DEN REFLEKTERENDE VERNEPLEIER - Deltid 061-073

Læringsmål

Mål med Hovedemne 3 er hentet fra Rammeplanens målformuleringer .

Hovedemne 3 skal bidra til at studentene

  • kan begrunne sine handlinger overfor brukere, andre yrkesutøvere og overfor arbeidsgivere ut fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn
  • kan utføre saksbehandling som bygger på forvaltningsmessige prinsipper og aktuelt lovverk og som ivaretar brukernes behov og rettigheter
  • kjenner bakgrunnen for helse- og sosialpolitiske prioriteringer og kjenner til konsekvenser av disse
  • har kunnskap om helse-og sosialpolitikk i nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om hvordan en kan påvirke helse- og sosialpolitikken
  • kan være lagarbeider og kan samarbeide med brukere og andre yrkesgrupper
  • kan kartlegge og analysere sammenhengene mellom samfunnsmessige forhold og livssituasjonen til mennesker med funksjonhemning
  • viser kunnskap om konflikthåndtering
  • kan lese forskningsrapporter og nyttiggjøre seg forskningsresultater i yrkesutøvelsen

Innhold

DELEMNE 9: KRITISK REFLEKSJON

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 9 at studenten

  • viser forståelse for pågående diskurser i eget fagfelt og diskurser om de helse- og sosialfaglige profesjonenes bidrag til samfunnsutviklingen og legitimitet i befolkningen
  • kan reflektere kritisk om metoder i faget
  • har kunnskap om vitenskapsteori og metode som grunnlag for faglig fordypning
  • har forståelse av fagets kjerneområder, kjernebegrep og egen yrkesrolle
  • viser en reflektert forståelse av funksjonshemning som sosialt og kulturelt fenomen, og av de funksjonshemmedes egne bidrag til identitet og kulturforståelse og ulike former for egenorganisering
  • viser kunnskap i og forståelse for juridiske emner med særlig relevans for funksjonshemmedes rettsstilling i velferdsstaten
  • kan utføre saksbehandling
  • viser evne til samarbeid på tvers av faglige, organisatoriske og kulturelle skillelinjer
  • har kjennskap til lokalsamfunnsarbeid og humanitære frivillige organisasjoners engasjement for ivaretakelse av utsatte grupper og deres familier
  • kan vurdere ideologi og virkemidler i helse- og sosialpolitikken og fungere som premissleverandør for beslutninger i hjelpeapparatet lokalt og på overordnet politisk plan
  • viser evne til konflikthandtering

Innholdet i delemnet innbefatter utvikling av evne til forståelse for og refleksjon rundt eget fag og dekker bl.a. fagområdene organisasjonsteori og forvaltningskunnskap, vitenskapsteori, metode og kulturforståelse.

Videre tar delemnet opp saksbehandling med utgangspunkt i sentrale kapitler i sosialtjenesteloven. Delemnet har en innføring i organisasjons- og ledelsesteorier med fokus på medarbeiderrollen i organisasjoner.

Temaene kultur, identitet og funksjonshemning skal bidra til studentenes kunnskap om og innsikt i sosiale og kulturelle aspekter ved funksjonshemning. Det arbeides med å forstå de muligheter og barrierer funksjonshemmede møter.

Temaet "samarbeid på tvers" tar utgangspunkt i kunnskap om politiske, formelle og lovmessige forutsetninger for samarbeid. Delemnet skal bidra til at studentene kan identifisere hva som fremmer og hemmer samarbeid ifht brukere, brukergrupper, ulike offentlige tjenester på tvers av forvaltningsnivåer og samarbeid med frivillige. I tillegg inngår delemnet i en felles intensjon om ivaretagelse av et helhetlig syn på mennesket som gjelder for alle helse- og sosialarbeiderutdanningene, med særlig vekt på felles utfordringer for helse- og sosialarbeidere når det gjelder koordineringsansvar.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, diskusjonsgrupper med øvingsoppgaver, feltarbeid, trening i samarbeidsformer med flere yrkesgrupper, framlegg i plenum, og trening i saksbehandling.

Vurderingsformer: Delemne 9 har to vurderingsoppgaver:

Delemnekode:061-073 9-1

Vurderingsoppgave 9-1: Saksframstilling

Vurderingsoppgaven er en fullstendig saksframstilling (dokument i forvaltningen). Saksframstillingen skal omhandle sentrale sosiale tjenester til funksjonshemmede i henhold til sosialtjenesteloven, og besvarelsen skal tilfredstille minimumskrav til saksbehandling i offentlig forvaltning.

Individuell besvarelse. 1000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 20 % av emnekarakteren i Hovedemne 3, 15 sp.

Delemnekode:061-073 9-2

Vurderingsoppgave 9-2: Kritisk refleksjon

Oppgaven setter fokus på kritsk refleksjon over sentrale områder i delemnet. Individuell besvarelse. Bokstavkarakter som utgjør 20 % av emnekarakteren, 15 sp.

DELEMNE 10: FAGLIG FORDYPNING.

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 10 er at studenten

  • har kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse
  • kan vurdere ideologi og virkemidler i hele-og sosialpolitikken
  • viser evne til refleksjon og argumentasjon rundt utøvelse av helse- og sosialfaglig arbeid i et flerkulturelt samfunn
  • viser selvstendig evne til å dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid.
  • gjør seg kjent med pågående diskurser i eget fagfelt og diskurser om de helse- og sosialfaglige profesjonenes bidrag til samfunnsutviklingen og legitimitet i befolkningen
  • viser evne til å utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflekterende måte

Innholdet i delemne 10 er knyttet til relevante tema for fordypningspraksis og bacheloroppgave. Det legges opp til at praksisstudiene knyttes sammen med emne til bacheloroppgaven, og det kan søkes om praksisstudier i utlandet.

Det legges vekt på at studentenes fordypningsområde og praksissted er faglig utfordrende og relevant i forhold til de respektive yrkesgruppers kjerneområde.

Arbeids- og læringsformer: Praksisstudier, veiledning, forelesninger, selvstudium, gruppearbeid, skriftlig og muntlig formidling.

Vurderingsformer: Delemne 10 har en dokumentasjonsoppgave og en vurderingsoppgave

Delemnekode 061-073 DO1

Dokumentasjonsoppgave: Studenten skal utarbeide en skriftlig oppgave i forbindelse med metodisk fordypning/praksisstudier. Besvarelsen skal bygge på studentens erfaringer fra praksis og dokumentere evne til forståelse og faglig refleksjon. 2000 ord.

Delemnekode 061-073 101

Vurderingsoppgave 10-1: Bacheloroppgave og muntlig høring.

Bacheloroppgaven utgjør 12 studiepoeng. Bacheloroppgaven skal som hovedregel utarbeides som en skriftlig gruppeoppgave. Det legges til rette for å etablere grupper på tvers av utdanningene og/eller som utdanningsspesifikke grupper. Retningslinjer for bacheloroppgaven blir beskrevet nærmere i et eget kriteriedokument.

Skriftlig bacheloroppgave. 10 000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 60 % av emnekarakteren for Hovedemne 3, 30 sp.

Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. I tillegg kan studenten få spørsmål fra obligatorisk og selvvalgt pensum i Hovedemne 3. Bacheloroppgaven må være bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Karakter på den skriftlige delen av bacheloroppgaven kunngjøres før muntlig høring. Den muntlige høringen kan gi grunnlag for justeringer av karakteren på vurderingsoppgave 10-1. Ved karakteren F blir studentens rett til nye forsøk ivaretatt ved en ukes individuell og skriftlig hjemmeeksamen, inkludert påfølgende muntlig høring etter samme retningslinjer som beskrevet ovenfor.

061-07P3 Praksisstudier: Faglig fordypning

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Nils-Petter Karlsson <nils.p.karlssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 18.12.2007