Friluftsliv i Norge - trend og tradisjon 1233
Læringsmål
Målet med modulen er for det første å gi praktiske eksempel på friluftsliv i Norge, hvor en tar utgangspunkt i konkrete praksiser som uttrykk for det typiske / det nasjonale / det kulturelle. Studentene skal opparbeide en innsikt i både det tradisjonelle norske vinterfriluftslivet og et perspektiv på trender innen vinterfriluftsliv. For det andre er målet at studentene skal opparbeide grunnleggende kompetanse til å ferdes i vinterfjellet på kortere turer samt utvikle perspektiver på hvordan vinterfjellet kan brukes i en pedagogisk sammenheng (utedager, leirskole mv.).
Norsk vinterfriluftsliv belyses gjennom en bevegelse gjennom ulike måter å ferdes i naturen og ulike måter å nærme seg naturen fra ”søndagsturen” til fjellturen med sekk.
Innhold
Praktisk-pedagogiske perspektiv:
- Søndagsturen på ski, med bål og pølser, skileik etc.
- Vinterfriluftsliv i skogen; overnattingsformer, aktiviteter i skibakkene
- Jakt og fiske vinterstid
- Vinterfriluftsliv på høgfjellet;
o eksemplifisering av tradisjonen
o pedagogisk bruk av vinterfjellet – hvorfor og hvordan
o praktiske ferdigheter – orientering, veivalg, ly og leir
- Naturopplevelse
Teori seminar
- vinterfriluftsliv i Norge; det tradisjonelle, det typiske, trender
- deltakelse og endring innen norsk friluftsliv: omfang, mønster og sosiale skillelinjer, konsekvenser av sosiale prosesser
- konstruksjon av mening: identitet, kjønn og kultur
- bruken av friluftsliv pedagogisk, politisk
- veiledning i friluftsliv
- friluftslivsforvaltning og forvaltningen av naturen (tilrettelegging, ferdselsrett, Stortingsmeldinger mv, offentlige perspektiver, hensikt med friluftsliv og så videre)
Organisering
Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, uteundervisning i form av felles opplegg og turer i mindre grupper med veileder.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig 5 dagers hjemmeoppgave
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006