Kunst og formkultur 15KFKN

Læringsmål

Studentene skal:

  • utvikle evne til å se kunst og formkultur som kilde til opplevelse, kunnskap og forståelse
  • ha innsikt i hovedlinjer i kunsthistorien, fra antikken til vår egen samtidskunst
  • skaffe seg innsikt i historisk foranderlig samspill og konfliktlinjer mellom håndverk, kunst, design og massemedia
  • ha kunnskap om kunst og formkultur som uttrykk for ideer i tiden og forandringer i kultur og samfunn
  • kunne bruke fagterminologi for analyse, tolking og vurdering
  • kunne bruke kunst og formkultur i skapende prosesser i eget arbeid og i pedagogisk arbeid med barn og unge

Innhold

Faginnholdet i kunst og formkultur er organisert i to delemner:

  1. Kunst og formkultur - historisk overblikk,10 studiepoeng
  2. Formidling av kunst og formkultur, 5 studiepoeng

Delemne 1: Kunst og formkultur - historisk overblikk (10 stp)

Delemnet omfatter hovedlinjene i europeisk kunst, arkitektur, håndverk og design, fra antikken til samtidskunsten. Det blir lagt vekt på ulike stilperioder og forståelse for de sosialhistoriske drivkreftene som danner bakgrunnen for kunstens ulike uttrykksformer. Framveksten av teknologi og de visuelle massemediers innflytelse på kunsten blir vektlagt. For studentene er det viktig at de reflekterer over sammenhengen mellom kunst og samfunn, kunst og teknologi, kort sagt den sammensatte kontekst kunsten befinner seg i. Det er viktig at studentene utvikler evner til å bruke relevant fagterminologi og analysemetoder til beskrivelse, tolkning og drøfting av kunst og formkultur fra ulike stilperioder, samt knytte dette an til egne erfaringer og selvstendige refleksjoner.

Studentene skal kunne:

  • gjøre rede for hovedtrekkene i kunstens historie fra oldtiden og fram til nyere tid
  • gjøre rede for hovedtrekkene ved sentrale retninger i det 20. århundres kunst og formkultur
  • gjøre rede for utvikling og karakteristiske trekk ved håndverkertradisjoner, folkekunst, kunsthåndverk, kunstindustri, moderne design og industriell masseproduksjon
  • kjenne til formuttrykk både i majoritet- og minoritetskulturer og kunne gjøre rede for viktige trekk ved samisk kultur, særlig duodji
  • kjenne til arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tid og det samfunn de har blitt til i
  • reflektere over kunstens forhold til ideer i tiden, til forandringer i kultur og samfunn, til teknologiske nyvinninger og ellers endringer i kunstens institusjonelle status
  • bruke relevant fagterminologi og analysemetoder til beskrivelse, tolking og drøfting av kunst og formkultur fra ulike stilepoker og retninger

Delemne 2: Formidling av kunst og formkultur (5 stp)

Gjennom studiet skal studentene få trening i å formidle kunst og formkultur til elever på ulike trinn i skolen. Studentene skal kunne bruke utstilling og ulike former for digitale medier i visuell presentasjon. Utvikling og karakteristiske trekk ved billedkunst, arkitektur, håndverkertradisjoner, folkekunst, kunsthåndverk, kunstindustri, moderne design og industriell masseproduksjon er basis for formidlingsarbeidet.

Studentene skal:

  • kunne karakterisere bilder og gjenstander ved enkel fagterminologi og formidle denne på ulike klassetrinn
  • reflektere over de estetiske og etiske aspekter som knytter seg til formidling av kunstneriske betydninger og verdier
  • kunne se kunst og formkultur i relasjon til helheten i profesjonsstudiet
  • kunne bruke visuelle og materielle kulturytringer som impulser til egen idéutvikling og skapende arbeid med elever i skolen
  • sette kunnskap om kunst og formkultur inn i en fagdidaktisk sammenheng gjennom praktisk undervisningsarbeid
  • se sammenheng mellom kunst og formkultur og andre fag /fagområder i skolen, og bruke faget i tema og prosjektarbeid
  • kunne legge til rette for pedagogisk bruk av bedrifter, museer, gallerier og samlinger, arkitektur og byggeskikk i lokalmiljøet

Organisering

Studiet er organisert slik at Delemne 1: Kunst og formkultur - historisk overblikk ligger i første studieår, og strekker seg over to semester. Undervisningen i delemnet legges opp med en forelesningsrekke og selvstudium. Det skal gjennomføres kortere ekskursjoner til museer og gallerier som kan gi innsikt i kunst og formkulturens historie. Delemnets karakter og omfang forutsetter at studentene følger forelesningene, samtidig som det fordrer en stor grad av selvstudium.

Delemne 2: Formidling av kunst og formkultur ligger i 3. og 4. semester. I delemnet skal fagstoffet i kunst og formkultur aktualiseres i forhold til elever i skolen eller annen form for formidling. Studenten kan knytte dette arbeidet til praksisperiode, eventuelt i form av gruppeprosjekt. Studiet omfatter noen felles museumsbesøk med formidling som tema.

Undervisningen i kunst og formkultur blir lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og ekskursjoner. I tillegg til den oppførte pensumlitteraturen må studenter og faglærer sammen finne fram til kilder for kunnskap og opplevelse. Gjennom studiet skal studentene arbeide med faglitteratur som dekker sentrale områder i studiet. Faglærerne har ansvar for helhet og progresjon i studiet, og for organisering og veiledning, men studentene må selv ta ansvar for egen læring ved å tilegne seg kunnskaper og ferdigheter gjennom selvstudium.

Emnet kunst og formkultur er i sterk grad knyttet til studier av materielle kulturytringer og refleksjon. Dette forutsetter at studentene oppsøker originaler og/eller kopier (foto, dias, film, elektroniske bilder). Møte med originalverk er viktige kilder til kunnskap, og feltstudier er derfor en vesentlig studieform. I studiet arrangeres det lærerledete dagsturer for å ivareta dette. Museer, gallerier, utstillinger, samlinger, arkitektur og byggeskikk i lokalmiljø er viktige arenaer for læring. Vekselspillet mellom opplevelse av og refleksjon over kunst og formkultur er et viktig grunnlag for faglige drøftinger. Faginnholdet gir viktige impulser til forståelse av egen skapende virksomhet. Fagkunnskap fra kunst- og formkulturstudiene skal benyttes i praksisopplæringen der studentene får erfaring med et utvalg av metoder for formidling.

Emneutvalg

Det skal velges et emneutvalg med representanter fra de ulike studiene som deltar i emnet:

  • Årsstudium i Kunst og håndverk
  • Årsstudium i Tegning -Bilde
  • Årsstudium i Form og design
  • Faglærer i formgiving, kunst og håndverk 1. og 2. studieår

Emneutvalget skal ha minst ett møte pr. semester. Faglærer har ansvar for at det oppnevnes en representant for de ulike studiene, og kaller inn til det første møtet. Det skal skrives referat fra møtene. Disse skal leveres studiekoordinator og instituttleder.

Vurderingsformer

Delemne 1: Kunst og formkultur - historisk overblikk avsluttes etter to semester med en skriftlig prøve eller hjemmeoppgave med gradert karakter.

Delemne 2: Formidling av kunst og formkultur er gjenstand for vurdering etter sluttført studium. Innenfor delemnet leveres det en individuell oppgave som vurderes av ansvarlig faglærer med gradert karakter.

Eksamen

Avsluttende karakter i faget er sammensatt av vurderingsresultatene fra:

Delemne 1: Kunst og formkultur - historisk overblikk, 10 stp.

60 %

Delemne 2: Formidling av kunst og formkultur, 5 stp.

40 %

   

Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge delemner må være bestått for å oppnå sluttkarakter i faget.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten.H.Lerpold <Morten.H.LerpoldSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 01.08.2008