Mediedesign 15MEDDES
Læringsmål
Mediedesign (15stp)
I denne enheten forutsettes det at studentene kan elementær bildebehandling.
Studentene skal:
- utvikle ferdighet i bruk av aktuell maskin- og programvare innenfor multimediaproduksjon
- kunne planlegge og arbeide kreativt med utforming av multimediapresentasjoner
- tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om mediedesign
- ha innsikt i bruken av fortellerteknikk i multimediaproduksjoner
- kunne vurdere og analysere multimediaproduksjoner med henblikk på bruken av visuelle virkemidler
- ha innsikt i hvordan makt og medier henger sammen og hvordan medieverdenen ser ut i dag
- ha kunnskap om hvordan bilder kommuniserer med omverdenen gjennom ulike mediertilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om kommunikasjonsteori
Innhold
Delemner
- Multimediateori og historie
- Digital video: Arbeid med digitalt videokamera, videoopptak og redigering
- Digital lyd: Opptak og bearbeiding av digital lyd
- Animasjon: Arbeid med todimensjonale animasjonsteknikker
- Multimedia Produksjon og analyse
Utstyr og programvare:
- Digitalt videokamera
- Et bildebehandlingsprogram som Adobe Photoshop eller lignende
- Et multimedieprogram som Mediator eller lignende
- Et videoredigeringsprogram som Windows MovieMaker eller lignende
- Et lydbehandlingsprogram som Audacity eller lignende
Organisering
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via e-post og diskusjonsrom. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post, Internett og spesifikke programmer (se punkt 2.2) for hvert av studiene.
Innholdet i studiene er delt i 5 delemner (se punkt 2.2). Det vil bli gitt undervisning, foredrag eller forelesningsnotater for hver av delemnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hver av delemnene. Tre oppgaver er individuelle og to oppgaver er gruppebaserte. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til fastsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Alle delemnene i studiet må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>,Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 17.05.2008