Friluftsliv, fjell/skog og vassdrag I 1212
Læringsmål
Målet med emnet er å gi studentene en introduksjon til friluftsliv på fjellet, i skogen og på vassdrag. Gjennom de ulike periodene skal de opparbeide grunnleggende ferdigheter og kunnskaper innen friluftsliv i de ulike naturtypene. Studentene skal utvikle nødvendige basisferdigheter innen friluftslivsfeltet. De skal lære seg å stille krav til egen kompetanse og jobbe selvstendig med å utvikle denne.
Innhold
Emnet er delt inn i to perioder: fjell/skog og vassdrag.
- Fjell/skog I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Klær og utstyr
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, gapahuk, telt
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse, veivalg
• Mat, bål og kokeutstyr
• Høsting: bær og sopp, tilbereding
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med skog/fjell
• Vær og værtegn
• Folk i fjellet: bruken av fjellet i et kulturhistorisk perspektiv
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, læring av hverandre
- Vassdrag I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å padle på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Padling av kano på flatt vann og i strykende vann, grunnleggende padletak
• Synfaring av elv
• Selvberging på flatt vann og i strykende vann
• Kameratredning på flatt vann og i strykende vann
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, kanobivuakk
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse
• Mat, bål og kokeutstyr
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med vann og vassdrag
• Vær og værtegn
• Folk ved vassdraget: bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv, elven som symbol, kanoens historie, bruksområde og utforming
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, problemløsing
Organisering
Undervisningen er lagt til høstsemesteret.
Arbeidsformene er forelesinger, gruppearbeid og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i de ulike naturmiljøene. Ferdene er obligatoriske og består av 9 dager med veileder og 10 dager med egenferd.
NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.
Vurderingsformer
Mappevurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode. To av mappene vurderes. Den ene trekkes ut av eksaminator. Den andre velges ut av den enkelte student. Graderte karakterer. Mappen trukket av eksaminator teller 60 % på sluttkarakteren. Mappen valgt ut av den enkelte student teller 40 % på sluttkarakteren. For å få vitenmål må en ha fått godkjent innlevert samtlige studentmapper, deltatt på obligatoriske ferder og egenferder, og deltatt i annen obligatorisk undervisning.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006