Idrett, kultur og samfunn 2718

Læringsmål

Studentene skal i dette emnet analysere forholdet mellom idretten og samfunnet. Det blir lagt særlig vekt på hvordan idrettens historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnet, og hvordan dette virker inn på idrettsutøvelsen til den enkelte og til de ulike lag av folket.

Studentene skal gjennom deltagelse i en idrett kunne definere en problemstilling og lage en selvstendig analyse av denne idretten på bakgrunn av det teoretiske grunnlaget som blir gjennomgått i dette emnet.

Innhold

Sentrale temaer innenfor emnet "idrett, kultur og samfunn" vil belyses med utgangspunkt i kulturteoretiske og sosiologiske begreper og perspektiver. Vi vil bl.a. diskutere følgende temaer: utviklingen av moderne idrett, idrettens særtrekk, politikk og idrett, idrett og nasjonalisme, idrett og helse, idrett og kropp, kjønn og idrett, idrett og kultur og idrett i populærkulturen. I tillegg skal studentene delta aktivt i en selvvalgt idrett, som skal danne grunnlaget for et essay.

Emnet er delt opp i 5 hoveddeler:

  • Introduksjon: orienteres om hvorfor og hvordan idrett som sosialt fenomen skal beskrives og forklares ut fra ulike samfunnsvitenskapelige begreper, perspektiver og teorier.
  • Idrettens egenart: vi diskuterer hvordan idrettens særtrekk kommer til uttrykk både i aktiviteter, organiseringsmåte og anlegg.
  • Idrett og andre institusjoner, hvor idrettens forhold til bl.a. utdanning , politikk og marked skal tas opp, både nasjonalt og internasjonalt.
  • Idretten og individet, hvor idrettsdeltakelse, sosialisering, idoler og problemer som doping og spiseforstyrrelser vil bli presentert og diskutert.
  • Deltagelse, observasjon og intervjuer med utøvere av en selvvalgt idrett skal sammen med utvalgt litteratur og eventuelt annet materiale danne grunnlaget for et individuelt essay.

Organisering

56 leksjoner i løpet av et semester.
I hovedsak vil fagstoffet bli presentert i form av forelesninger. Gjennom konkretiseringer av fagstoffet ved å knytte det til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Relevant litteratur for emnet skal gjøres lett tilgjengelig slik at studentene enkelt kan forberede seg til timene, delta i diskusjoner og stille spørsmål og kommentarer til fagstoffet. Det vil bli lagt opp til at grupper av studenter får i oppgave å presentere skriftlige synspunkter på et faglig problem. Det kan enten være med utgangspunkt i temaer som er forelest eller som finnes i pensum, eller det kan være med utgangspunkt i et tema som studentene har funnet spesielt interessant innen emnet, men som ikke er eller vil bli berørt i forelesningsrekken. Det vil også bli lagt opp til at studentene selv arrangerer et faglig seminar med innlegg og paneldebatt.

I tillegg til ordinære forelesninger skal studentene delta aktivt i en idrett minimum 8 timer per uke gjennom hele semesteret. Studentene kan i prinsippet selv velge hvilken idrett de ønsker å utøve, men valget må godkjennes av faglærer ved kursstart. I essayet må studenten ta utgangpunkt i sin valgte idrett og velge perspektiv ut fra et av de fire hovedtema i kurset (historikk, kultur, politikk eller helse/kropp/kjønn). Studenten må forholde seg til pensum i valgte hovedtema, og i tillegg velge litteratur tilsvarende ca 200 sider. Problemstilling og framdriftsplan for essay godkjennes av faglærar innen 3 uker etter kursstart.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter. I tillegg skal det individuelt leveres et skriftelig essay på tilsvarende ca. 10 sider maskinskrevet med typestørrelse 12, linjeavstand 1,5. Gradert karakter. Skriftlig eksamen vektes 60 %, mens essay (inkludert idretten) vektes 40 %. Både eksamen (12 stp.) og essay (8 stp.) må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 12.06.2008