Fysisk fostring 15FPFYS
Læringsmål
Studiet i fysisk fostring skal være med på å gi studentene kunnskap og forståelse for hvorfor det er viktig å bruke fysisk aktivitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen og med de yngste barna i grunnskolen.
Målet i fysisk fostring er at studentene skal
- tilegne seg kunnskap om barnets fysiske og sansemotoriske utvikling og den betydning dette har for barns læring og totale utvikling.
- tilegne seg kunnskap om og erfaring med ulike former for lek og fysisk aktivitet og forståelse for hvordan disse kan virke inn på barnets fysiske kapasitet, på utvikling generelt og på sansemotorisk utvikling spesielt.
- tilegne seg kunnskap om og forståelse for kultur og sammenhengen mellom samfunnsutvikling, fysisk aktivitet og helse.
- tilegne seg kunnskap om og forståelse for menneskets forhold til natur og miljøvern gjennom friluftsliv.
- få allsidig bevegelseserfaring og opplevelser i ulike miljøer, for å utvikle ferdigheter i lek og fysisk aktivitet og en positiv holdning til fysisk fostring.
- utvikle evnen til å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere bevegelsesmiljøer for barn gjennom ulike former for lek og fysisk aktivitet inne og ute til alle årstider.
- kunne utføre grunnleggende og livreddende førstehjelp.
Innhold
Fysisk aktivitet påvirker de fleste av barnas utviklingsområder og er viktig for deres totale utvikling og framtidige helse. Samfunnsutviklingen bidrar til at flere barn blir fysisk inaktive, og inaktivitet er et helseproblem. Barnehagen blir av den grunn en meget viktig arena for å påvirke barns fysiske og sansemotoriske utvikling. Varierte uteaktiviteter kan også gi positive holdninger til og erfaring i å bruke naturen.
Det faglig-pedagogiske studiet i fysisk fostring er delt i tre delemner:
- FAGLIG KUNNSKAP
- PEDAGOGISK ARBEID MED BARN
- SAMHANDLING OG REFLEKSJON
1. FAGLIG KUNNSKAP
Dette delemnet skal vektlegge barns fysiske og sansemotoriske utvikling og den betydning kroppsbevissthet har for generell utvikling og læring innen følgende områder.
- Fysisk og sansemotorisk utvikling
- Barns motorikk
- Grunnleggende bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
- Tilpasset opplæring
- Skapende og ekspressive aktiviteter
- Vinterfriluftsliv
- Naturen og nærmiljøet som friluftslivsarena
- Ergonomi og fysiske krav til førskolelæreren
- Kosthold og helse
- Grunnleggende og livreddende førstehjelp
2. PEDAGOGISK ARBEID MED BARN
dette delemnet skal vektlegge lekens betydning for barns utvikling og læring, og tilrettelegging av aktivitetsmiljø med tanke på å gi barn med ulike forutsetninger allsidig bevegelseserfaring og positive opplevelser alene og sammen med andre, innen følgende områder.
- Observasjon, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av lek i ulike miljø
- Overgang barnehage - skole
- Allsidig bevegelseserfaring i ulike miljø
- Naturen og nærmiljøet som arena for lek
- Kultur og tradisjon
- Kjønnsroller
3. SAMHANDLING OG REFLEKSJON
Dette delemnet skal vektlegge kartlegging og analyse av fysisk aktivitet både ute og inne, i og utenfor barnehagen. Voksenrollen blir drøftet i denne sammenhengen. Kunnskap om tiltak for barn med ulike forutsetninger er viktig. Følgende områder vektlegges:
- Observasjon og vurdering av barns fysiske aktivitet.
- Planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og veiledning av arbeid med fysisk fostring.
Organisering
Studiet i fysisk fostring vil bli organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet, der det praktiske belyser det teoretiske. I studiet inngår et obligatorisk 3 dagers vinterkurs med snø og ski som hovedemne.
Alle praktiske timer i faget er obligatoriske og innholdet vil være gjenstand for spørsmål på eksamen.
Fysisk fostring krever varierte arbeidsformer. Forelesinger, gruppearbeid, individuelt arbeid og observasjon vil bli gjennomført i teoretisk og praktisk virksomhet knyttet opp mot ulike bevegelsesmiljøer ute og inne. Studentene skal gjennom studiet høste erfaringer med hvordan fysisk fostring kan tilrettelegges og integreres i det daglige arbeidet i barnehagen og med de yngste barna i grunnskolen. Praksis skal synliggjøre sammenhengen mellom teori og praksis, slik at studentene ser betydningen av teoretisk forståelse som grunnlag for arbeid med fysisk fostring i barnehagen.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
For at studenten skal kunne gå opp til eksamen må han/hun ha tilfredsstilt følgende krav:
- deltatt i minst 80 % av praktisk undervisning
- deltatt i obligatorisk gruppearbeid med planlegging, gjennomføring og evaluering av et bevegelsesmiljø med barn
- deltatt på obligatorisk tre dagers vinterkurs
- deltatt i obligatorisk gruppearbeid med planlegging, gjennomføring og evaluering av et praktisk-pedagogisk arbeid knyttet til vinterkurset
Individuell vurdering med karakter:
a) gjennomført gruppearbeid knyttet til vinterkurset, med tilhørende journal (25 %)
b) gjennomført gruppearbeid i et bevegelsesmiljø med barn, med tilhørende mappe (25 %)
c) avsluttende, individuell 3 timers skriftlig prøve (50 %)
Det gis en karakter som føres på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Hver av vurderingsdelene a), b) og c) må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no> - 02.03.2007