Fagdidaktikk i naturfag PPUNAT15

Læringsmål

Studiet skal bidra til å gi studenten høy bevissthet i forhold til undervisningssituasjonen, og skal omfatte kunnskap om og refleksjon over mål, innhold, arbeids- og vurderingsformer i naturfagene.

Læreren og undervisningsrammen

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Anvende gjeldende læreplaner i planlegging, gjennomføring og vurdering av naturfagundervisning.
  • Vurdere og anvende ulike arbeidsmåter i naturfagene. F.eks. presskriving, rollespill, forsøk, tankekart, ekskursjon m.m.
  • Vurdere og utforme oppgaver og praktisk arbeid som har relevans til læreplanen, samfunnet og eleven.
  • Vurdere og anvende ulike læremidler og hjelpemidler, bl.a. IKT og modeller.
  • Vurdere risiko ved felt- og laboratoriearbeid og legge til rette for læringsaktiviteter med bakgrunn i dette.
  • Gjøre rede for noen resultater av naturfagdidaktisk forskning
  • Samarbeide med andre lærere om tverrfaglig organisert opplæring.

Læreren og eleven

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Kjenne til elevenes erfarings- og kunnskapsverden (forkunnskaper, hverdagsforestillinger og misoppfatninger), og bruke kunnskapen for å skape rom for tilpasset opplæring.
  • Gjøre rede for forskningsresultater innen likestillingsspørsmål, samt drøfte ulike elevholdninger knyttet til naturfagene.
  • Bidra til at elever får et positivt forhold til naturfagene både med tanke på videre rekruttering og kunne delta i samfunnsdebatten.

Læreren og vurdering/veiledning

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Vurdere og anvende ulike former for elevvurdering og veiledning av elever i naturfag
  • Drøfte kriterier for karaktersetting i naturfag med utgangspunkt i læreplanverket.

Innhold

Studieenheten er både et praktisk og teoretisk studium i naturfagdidaktikk. Den bygger på nasjonal rammeplan for naturfagdidaktikk fastsatt 01.07.99 av Kirke-, utdannings og forskningsdepartementet.

Studiet går over et semester og vil være en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) som gir undervisningskompetanse i naturfag/fagene biologi, kjemi og fysikk i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring på tilsvarende nivå. Studiet skal gjenspeile at naturfagene både er vitenskapsfag og skolefag. Se ellers læringsmål.

Organisering

Det er obligatorisk frammøte til minimum 80 % av undervisningstimene. På samlingene vil det legges opp til diskusjoner/oppgaver som det er vanskelig å lese seg til.

Studenten skal få mulighet til å utøve det han/hun har lært i naturfagdidaktikk i praksisperioden. Det vil bli gitt en individuell oppfølging på den enkelte skole i denne perioden, i tillegg til skriftlig kommunikasjon på CF. For heltidsstudentene er det 5 ukers praksisperiode. Deltidsstudenter med arbeid i skolen har en praksisperiode på 3 uker innenfor samme tidsperiode som heltidsstudentene.

Det legges vekt på varierte arbeidsmåter i tråd med målene i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring. I tillegg til forelesninger og ulike arbeidsmåter i naturfagene, vil det bli lagt vekt på studentenes egen aktivitet, individuelle oppgaver, bruk av IKT, samtaler/diskusjoner og gruppearbeid.

Vurderingsformer

De obligatoriske elementene i studiet må være gjennomført før studentene kan gå opp til avsluttende prøve. Dette gjelder kravene til oppmøte, oppgaver og bestått obligatorisk praksis i gjeldende semester. Innleveringene skal være levert innen fastsatte frister annonsert i semesterplanen.

I naturfagdidaktikk utgjør arbeidskravene i studiet 3 mappeoppgaver og en gruppeoppgave med framføring av forsøk. Totalomfang av mappeoppgavene utgjør rundt 20 maskinskrevne sider eller tilsvarende arbeidsmengde.

Innholdet i de ulike mappeoppgavene vil framgå av semesterplanen.

Eksamen

Eksamen (15 stp) består av følgende komponenter:

Naturfagdidaktikk, mappearbeider (intern sensor) vektes 60%

Naturfagdidaktikk, muntlig eksamen (intern sensor) vektes 40%

Studiet regnes som bestått når begge komponenter er bestått. Innlevert mappearbeid må være vurdert til bestått før studenten får lov å gå opp til avsluttende muntlig prøve. Det blir gitt en samlet karakter for begge komponentene.

Bestått karakter har valør fra A til E, med A som beste karakter. F regnes som stryk. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark, og punkt 2.4 i rammeplan for praktisk pedagogisk utdanning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Simones <Jorunn.SimonesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 05.11.2008