Idrettsplanlegging og tilrettelegging 1020

Læringsmål

Målet med faget er å gi studentene innsikt i ulike måter å tilrettelegge og planlegge for idrett og friluftsliv.

Innhold

Studiet tar for seg de vanligste typer idrettsanlegg/areal, nærmiljø og friluftsområderUtforming og tilrettelegging vil bli drøftet ut i fra tanken om flerbruksprinsippet eller prinsippet om idrett og friluftsliv for alleTeorier om planlegging er sentralt i kurset.

Aktuelle emner vil blant annet være:

  • lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
  • planlegging, vurdering og tilrettelegging for fysisk aktivitet i nærmiljø, blant annet ulike friluftslivsområder, skoleanlegg, ulike idrettsanlegg/areal, turtrim - og lysløyper
  • strategisk planarbeid, delplan for idrett og friluftsliv
  • anlegg og utstyr for ulike grupper
  • IKT-systemlære (FIAS), idrettsanleggsregister (KRISS), system, drift og saksbehandling.

Organisering

Omlag 3 timer i uka i to semesterForelesninger, obligatoriske befaringer, oppgaver med veiledning.

Arbeidsformen er først og fremst forelesninger. Prosjektarbeid i grupper med forslag på skissemessige ideløsninger for praktisk tilrettelegging av ute og innendørsareal blir også vektlagt. I tillegg er befaringer en sentral arbeidsform, hvor studentene får anledning til å oppleve hvordan ulike idrett, friluftsliv og nærmiljø er tilrettelagt. En forsøker å kombinere praksis og teori sterkt i kurset.

Obligatoriske gruppe og individuelle oppgaver i løpet av semesteret vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, evt karaktersatt.

Vurderingsformer

4 timers skriftlig individuell eksamen i teoridelen på høsten, 5 dagers gruppeeksamen om våren. De to delene teller likt ved utregning av samlet sluttkarakter.

Ved ekstraordinær eksamen (kontinuasjon) skal studentene bare gå opp i den eksamen som han/hun har strøket i.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006