Friluftsliv, fjell/skog, kyst og vassdrag I 1211

Læringsmål

Målet med emnet er å gi studentene en introduksjon til friluftsliv på fjellet, i skogen, ved kysten og på vassdrag. Gjennom de ulike periodene skal de opparbeide grunnleggende ferdigheter og kunnskaper innen friluftsliv i de ulike naturtypene. Studentene skal utvikle nødvendige basisferdigheter innen friluftslivsfeltet. De skal lære seg å stille krav til egen kompetanse og jobbe selvstendig med å utvikle denne.

Innhold

Emnet er delt inn i tre perioder: kyst, fjell/skog og vassdrag.

- Kyst I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl
• Tauverk, rigging, knuter
• Fortøying
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, lavo
• Skjærgårdsnavigasjon: å lese sjøkartet, stedbestemmelse, veivalg
• Mat, bål og kokeutstyr
• Fiske: garn, tilberedning av fisk, folketru og fiske
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med kyst
• Vær og værtegn
• Vedlikehold av båter og utstyr
• Folk ved kysten: den nordiske båten, seilmakeren, fyrvåkteren, fiskeren, losen
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse

- Fjell/skog I, ferdigheter og kunnskaper:
• Ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging: å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Klær og utstyr
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, gapahuk, telt
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse, veivalg
• Mat, bål og kokeutstyr
• Høsting: bær og sopp, tilbereding
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med skog/fjell
• Vær og værtegn
• Folk i fjellet: bruken av fjellet i et kulturhistorisk perspektiv
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, læring av hverandre

- Vassdrag I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å padle på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Padling av kano på flatt vann og i strykende vann, grunnleggende padletak
• Synfaring av elv
• Vading i elv
• Selvberging på flatt vann og i strykende vann
• Kameratredning på flatt vann og i strykende vann
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, kanobivuakk
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse
• Mat, bål og kokeutstyr
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med vann og vassdrag
• Vær og værtegn
• Folk ved vassdraget: bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv, elven som symbol, kanoens historie, bruksområde og utforming
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, problemløsning

Organisering

Undervisningen er lagt til høstsemesteret.

Arbeidsformene er forelesinger, gruppearbeid og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i de ulike naturmiljøene. Ferdene er obligatoriske og består av 16 dager med veileder og 7 dager med egenferd.

NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.

Vurderingsformer

Mappevurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode. To av mappene vurderes. Den ene trekkes ut av eksaminator. Den andre velges ut av den enkelte student. Graderte karakterer. Mappen trukket av eksaminator teller 60 % på sluttkarakteren. Mappen valgt ut av den enkelte student teller 40 % på sluttkarakteren. For å få vitenmål må en ha fått godkjent innlevert samtlige studentmapper, deltatt på obligatoriske ferder og egenferder, og deltatt i annen obligatorisk undervisning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006