Natur og kulturlære 1209
Læringsmål
Målet med emnet er at studentene skal få en bred kjennskap til natur- og kulturforhold knytt til naturtypene kyst, fjell, skog, vann og vassdrag. Studentene skal utvikle en forståelse for samspillet mellom natur og kultur.
Innhold
Innhold:
- Naturtema knyttet til naturtypene; kyst, fjell, skog, vann og vassdrag:
o Vær og klima: naturkreftenes forming av landskapet og betydning for dyre- og plante liv (vind, nedbør, strøm, bølger, is, snø)
o Landskapet: berggrunnsgeologi, kvartærgeologi og geomorfologi: berggrunn, løsmasser og landskapsformers betydning for jordsmonn, vegetasjon, dyreliv og menneskelig aktivitet
o Flora og fauna: typiske arter i de forskjellige naturtypene, artenes tilpasninger til og påvirkning av sitt livsmiljø
o Økologiske sammenhenger og rytmer i naturen: planter, dyr og menneskers tilpasning til og påvirkning av både biotiske og abiotiske faktorer
o Miljøtrusler mot de ulike naturtypene
- Kulturtema knytt til naturtypene: kyst, fjell, skog, vann og vassdrag
o Tradisjonell naturbruk: jakt, fangst, fiske, hausting, seterdrift, skogbruk etc. kulturspor og kulturminner
o Naturforståelse og naturoppfatninger i førindustriell naturbruk. Sagn og folketru knytt til naturformer, planter og dyr
- Vår personlige relasjon til natur og kultur
o Å uttrykke og formidle naturopplevelser og forhold til natur
Organisering
Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret.
Arbeidsformene er forelesninger og seminarer, ute og inne. I tillegg arbeider studentene gjennom året med ulike arbeidsoppgaver og en personlig "miljødagbok". Miljødagboken skal bl.a romme refleksjoner rundt ens eget forhold til naturen. Arbeidsoppgaver leveres som skriftlige arbeider, individuelt og gruppevis. Disse blir vurdert sammen med miljødagboken.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Innlevering av to oppgaver. Samlet vurdering, graderte karakterer. For å få levere oppgavene må en ha deltatt på 80 % av undervisningen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 27.02.2007