Helse, funksjonshemming og mestring - Hovedemne 2 061HEMN3
Læringsmål
Målet for hovedemne III er at studentene
- kan identifisere interesser, ressurser og begrensninger i samarbeid med brukere og kunne planlegge og gjennomføre praktisk, metodisk miljøarbeid, habiliterings- eller rehabiliteringsarbeid som sikrer god livskvalitet og størst mulig grad av mestring
- kan gi veiledning, opplæring og grunnleggende pleie og omsorg til mennesker som ønsker og har behov for det
- har kunnskap om farmakologi
- kan utføre forsvarlig medikamenthåndtering
- kan veilede brukere og pårørende og kan ta ansvar for kollegaveiledning
- kan kommunisere og handle etisk forsvarlig sammen med brukere, pårørende og i nærmiljøet ellers
- forstår konsekvenser av ulike funksjonsvansker, de vanligste somatiske sykdommer og psykiske lidelser
- kan anvende metoder for endring av ulike rammebetingelser til beste for bruker/brukergrupper
- kan dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid
- har kunnskap om mulige konflikter
- har kunnskap om normalutvikling og utviklingsforstyrrelser i livsløpsperspektiv
- har kunnskap om sentrale lover, forskrifter og avtaler
- kan identifisere og reflektere over etiske dilemma i praktisk arbeid
- kan avsløre verdikonflikter
Hovedemne III er organisert i fire delemner. Delemne 5 er Praksisstudier 1, delemne 6 grunnleggende helsefaglig kunnskap, delemne 7 omhandler metodisk arbeid med fokus på helsearbeid og medikamenthåndtering, og delemne 8 er praksisstudier 2.
Innhold
Delemnekode: 060HOEM2 5-2 ( 10 stp)
Vurderingsoppgave 5-2: Praksisoppgave i metodisk miljøarbeid
Vurderingsmappen tar utgangspunkt i praksisstudiene i metodisk miljøarbeid.
Individuell skriftlig oppgave. 3000 ord. Karakter som utgjør 40% av hovedemnekarakteren
Emnekode: 060HOPR1 PRAKSISSTUDIER I METODISK MILJØARBEID (16 stp)
Målet for praksisperioden er at studentene skal få erfaring med og kunnskap om funksjonsvansker i et direkte møte med barn, ungdom og/eller voksne og deres familie, pårørende og sosiale nettverk. Praksisstudiene i delemne 4 skal bidra til utvikling av studentenes ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen, ansvaret og oppgavene. Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått.XDelemnekode: 060HOEM2 5-2 ( 10 stp)
Vurderingsoppgave 5-2: Praksisoppgave i metodisk miljøarbeid
Vurderingsmappen tar utgangspunkt i praksisstudiene i metodisk miljøarbeid.
Individuell skriftlig oppgave. 3000 ord. Karakter som utgjør 40% av hovedemnekarakteren
Emnekode: 060HOPR1 PRAKSISSTUDIER I METODISK MILJØARBEID (16 stp)
Målet for praksisperioden er at studentene skal få erfaring med og kunnskap om funksjonsvansker i et direkte møte med barn, ungdom og/eller voksne og deres familie, pårørende og sosiale nettverk. Praksisstudiene i delemne 4 skal bidra til utvikling av studentenes ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen, ansvaret og oppgavene. Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått.
DELEMNE 6: GRUNNLEGGENDE HELSEFAGLIG KUNNSKAP
16 studiepoeng
Hensikten med delemne 6 er at studentene tilegner seg
- forståelse for helsefaglig arbeid som en sentral del av vernepleierens kompetanse
- kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon
- kunnskap om sammensatte og omfattende funksjonshemninger i livsløpsperspektiv
- innsikt i hvordan fysiske og psykiske sykdommer oppstår, behandles og forebygges både på individ- og samfunnsnivå
- faglig kunnskap om kriser og krisebehandling
- forståelse av hvordan ulike ferdigheter og faglige prinsipper kommer til anvendelse i planlegging og gjennomføring av habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
Innholdet i delemnet er hovedelementene anatomi, fysiologi og mikrobiologi, hygiene,sykdomslære og helsepsykologi. I tillegg kommer en innføring i sentrale sider fra sosialmedisinsk tenkning, ernæringslære, gerontologi og aldersdemens. Delemnet skal også introdusere relevante sider ved habiliterings- og rehabiliteringsarbeid, og gi studentene noe kunnskap om psykiske lidelser, kriseteori og krisebehandling og forebyggende helsearbeid.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk flere ulike pedagogiske virkemidler. Det forventes høy grad av egeninnsats fra studentenes side parallelt med høgskolens undervisningsopplegg. Læringsformene er selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper , individuelle skriftlige arbeider og ferdighetstrening.
Vurderingsformer: Delemne 6 har to oppgaver i vurderingsmappen:
Delemnekode:061HEMN3 6-1
Vurderingsoppgave 6-1: Gruppeprosjekt i anatomi, fysiologi og sykdomslære
Vurderingsoppgaven er forankret i kunnskapskilder innenfor fagområdene anatomi, fysiologi og sykdomslære, som utgangspunkt for analyse, vurderinger og begrunnelser i forståelsen av hvordan sykdom kommer til uttrykk hos den enkelte pasient/bruker. Gruppebesvarelse. 3-5000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren i Hovedemne III.
Delemnekode:061HEMN3 6-2
Vurderingsoppgave 6-2: Prøve i anatomi, fysiologi og sykdomslære
4 timers individuell prøve under tilsyn i anatomi, fysiologi og sykdomslære. Bestått/ikke bestått.
DELEMNE 7: METODISK ARBEID MED FOKUS PÅ HELSE OG MEDIKAMENTHÅNDTERING
13 studiepoeng
Hensikten med delemne 7 er at studentene tilegner seg
- grunnleggende ferdigheter innen pleie- og omsorg som kvalifiserer for stell av syke og funksjonshemmede
- grunnleggende ferdigheter i førstehjelp
- nødvendig kvalifikasjoner for det juridiske og faglige ansvaret som er tillagt vernepleiere på områdene farmakologi og medikamenthåndtering
Innholdet i delemnet retter seg mot pleie av syke og funksjonshemmede, omsorg i ulike livsfaser og forebyggende/helsefremmende arbeid. I tillegg til nødvendig kunnskap og ferdigheter i førstehjelp og ivaretagelse av hygieniske prinsipper. Studentene skal i tillegg videreutvikle kunnskapen om rammeforutsetningene for utøvelse av helsearbeid i vid forstand, herunder de etiske utfordringene til relasjons- og samhandlingskompetanse når det gjelder helsearbeid på ulike arenaer. Delemnet skal gi presis og grunnleggende kunnskap på områdene medikamentlære, medikamentadministrasjon og medikamentregning.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk ulike pedagogiske virkemidler. Fokus settes på praktisk prosedyretrening både på området pleie- og omsorg og i grunnopplæringen i medikamenthåndtering. Arbeidet i delemnet preges av selvstudium, forelesninger, gruppearbeid og individuelle skriftlige refleksjoner i kombinasjon med ferdighetstrening i øvingsavdelingen.
Vurderingsformer: Delemne 7 har to oppgaver i vurderingsmappen:
Delemnekode:061HEMN3 7-1
Vurderingsoppgave 7-1: Ferdighetstest i pleie- og omsorgsprosedyrer
Individuell ferdighetstest. Bestått/ikke bestått.
Delemnekode:061HEMN3 7-2
Vurderingsoppgave 7-2: Prøve i farmakologi og medikamenthåndtering
4 timers individuell prøve under tilsyn. Bestått/ikke bestått. Det kreves 100 % riktig svar i medikamenthåndtering for å oppnå bestått.
061PRA2 DELEMNE 8: PRAKSISSTUDIER 2
Hensikten med delemne 8 er å sikre at studentene får trening i å anvende og videreutvikle teoretisk og praktisk kunnskap i et praksisfelt som utøver helsearbeid. Studentene skal oppøve evnen til å observere, analysere og møte utfordringer og behov ved å delta og bidra innenfor en faglig kontekst. Slik legges det til rette for at studentene kan utvikle videre en bevissthet om verdier, holdninger og yrkesetikk som inngår i en vernepleiefaglig yrkesidentitet.
Innholdet i praksisstudiene i helsearbeid retter seg mot syke og funksjonshemmede i ulike livsfaser på forskjellige pleie- og omsorgsarenaer. I tillegg kan praksisstudiene rette seg mot forebyggende og helsefremmende helsearbeid.
Arbeids- og læringsformer: Praksisstudiene i helsearbeid er veiledet med 1 time individuell veiledning pr. student pr. uke fra praksisfeltet. I tillegg kommer individuell oppfølging av studenten fra høgskolens kontaktlærer og refleksjonsgrupper i praksisperioden.
Vurderingsformer: Dokumentasjonskrav og vilkår for gjennomføring av praksisstudier er beskrevet i fagplanens pkt. 8.
Delemne 8 har en oppgave i vurderingsmappen:
Delemnekode:061HEMN3 8-1
Vurderingsoppgave 8-1: Reflekterende helsearbeid
Vurderingsoppgaven er et skriftlig arbeid med utgangspunkt i den enkelte students praksissted.
Individuell besvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren i
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Inger Nordlund - 13.02.2007