Drama som metode DRA OBL
Læringsmål
Faglig kompetanse
En forutsetning for å praktisere drama i undervisningen er at en har kunnskap om dramatisk formgiving.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om
- den dramatiske lekens og teaterkunstens grunnelementer og virkemidler
- ulike dramatiske uttrykksformer som dramatisering, improvisasjon, tablå, fortelling
- spill og strukturering av spill.
- læring gjennom drama
Didaktisk kompetanse
Studentene skal skal erfare at drama kan være en måte å lære på. De skal lære hvordan elever gjennom aktiv identifikasjon med fiktive roller og situasjoner kan utforske og undersøke faglige emner og forhold mellom mennesker.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om
- drama i Kunnskapsløftet/LK06
- ulike uttrykksformer og virkemidler i drama knyttet til fag og emner
- planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i skolen
Innhold
Kurset skal gi en innføring i dramafaglig og dramadidaktisk arbeid. Dramafaget bygger i stor grad på kollektive arbeidsmåter og gir grunnlag for utvikling av sosiale ferdigheter. Dramafaglig arbeid krever ofte etiske overveielser, og studentene må kunne utvikle evne til refleksjon over bruk av faget og valg av metoder.
Organisering
Kurset i Drama som metode er obligatorisk i allmennlærerutdanningen og gjennomføres i løpet av de to første årene. Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om konsekvensene av manglende tilstedeværelse.
Arbeidsformene er lærerstyrt verksted og seminar. En del av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium.
Drama som metode vil forholde seg til fagene i allmennlærerutdanningens 1. og 2.studieår.
I tverrfaglige prosjekter vil studentene kunne bruke drama som metode og som drama som dokumentasjonsform.
Vurderingsformer
Forutsetninger for å ha bestått kurset Drama som metode:
- arbeid med framføring, vurdert til bestått
- praksisbasert oppgave vurdert til bestått
- deltaking i undervisning
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
Drama hjemmesideDet tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 21.09.2008