Design og teknologi del 2, 15 stp 15DETEK2
Læringsmål
Arbeidet med design og teknologi er fokusert på det praktisk problemløsende i materialer, i en sammenhengende prosess fra idé til produkt. Gjennom studiet i designmetodikk og fagteori bygges det en grunnleggende forståelse for metodisk tenkning slik at studenten ivaretar og utvikler sine ideer gjennom å analysere, visualisere, dokumentere og kommunisere kognitiv og fysisk handling.
Gjennom studiet skal studentene:
- vise evne til å identifisere aktuelle områder for relevant problemløsning
- øke sin kunnskap om sammenheng mellom materialegenskaper og fysiske lover på spesifikke problemområder
- øke sin kunnskap om og ferdigheter i å behandle visuelle, materielle, funksjonelle og teknologiske problemstillinger og kvaliteter
- øke sin erfaring og ferdighet i arbeid med materialer, redskaper og teknikker som er tjenlige innenfor fagområdet
- øke sin kunnskap om design og teknologi og utvikle evnen til å handle i spennet mellom det historiske og samtiden
- få kjennskap til og erfaring med metoder for idé-, design-, produkt-, og teknologiutvikling
- øke evnen til å planlegge og å gjennomføre undervisning tilpasset elevforutsetninger på ulike nivå
Innhold
Studieplanen er organisert i 15 + 15 studiepoeng.
Del 2, 15 studiepoeng, består av:
- Fordypning med praktisk og selvstendig arbeid innen et av delemnene i del 1. Teknologi knyttes tett til fordypningen.
Fordypningen er et selvstendig studium, hvor valg av tema/problemområde er studentens eget. Faglærene fungerer som veiledere gjennom perioden. I dette arbeidet legges det vekt på både skapende arbeid, teoristoff, evne til analyse og strukturert arbeid i materialer. Fordypningen kan gjennomføres på selvstendig basis eller i samarbeid med industri eller bedrift og andre relevante miljø. Her må studenten selv sørge for å opprette kontakt. Hensikten er å gi studenten erfaring med å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid, og mulighet til å fordype seg i faget.
Organisering
I utgangspunktet legges det opp til to heldagssamlinger i del 2; fordypning og teknologi. Det er obligatorisk frammøte til all undervisning.
Kontakten mellom deltakerne og høgskolen skjer i mellomperiodene gjennom bruk av skolens elektroniske læringsplattform.
Betydning av nærvær, aktiv deltagelse i og ansvar for et aktivt skapende arbeidsmiljø er en viktig faktor for studieutbyttet. For å få godkjent emnet må studenten ha dokumentert deltagelse i oppsatt studietid.
Vurderingsformer
Gjennomgang og vurdering av arbeidsprosesser, skisser, utkast, modeller, produkter og fagdidaktisk refleksjon vil synliggjøre studentenes innsats og progresjon i studiet og slik gi innsikt i og bevissthet om faglig utvikling og læring. Vurderingen har også til hensikt å veilede studenten. Det meste av veiledningen vil foregå i det praktiske arbeidet på samling.
Sluttvurdering/arbeidskrav (del 2, 15 studiepoeng )
Evalueringen består av én innlevering på slutten av studiet, med følgende innhold:
- praktisk skapende arbeid i materialer
- allsidig dokumentasjon inkludert i en skriftlig rapport, med de vanlige krav til rapportskriving
- og/eller digital framstilling
- og en helhetlig presentasjon av prosjektet
Fordypningen skal munne ut i et utstillingsframlegg hvor studenten presenterer sitt arbeid.
Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 100 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.
Hvert delemne må være bestått for at hovedemnet skal bli bestått.
Det gis én samlet karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Alle obligatoriske arbeidskrav og delemner må være bestått for å få studiet godkjent.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no>,Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 26.03.2008