for at studenten kan få godkjent emnet.
Engasjert deltaking
For å oppnå en tilfredsstillende lærnings kvalitet til hver student og for å holde kontinuitet i idrettsaktivitetene, er vi avhengige av å ha et jevnt antall studenter fra leksjon til leksjon. Derfor settes 80 % engasjert deltagelse i leksjonene i emnet som et vurderings krav. Fraværet oppsummeres ved studiet`s slutt. Dersom man har mindre enn 80% engasjert deltagelse vil studenten ikke få sensur i emnet.
Studentene må selv sørge for å holde seg oppdatert i forhold til sitt eget fravær. Dette kan de gjøre ved å sjekke en fraværsliste som ligger hos faglærer. Lista vil sjelden være 100 % oppdatert, fordi fraværet rapporteres inn etter hvert endt kurs. Dette må studentene ta høyde for når de vil sjekke eget fravær.
Mappekrav
Tre rapportene leveres løpende gjennom studie tiden. Ved studiestart vil det bli gitt frist for levering av hver enkelt rapport.
Mappen vil bli vurdert ut fra disse to kriteriene:
- I hvor stor grad studentene har brukt, oppstilt og analysert aktuelle temaer og problemstillinger fra den praktiske undervisning.
- I hvor stor grad studenten har relatert aktuelle temaer og problemstillinger til anbefalt pensum litteratur samt/eller annen relevant litteratur.
Graderte karakterer på hver rapport. Alle tre rapporter må være bestått for at få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 29.08.2007