Design og teknologi del 1, 15 stp 15DETEK1
Læringsmål
Arbeidet med design og teknologi er fokusert på det praktisk problemløsende i materialer, i en sammenhengende prosess fra idé til produkt. Gjennom studiet i designmetodikk og fagteori bygges det en grunnleggende forståelse for metodisk tenkning slik at studenten ivaretar og utvikler sine ideer gjennom å analysere, visualisere, dokumentere og kommunisere kognitiv og fysisk handling.
Gjennom studiet skal studentene:
- vise evne til å identifisere aktuelle områder for relevant problemløsning
- øke sin kunnskap om sammenheng mellom materialegenskaper og fysiske lover på spesifikke problemområder
- øke sin kunnskap om og ferdigheter i å behandle visuelle, materielle, funksjonelle og teknologiske problemstillinger og kvaliteter
- øke sin erfaring og ferdighet i arbeid med materialer, redskaper og teknikker som er tjenlige innenfor fagområdet
- øke sin kunnskap om design og teknologi og utvikle evnen til å handle i spennet mellom det historiske og samtiden
- få kjennskap til og erfaring med metoder for idé-, design-, produkt-, og teknologiutvikling
- øke evnen til å planlegge og å gjennomføre undervisning tilpasset elevforutsetninger på ulike nivå
Målområde 1: Problemløsning og produktutvikling
Målomradet omfatter praktisk og teoretisk arbeid med å identifisere problem, finne strategier for løsninger, ideutvikling, og produksjon av produkt, modell eller prototyp.
Studentene skal:
- kunne analysere egne og andres løsninger og bruk av teknologi innenfor produktutvikling og design, og kunne vurdere, velge og anvende materialer ut fra kunnskap om deres egenskaper og bruksområder
- kjenne til og anvende relevant basiskunnskap på følgende områder; fysikk, matematikk, samfunn, økonomi og miljø
- bruke enkel eldre teknologi og samtidsteknologi med en vurderende og analyserende holdning, og legge denne til grunn for arbeidet med egne løsninger
- forstå hvilke momenter som inngår i ulike arbeidsteknikker og framstillingsmetoder og deres betydning for resultatet, og kunne bedømme vanskegraden av de ulike elementene i en prosess for å sikre faglig progresjon i undervisning av elever
- kunne uttrykke seg om samspill mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk og reflektere over og forklare hvordan egne og andres arbeider fungerer visuelt og fysisk i de sammenhenger de er tenkt til eller brukt i
- reflektere over og ta valg i forhold til samfunnsmessige aspekter ved design, produksjon og bruk av teknologi, som konsekvenser av resursbruken for miljøet
Målområde 2: Fagdidaktikk
Fagdidaktikken omfatter studium av design- og teknologifagets mål og muligheter i skolen, og hvordan en kan tilrettelegge undervisning for å oppfylle intensjoner i Kunnskapsløftet (KL-06). Dette området er også aktuelt for andre yrkesgrupper med tanke på å lære bort/opp kollegaer o.l.
Studentene skal:
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsoppgaver i faget på grunnskole nivå
- forberede seg til å møte elevers lærings- og utforskningsbehov og kunne inspirere og veilede for å utvikle en aktivt søkende arbeidsform hos elevene
- reflektere over pedagogiske konsekvenser av undervisning i fagområdet
- drøfte og reflektere over verdier som faget kan bidra med i kultur og samfunn
- drøfte hvordan vårt forhold til gjenstandene rundt oss påvirker vår hverdag og barn og unges oppvekstvilkår
Innhold
Studieplanen er organisert i 15 + 15 studiepoeng.
Del 1, 15 studiepoeng består av tre delemner:
- Visualiserings og presentasjonsteknikker
- Statiske strukturer /produktområde
- Bevegelige strukturer / produktområde
Fagstoff fra de ulike målområdene inngår i alle delemnene.
Delemne 1: Visualiserings og presentasjonsteknikker
Studentene vil få kjennskap til-, og erfaring med bruk av ulike former for visualiserings og presentasjonsteknikker som, digitalfoto og Powerpoint men hovedvekt vil ligge på designtegning.
Delemne 2: Statiske strukturer /produktområde
Delemnet innebærer arbeid med oppgaver rettet mot å identifisere og / eller løse problemstillinger knyttet til strukturer og produkter som er helt eller hovedsakelig statiske.
Delemne 3: Bevegelige strukturer / produktområde
Arbeid med dette delemnet vil i noen grad bygge videre på enkelte elementer i delemne 1, og innebærer arbeid med problemstillinger knyttet til strukturer / produkter som helt eller for en stor del skal bevege seg.
Organisering
Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Det legges mest vekt på praktisk arbeid på samlinger og i arbeidskrav, teoridelen vil stort sett bestå av selvstudium.
I utgangspunktet legges det opp til tre heldagssamlinger i del 1, en per delemne. Det er obligatorisk frammøte til all undervisning.
Kontakten mellom deltakerne og høgskolen skjer i mellomperiodene gjennom bruk av skolens elektroniske læringsplattform.
Betydning av nærvær, aktiv deltagelse i og ansvar for et aktivt skapende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet. For å få godkjent emnet må studenten ha dokumentert deltagelse i oppsatt studietid.
Vurderingsformer
Det skal være sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet.
Gjennomgang og vurdering av arbeidsprosesser, skisser, utkast, modeller, produkter og fagdidaktisk refleksjon vil synliggjøre studentenes innsats og progresjon i studiet og slik gi innsikt i og bevissthet om faglig utvikling og læring. Vurderingen har også til hensikt å veilede studenten. Hovedvekt av veiledningen vil foregå i det praktiske arbeidet på samling.
Sluttvurdering/arbeidskrav (del 1, 15 studiepoeng )
Evaluering i studiet består av totalt tre besvarelser fra delemnene:
1. Visualiserings- og presentasjonsteknikker (vektes 30 %)
2. Statiske strukturer /produktområde (vektes 35 %)
3. Bevegelige strukturer / produktområde (vektes 35 %)
Besvarelsene til hvert delemne leveres i kronologisk rekkefølge.
Hvert delemne må være bestått for at hovedemnet skal bli bestått.
Det gis én samlet karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Alle obligatoriske arbeidskrav og delemner må være bestått for å få studiet godkjent.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.03.2008