Kunst og håndverk 2 30KH2

Læringsmål

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i alle trinn i grunnskolen og i kulturskolen.

Studiet skal også gi grunnleggende kompetanse i å planlegge og gjennomføre et faglig FoU – relatert prosjektarbeid.

Gjennom studiearbeidet skal studenten:

  • videreutvikle egne innovative og kreative evner og ferdigheter gjennom skapende arbeid innenfor de ulike emneområdene
  • utvide det fagteoretiske og didaktiske kunnskapsområdet og evne til diaktisk refleksjon knyttet til de ulike emneområdene
  • videreutvikle grunnleggende kompetanse for dokumentasjon og formidling ved hjelp av skriftlige, muntlige og visuelle framstillinger i faget
  • utvikle grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med å veilede barn og unge i skapende prosesser i faget
  • utvide forståelse for fagets plass som kulturskapende, kulturformidlende og kulturfornyende fag i skole og samfunn
  • videreutvikle grunnleggende praktiske, fagteoretiske og fagdidaktiske kompetanse for å undervisning i kunst og håndverk i grunnskole og kulturskole
  • videreutvikle grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med å veilede barn og unge i skapende prosesser i faget
  • kunne avgrense, planlegge og gjennomføre et individuelt FoU – relatert prosjektarbeid der skapende arbeid skal stå sentralt.

Innhold

Studiet er bygd opp rundt fem delemner: visuell kommunikasjon, kunst, design, arkitektur og individuelt fordypningsprosjekt.

Delemne 1 - Visuell kommunikasjon (5 stp)

Delemnet Visuell kommunikasjon omfatter videreutvikling av grunnleggende to- og tredimensjonal kompetanse fra kunst og håndverk 1. I studiearbeidet skal praktisk skapende arbeid med utvalgte to- og tredimensjonale uttrykksformer og eksperimentering med visuelle medier og virkemidler videreføres. Utvikling av kompetanse i bruk av digitale verktøy som skapende medium skal, ved siden av analoge verktøy, vektlegges studiearbeidet. Det praktisk skapende arbeidet skal knyttes til – og gå parallelt med – kunnskaper om, opplevelse, analyse og vurdering av utvalgte to- og tredimensjonale uttrykk i massemedier og samtidskunsten. Videreutvikling av kunnskaper om ulike bildemedier, både analoge og digitale, knyttet til bildearbeid med barn og skal vektlegges.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • idèutvikling, problemløsning og symbolbehandling knyttet til ulike to- og tredimensjonale meningsbærende uttrykk
  • videreutvikle kunnskaper om og erfaringer med utvalgte analoge og digitale to- og tredimensjonale materialer, redskaper og teknikker
  • videreutvikle kunnskaper om og erfaringer med analyse og vurdering av to- og tredimensjonale utrykk med vekt på samtidskunst
  • barn og unges bildeskaping sett i sammenheng med kulturens bilder
  • å velge og vurdere bruk av ulike læringsstrategier i kunst og håndverk

Delemne 2 - Kunst (5 stp)

Delemnet Kunst omfatter fritt skapende arbeid i utvalgte to – og tredimensjonale materialer. Kunstforståelse og - opplevelser i forhold til samtidskunsten skal vektlegges og danne utgangspunkt for fantasidannelse og idèutvikling i skapende prosesser. Erfaringer med og kunnskaper om allsidig bruk av digitale verktøy skal vektlegges og videreutvikles. Digital formidling av ulike uttrykksformer skal inngå i studiearbeidet.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • hovedretningene innenfor to- og tredimensjonal samtidskunst
  • ulike uttrykksformer i samtidskunsten som utgangspunkt og inspirasjon for praktisk arbeid med ulike to- og tredimensjonale arbeider
  • allsidig bruk av digitale verktøy
  • å presentere og formidle ulike to- og tredimensjonale uttrykk digitalt

Delemne 3 - Design (10 stp)

I delemnet Design skal formgiving av gjenstander ut fra definerte form – og funksjonskrav stå sentralt og omfatte både ulike utprøvinger, arbeid med skisser og modeller. Teknologiske løsninger kan inngå i designprosessen. Fagområdets nedarvede og kulturbaserte håndverkstradisjoner skal videreføres og knyttes til bruk av materialer med opprinnelse i nyere tid. Ulike valg i en designprosess skal sees i sammenheng med tekniske - praktiske, estetiske, økonomiske og miljømessige forhold. Utvikling av faglige innovative kunnskaper og erfaringer skal videreutvikles mot økt kompetanse i entreprenørskap. Opplevelser og vurdering knyttet til ulike gjenstander og designprodukt i samtiden skal vektlegges i studiearbeidet.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • en designprosess fra utvikling av ideer, utprøvinger, skisser, arbeidstegninger og modeller til ferdig form
  • teknologiske løsninger i en designprosess
  • faglig og didaktisk dokumentasjon og refleksjon med utgangspunkt i egen og andres designprosesser
  • allsidig bruk av digitale medier i alle deler av en designprosess
  • grunnleggende vurdering og analyse knyttet til form og funksjon i et designprodukt
  • design som fenomen i samtiden

Delemne 4 - Arkitektur (5 stp)

I delemnet Arkitektur skal studentene videreutvikle reflekterte erfaringer med og kunnskaper om den menneskeskapte delen av det fysiske miljøet som omgir oss. I studiearbeidet skal innredning av rom og innredningsdesign særlig vektlegges, blant annet med utgangspunkt i hovedretningene i utvikling av norsk og skandinavisk design og kunsthåndverk i nyere tid. Både observasjon, utforsking, todimensjonal dokumentasjon og tredimensjonal modellbygging i målestokk og allsidig bruk av digitale medier skal inngå i studiearbeidet.

Studiearbeidet skal omfatte:

  • hovedretningene i utvikling av norsk og skandinavisk design og kunsthåndverk i nyere tid
  • oppleve, studere, vurdere og dokumentere eksempler på ulike typer innredning
  • å beskrive helheter og detaljer innredning ved hjelp av tegning, digitale medier og modeller

Delemne 5 - Individuelt fordypningsprosjekt (5 stp)

Mot slutten av studiet skal studentene individuelt planlegge og gjennomføre et faglig fordypningsprosjekt. Praktisk skapende arbeid skal særlig vektlegges. Relevante fagteoretiske problem skal knyttes til den praktiske delen. Prosjektet skal også fokusere på aktuelle didaktiske problem knyttet til undervisning i kunst og håndverk i grunnskole eller kulturskole.Det faglige fordypningsprosjektet skal metodisk gjennomføres som et FoU - relatert prosjektarbeid. Dette krever innsikt i og grunnleggende kunnskaper om relevante vitenskaplige forskningsmetoder i faget. Det skal utvikles en skriftlig rapport i tilknytning til prosjektet. Fagteamet på studieenheten har ansvar for å utvikle en mappeoppgave som beskriver avgrensing og konkretisering av felles overordna problemområde, omfang og arbeidskrav. Studentene skal ut fra mappeoppgaven framlegge resultatet fra delemnet i form av en presentasjonsmappe med praktisk, teoretisk og fagdidaktisk innhold.

Praksis

Alle studenter skal i løpet av studiet delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av et formidlingsprosjekt med elever i grunnskolen eller andre relevante målgrupper. Prosjektet gjennomføres som et gruppeprosjekt. Praktisk skapende arbeid skal inngå som en del av prosjektinnholdet. Det faglige innholdet skal sees i sammenheng med de mulighetene som finnes i samarbeid med ulike museer, samlinger, gallerier eller andre kunst – eller kulturinstitusjoner.

Organisering

Studieprogrammet er bygd opp som et halvårsstudium på heltid. Både lærerledet og annen organisert studieaktivitet, selvstyrt studiearbeid i form av verkstedarbeid og teoretiske studier skal inngå i studiet.

Større deler av studiet blir definert som obligatorisk.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.Det forutsettes at de ulike delemnene kan gå inn i og overlappe hverandre.

Arbeidsformene vil veksle mellom problembasert læring og lærerledet faglig undervisning knyttet til gitte forutsetninger for studiearbeidet i de ulike emneområdene. Hovedvekten legges på individuelt studiearbeid. Ulike gruppeprosesser skal også inngå som en del av læringsformene. Undervisningen være bygd opp av ulike faglige lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • individuelt selvstudium
  • demonstrasjon og forevisning
  • seminar og kollokviearbeid
  • tema og prosjektarbeid i grupper
  • problembaserte prosesser, individuelt og i gruppe
  • veiledning og vurdering
  • ulike dokumentasjons-, presentasjons- og formidlingsformer

Det skal være en sammenheng mellom studiets mål, innhold, organisering, arbeids- og læringsformer.

I studiet inngår en obligatorisk studietur på inntil 4 dager der det praktiske og teoretiske studiearbeidet legges utenfor studiestedet. Studieturens skal ha en profil som vektlegger faglige inntrykk og opplevelser fra ulike emneområder satt inn i et internasjonalt perspektiv.

I studiet inngår også kortere ekskursjoner og utstillingsbesøk der studentene skal møte originaluttrykk innen kunst og kultur.

Muligheter i studiestedets lokalmiljø til å hente ulike inntrykk og opplevelser som er relevant for fagfeltet skal vektlegges.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

Ulike typer veiledning skal være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til økt innsikt og forståelse for egne faglige forutsetninger. Det er studentens ansvar å søke veiledning.

I tillegg til den formelle vurderingen vil det gjennom studiet foregå fortløpende uformelle vurderinger som omfatter råd, veiledning, student- og lærervurdering av arbeid, studieopplegg og arbeidsformer.

En stor del av studiet har krav om obligatorisk oppmøte og dette skal angies i årsplan/ semesterplan/ periodeplan

Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Ved mindre enn 80% tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet får dette konsekvenser for om studenten kan fortsette studiet og for retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Eksamen

For framstilling til eksamen må følgende arbeidskrav være oppfylt:

  • Oppgaveperioder/mappeoppgaver må være besvart ut fra gitte kriterier. Det er studentenes ufravikelige ansvar å ferdigstille og presentere mappene til avtalt tidspunkt. ·
  • Den enkelte student plikter å forevise og diskutere oppgaveløsninger med faglærer under arbeidsprosessen. Besvarelser som ikke er forelagt faglærer til veiledning, kan bli avvist til eksamen
  • Tilfredsstillende deltagelse i tilsyn og vedlikehold av verksteder og redskaper
  • Minimum 80 % nærvær i de deler av studiet som er obligatorisk
  • Godkjent praksis
  • Gjennomført og godkjent fordyningsprosjekt

Følgende generelle kriterier skal, ved siden av spesifikke kriterier tydeliggjort i mappeoppgaver for de enkelte emneområdene, være utgangspunkt for vurderinger.

  • Materialvalg / - bruk / - kunnskap og tekniske løsninger
  • Bruk av estetiske virkemidler
  • Sammenheng mellom materialvalg, form, funksjon og/ eller hensikt
  • Evne til å framstille tanker, ideer, opplevelser og inntrykk på en selvstendig måte
  • Evne til problemløsing, nytenking og originalitet
  • Helhetlig inntrykk og teknisk kvalitet
  • Evne til faglig dokumentasjon og formidling
  • Innsyn i og bruk av aktuelt fagstoff
  • Fagteoretisk og didaktisk refleksjonsevne

Eksamen

Sluttvurdering er sammensatt av vurderingsresultatene fra:

 

Vekting

Resultat fra en 4 timers skriftlig eksamen

20%

Presentasjonsmappe sammensatt av utvalgte praktiske og mappebesvarelser fra studiet

40%

Resultat fra individuelt fordypningsprosjekt

40%

Det gis én samlet karakter på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Alle eksamendeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Ertzgaard Ringen <Liv.RingenSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 22.04.2008