Samhandling, refleksjon og fagutvikling i sykepleietjenesten 051HOEM4

Læringsmål

Hovedemne 4 skal bidra til at studenten:

  • Dokumenterer, kvalitetssikrer og evaluerer egen sykepleieutøvelse
  • Opptrer på en måte som styrker pasientens og samfunnets tillit til profesjonen og respekten for sykepleietjenesten
  • Videreutvikler evne til å observere og vurdere pasientens helsetilstand, symptomer, opplevelse av sykdom, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon
  • Iverksetter og følger opp forordnet behandling og undersøkelser
  • Håndterer legemidler forsvarlig
  • Har innsikt i faglige utfordringer i internasjonalt helsearbeid
  • Forholder seg til alternative behandlings- og lindringsmodeller
  • Identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
  • Videreutvikler evne til innlevelse, omsorg for og samhandling med syke mennesker i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
  • Viser omsorg og respekt for pasient og pårørende
  • Har innsikt i tiltak som fremmer helse og forebygger sykdom
  • Informerer, veileder og underviser pasienter, pårørende og medarbeidere i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
  • Deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Reflekterer over etiske dilemmaer i psykisk helsevern og hjemmetjenestene, og argumenterer for sitt syn
  • Har innsikt i organisatoriske og juridiske rammer for sykepleie i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
  • Videreutvikler forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
  • Videreutvikler undersøkende og kritisk tilnærming til kunnskap og læring

Innhold

Delemne 16: Sykepleieteorier, modeller og fenomener

2 studiepoeng

Læringsmål:

Studenten utvikler kritiske og analytiske evner i forhold til sykepleiefagets kunnskapsbase.

Studenten tilegner seg kunnskaper og forståelse for psykiske lidelser

Innhold:

Delemnet omfatter temaer innenfor psykisk helsearbeid og psykiske lidelser og konsekvenser for pasienten.

Videre dekkes en utvikling av og forståelse for sykepleiefagets kunnskapsbase ved fordypning/refleksjon over anvendelse av sykepleieteoretiske modeller i planlegging og utførelse av sykepleie.

Vurderingsformer:

Delemne 16 har en dokumentasjonsoppgave

Delemnekode 051HOEM4 DO1

Dokumentasjonsoppgave:

Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i en pasientsituasjon fra psykisk helsearbeid, som belyses ved hjelp av en valgt sykepleieteori, og munner ut i en refleksjon over alternative sykepleieintervensjoner. Refleksjonsnotatet legges fram i refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Individuell besvarelse, 1500 ord

Delemne 17: Helseutfordringer i det globaliserte, moderne samfunn

2 studiepoeng

Delemne 17 A: Helseutfordringer i det moderne samfunn

Delemne 17 B: Lovverk og rammer for helsetjenesten

Delemne 17 B: Internasjonalt helsearbeid

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskaper om lovverket som rammefaktor og handlingsrom i forhold til psykisk helsearbeid og i kommunehelsetjenesten

Studenten får innsikt i velferdsstatens styringsprinsipper i forhold til eldre og psykisk lidende

Studenten får innsikt i faglige utfordringer i nasjonalt og internasjonalt helsearbeid

Studenten tilegner seg kunnskaper i og oppøver ferdigheter knyttet til kultursensitiv sykepleie

Studenten identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn

Innhold:

Delemnet inneholder presentasjon av og drøftinger om lovverket som regulerer organisering og arbeidet innenfor psykisk helsevern og kommunehelsetjenesten. Det vektlegges helseutfordringer i nasjonalt og internasjonalt helsearbeid. Sykepleiefaget blir belyst i et flerkulturelt perspektiv og studentene utfordres på egne holdninger og verdier i forhold til mennesker med ulik kulturell bakgrunn.

Vurderingsformer:

Delemne 17 har 1 dokumentasjonsoppgave

Delemnekode 051HOEM4 DO2

Dokumentasjonsoppgave:

Refleksjonsnotat fra praksis i hjemmetjenesten, som beskriver en situasjon som stilte krav til kultursensitivitet, og som belyses ved hjelp av pensum. Notatet legges fram i refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Notatets omfang, inntil 1500 ord

Delemne 18: Handlingskompetanse og sykepleie

2 studiepoeng

Delemne 18 A: Tverrfaglig samarbeid

Delemne 18 B: Skriftlig arbeid – Bacheloroppgaven

Delemne 18 C: Organisasjon og ledelse

Delemne 18 D: Førstehjelp og ledelse ved ulykker og katastrofer

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskaper om organisasjon og ledelse

Studenten får innsikt i betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Studenten vurderer forskningsbasert litteratur kritisk

Studenten kan handle og lede arbeidet ved ulykker og katastrofer

Innhold:

Delemnet inneholder undervisning i organisasjon og ledelse som begreper, det blir fokusert på ulike ledelsesmodeller.

Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid blir vektlagt. Erfaring fra samhandling i læringsgruppene og kliniske studier danner grunnlag for utvikling av denne type samarbeidskompetanse

.

Vurderingsformer:

Delmne 18 har 4 dokumentasjonsoppgaver

Delemnekode 051HOEM4 DO3

Dokumentasjonsoppgave:

Et notat som skal inneholde den enkeltes og læringsgruppas samlede læringsmål for det påbegynte studieår.Inntil 1000 ord.

Delemnekode 051HOEM4 DO4

Dokumentasjonsoppgave:

En prosjektplan for Bacheloroppgaven, som skal inneholde forslag til problemstilling, aktuell litteratur / kjent forskning på området, beskrive en relevant metode, skissere mulige etiske problemstillinger og angi en tids- og arbeidsplan for gjennomføringen av prosjektet. Individuell besvarelse, inntil 1500 ord.

Delemnekode 051HOEM4 DO5

Dokumentasjonsoppgave:

Nærvær ved og demonstrasjon av ferdigheter knyttet til førstehjelp ved ulykker og katastrofer. Individuell oppgave

Delemnekode 051HOEM4 DO6

Dokumentasjonsoppgave:

Rapport som utarbeides i forhold til oppsatte temaer for å oppsummere og evaluere innhold og utbytte i forhold til både 4 studieår og hele studiet. Læringsgruppa utarbeider rapporten, som skal munne ut i forslag til forbedringer, samlet. Inntil 1500 ord

Delemne 19: Klinisk sykepleie i psykisk helsearbeid og hjemmebaserte tjenester

24 studiepoeng

Delemne 19 A: Sykepleieintervensjoner i psykisk helsearbeid og hjemmebaserte tjenester.

Delemne 19 B : Beslutningsprosesser og dokumentasjon II

Delemne 19 C: Klinisk sykepleie i psykisk helsearbeid

Delemne 19 D: Klinisk sykepleie i hjemmebaserte tjenester

Læringsmål:

Studenten tilegner seg kunnskaper og forståelse for psykiske lidelser

Studenten deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.

Studenten identifiserer og vurderer pasienters behov for sykepleie

Studenten erkjenner sykepleierens ansvar for og forstår kompleksiteten i samhandling med enkeltpasienter og grupper av pasienter.

Studenten utviser holdninger som ivaretar menneskets integritet

Studenten vurderer forskningsbasert litteratur kritisk i forhold til egen yrkesutøvelse

Studenten utviser kritiske og analytiske evner i forhold til egen yrkesutøvelse

Innhold:

Innholdet i delemnet gir studentene gjennom de kliniske studiene, mulighet for å videreutvikle sin kompetanse til å observere og vurdere pasienters helsetilstand, symptomer, opplevelse av sykdom, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon. Den enkelte pasients integritet blir fokusert, herunder pasientens rett til medbestemmelse og retten til ikke å bli krenket.

Vurderingsformer:

Delemne 19 har 2 vurderingsoppgaver og 2 dokumentasjonsoppgaver

Delemnekode 051HOEM4 DO7

Dokumentasjonsoppgave:

Individuell plan / tiltaksplan knyttet til psykisk helsearbeid, utarbeides i praksisperioden, og legges fram for refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Individuell besvarelse, inntill 1000 ord

Delemnekode 051HOEM4 DO8

Dokumentasjonsoppgave: Individuell plan / tiltaksplan knyttet til hjemmebaserte tjenester, utarbeides i praksisperioden, og legges fram for refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Individuell besvarelse, inntill 1000 ord

Delemnekode 051HOEM4 4-1

Vurderingsoppgave 4-1:

Kliniske studier i psykisk helsearbeid, 240 timer

Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått.

Delemnekode 051HOEM4 4-2

Vurderingsoppgave 4-2:

Kliniske studier i hjemmebaserte tjenester, 240 timer

Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått.

Delemne 20: Den reflekterende sykepleier, fagutvikling og forskning

15 studiepoeng

Delemne 20 A: Etiske dilemmaer i psykisk helsearbeid, på hjemlig og internasjonal arena

Delemne 20 B: Utfordringer knyttet til sykepleieres fagutvikling og forskning.

Læringsmål:

Studenten reflekterer over kunnskap og erfaringer og utvikler forståelse for kompleksiteten i sykepleiefaget.

Studenten erkjenner sykepleierens ansvar for fagutvikling og forskning

Innhold:

Innholdet i delemnet tilstreber å gi ulike perspektiver på sykepleiefaget. Sykepleierens ansvar for fagutvikling i egen yrkesutøvelse vil vektlegges.

Vurderingsformer:

Delemne 20 har 2 vurderingsoppgaver

Delemnekode 051HOEM4 4-3

Vurderingsoppgave 4-3:

Bacheloroppgaven

Studenten skal gjennomføre bacheloroppgaven som beskrevet i prosjektplanen, redegjøre for temaet med aktuell litteratur og nyere forskning, presentere problemstilling og hvorfor den er valgt, redegjøre for valgt metode og drøfte problemstillingen i lys av innsamlede data, aktuell litteratur og valgte teoretiske perspektiver.Underveis i arbeidet presenterer studenten eget arbeid i felles seminar. Individuell besvarelse, 10000 ord. Vurderes med karakter, A - F, og utgjør 70 % av emnekarakteren

Delemnekode 051HOEM4 4-4

Vurderingsoppgave 4-4: Sluttprøven

Oppgaven er en hjemmeeksamen på begrenset tid i form av en case med gitte problemstillinger. Individuell besvarelse, 3000 ord. Vurderes med karakter, A - F, og utgjør 30 % av emnekarakteren.

Organisering

Studiet veksler mellom klasseromsundervisning, undervisning og trening i øvingsavdelingen, kliniske studier, arbeid i refleksjonsgrupper, individuelle veiledningssamtaler og arbeid i læringsgruppene med mappekrav og veiledning

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirekliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 17.09.2007