Forming 10FPFO
Læringsmål
Formingsfaget skal være med på å gi studentene kunnskap om og forståelse for hvordan små barn utforsker, omformer og uttrykker seg med materialer og redskaper. Faget skal gi studentene innsikt og ferdighet i utvalg av materialer og arbeidsmåter som egner seg til å stimulere barns utvikling på formingsområdet.
Faglig kunnskap
Gjennom eget skapende arbeid i to- og tredimensjonale materialer tilegner studenten seg praktiske og estetiske erfaringer med å uttrykke seg. Teknikker og materialer velges i forhold til arbeid med små barn. I praksisperiodene blir det mulighet for å prøve ut formingsarbeid med barn.
Studenten skal i løpet av studiet tilegne seg erfaringer med og kunnskaper om:
· skapende prosesser i to- og tredimensjonalt arbeid
· arbeid med ulike typer materialer, virksomhet og teknikker
· barns utvikling og formuttrykk
· begrepene kreativitet, fantasi og estetikk sett i forhold til barns utvikling
· ulike kunst-, media- og formuttrykk
· den estetiske og pedagogiske betydningen av de fysiske omgivelsene
Pedagogisk arbeid med barn.
Studenten skal tilegne seg innsikt i hvordan skapende prosesser gir mulighet for bearbeiding av inntrykk og fører til læring. En viktig del av arbeidet med målområdet er kunnskap om og erfaring med å dokumentere barns handlinger og virksomhet, kroppsspråk og begrepsbruk i skapende formingsaktiviteter. Kunnskap om barns uttrykksmåter skal ses i et historisk perspektiv og i forhold til gjeldende rammeplan for barnehagen.
Studenten skal kunne:
· ta utgangspunkt i barns forutsetninger, utforsking og interesser i det pedagogiske arbeidet
· planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere skapende prosesser for barn med ulike forutsetninger og bakgrunn
· bruke ulike kunst- og formuttrykk i arbeid med barn
· kunne vurdere barnehagens miljø estetisk og funksjonelt
Samhandling og refleksjon
Studenten skal trenes i å se sammenhengen mellom voksnes handlinger og praktiske tilrettelegging, barnas opplevelser og aktiviteter og deres identitets- og personlighetsutvikling.
Studenten skal kunne:
· reflektere over forutsetninger for skapende prosesser for barn på ulike alderstrinn og med ulik kulturbakgrunn
· analysere og kritisk vurdere muligheter og begrensninger for formingsaktiviteter i barnehagens inne og uteområder
· reflektere over samfunnets bilde og formspråk og betydningen for barns oppfatninger og uttrykk
· kunne ta og gi veiledning knyttet til skapende arbeid med barn
Innhold
Faget bygger på verdier og tradisjoner innen kunst, arkitektur, design og håndverk. Faget legger vekt på uttrykk i to- og tredimensjonalt formspråk. Studentene vil møte eksempler på skapende virksomhet i spekteret fra barns første rabbel og formuttrykk til vår kulturs avanserte kunstverk.
Faget skal bidra til at studenten utvikler seg til en kompetent kommunikasjonspartner for barn i utvikling og i skapende formingsprosesser. Studenten skal utvikle faglig kompetanse gjennom erfaringer med eget skapende arbeid, gjennom teori om barns utvikling og i praktisk arbeid med barn. Studenten skal trenes til å ta barns perspektiv og dermed se barns og foreldres behov. Studenten skal få kunnskaper om hvordan barnehagens utforming formidler kulturelle og estetiske verdier som får betydning for barnas utforsking og lek.
Det faglig-pedagogiske studiet i forming omfatter tre delemner.
1. Faglig kunnskap
2.Pedagogisk arbeid med barn
3. Samhandling og refleksjon
Organisering
Studiets 10 studiepoeng utgjør 6-7 timers arbeid pr. uke og varierer mellom læringsformer som:
Selvstendig praktisk arbeid med oppgaver og logg, individuelt eller i gruppe. Innføring og veiledning av lærer.
Selvstendig arbeid med fagteoretiske litteraturstudier. Forelesninger av lærer.
Nettbaserte studier organiseres i intensive bolker. Oppgaver og kontakt med studenter i mellomperiodene foregår i hovedsak via nett.
Obligatorisk arbeid.
Den praktiske delen av studiet er obligatorisk. Alle oppgaver gitt gjennom året skal gjennomføres med veiledning av lærer.
Vurderingsformer
Gjennom hele studiet vil studenter og lærere delta i en uformell vurdering av oppgaver, studieopplegg og arbeidsformer. Studieutvalg formaliserer gruppens vurdering av studiet. Praktisk skapende arbeid kan i deler av studiet foregå i grupper, mens logg med didaktisk teoretisk beskrivelse skal være individuell. Alle oppgaver må utføres, og produkter godkjennes av lærer for at studentene skal få delta i sluttevaluering.
Avsluttende vurdering
Det foretas en formell sluttevaluering ved at følgende arbeider leveres inn ved slutten av andre semester:
- Studentens loggbok med dokumentasjonsarbeid (3/7 deler)
- Studentens didaktisk/teoretiske skriftlige arbeid (2/7 deler)
- To av studentens praktisk skapende arbeider, hvorav ett selvvalgt. (2/7 deler)
Kriterier for vurdering:- estetisk utforming, arbeidsinnsats, kreativitet, dokumentasjonsnivå og faglig nivå
Det gis en karakter som føres på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av - 14.03.2007