Øst-Afrikakunnskap 2732

Læringsmål

Emnet skal gi innsikt i samfunnsvitenskapelige perspektiver på kultur og samfunn i Øst-Afrika, samt i relevante metoder.

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i afrikansk historie og økonomisk utvikling. Emnet gir også kunnskap om samfunn og kulturer i dagens Øst-Afrika, med fokus på Swahilikulturen. Forståelse av hvordan verdier, verdensbilde og holdninger påvirker alle sider ved sosialt liv og arbeidsrelasjoner i en kultur vektlegges. Emnet handler om sentrale østafrikanske kulturelle og samfunnsmessige forhold som kjønn, religion, økonomi, politikk og historie, og hvordan disse forholdene er relevante i forhold til prosjektarbeid i ulike deler av Øst-Afrika.

Studentene skal i løpet av kurset gjennomføre et minifeltarbeid på Zanzibar.

PENSUM

Bøker

Dahl, Øyvind (2001) Møter mellom mennesker. Interkulturell kommunikasjon. Gyldendal Akademisk, Oslo. ISBN 9788200453680

Simensen, Jarle (2004), Afrikas Historie. Cappelen, Oslo. ISBN 9788202234980

Kompendium

Amin, S. (2001): Afrikas politiske økonomi i det globale systemet” i Fellesrådets Afrikaårbok : Afrikanere om Afrika. Oslo: Fellesrådet for Afrika/Solidaritet Forlag (8 sider)

Barth, F. (2006): ”Sosialantropologi som fag, som opplevelse, som opplevelsessport” i Vi mennesker. Fra en antropologs reiser, Gyldendal Oslo.

Cameron, G. (2005): ”Political violence, ethnicity and the agrarian question in Zanzibar” i Caplan, P. (ed): Swahili Modernities. Africa Research & Publications, 2005.

Caplan, P. (2005): ”Introduction” i Caplan, P. (ed): Swahili Modernities. Africa Research & Publications, 2005.

Eriksen, T. H. (1998) kap. 2: ”Forskningsprosessen: Hvorfor tror vi at vi vet noe” i Små Steder. Store spørsmål, Universitetsforlaget, Oslo.

Larsen, K. (2005): ”Change, Continuity and contestation: The politics of modern identities in Zanzibar” i Caplan, P. (ed): Swahili Modernities. Africa Research & Publications, 2005.

Larsen, K. (2000): ”Kosmologi og rituelt liv” i Sivert Nilsen og Smedal (red): Mellom himmel og jord: Tradisjoner, teorier og tendenser i sosialantropologien”, Fagbokfori

Middelton, J.L. (1992): kap 1. ” The Swahili Pepole and their Coast” og kap. 3 ”Towns” i The World of the Swahili. “An african Mercantile Civilization, Yale University Press, New Haven and London (27 sider)

Nilsen, F. S. (1996): ”Ankomst og Avreise” i Nærmere kommer du ikke... Fagbokforlaget, Oslo

Repstad, P. (2007) kap. Mellom nærhet og distanse. Kvalitative metoder i samfunnsfag, Universitetsforlaget

Simensen, J. K og Talle, A (2001) ”Øst-Afrika og det sørlige Sentral-Afrika” i Fjern og Nær. Sosialantropologiske perspektiver på verdens samfunn og kulturer, Gyldendal Akademisk, Oslo.

Thomson, A. (2004) Kap. 1 i An introduction to African Politics, Routledge

Walley, J. W. (2005): ”Modernity and the meaning of development within the Mafia Island marine park, Tanzania” i Caplan, P. (ed): Swahili Modernities. Africa Research & Publications

Wangari Maathai (2001): ”Flaskehalsar for utviklinga i Afrika” i Afrikanere om Afrika. Fellesrådet for Afrikas årbok

Organisering

Undervisningen vil dels bestå av forelesninger, feltarbeid og seminarer. Undervisningen omhandler introduksjon på afrikansk historie og økonomisk utvikling og dagens samfunn og kultur i Øst-Afrika. Halvveis i studiet foretar studentene en ukes minifeltarbeid med påfølgende innlevering av feltrapport på 2000 – 2800 ord. Studentene vil få tilrettelagt metodeundervisning forut for feltarbeidet og veiledning i løpet av, og i etterkant av, selve feltarbeidet.

Studentene må regne med stor egeninnsats og aktiv deltakelse i undervisningen.

Vurderingsformer

Det er obligatorisk for studentene å gjennomføre minifeltarbeidet og å delta aktivt på seminarer og følge forelesninger. For å kunne gå opp til slutteksamen i emnet må den enkelte student levere en avsluttende feltrapport. Innleveringen må være bestått for at kandidaten skal kunne avlegge slutteksamen. Innleveringen vurderes av faglærer.

Feltrapporten som blir levert etter gjennomført feltarbeid teller 40% av sluttkarakteren. Slutteksamen på 4 timer teller 60% av samlet karakter for emnet. Graderte karakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no> - 22.04.2008