Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap 10FPKRL

Læringsmål

Religion, livssyn og etikk er viktig for barns personlighetsutvikling og kulturelle identitet. Faget har et særskilt ansvar for å arbeide med barnehagens og skolens verdigrunnlag, barnehagens fagområde Religion og etikk og skolens KRL-fag. Faget skal også bidra til studentenes personlige vekst og refleksjon over egen verdiforankring og praksis.

Gjennom studiet skal studentene

  • utvikle holdninger som gjør at de møter barn og voksne med ulik livssynsbakgrunn med respekt, toleranse, lydhørhet og innsikt, og kan legge til rette virksomheten slik at alle barn får støtte for sin egenart og respekt for andres.
  • bli bevisste den rolle de har som forbilder
  • vise at de har kunnskap om religioner og livssyn med særlig vekt på kristendom, innsikt i barns livstolkning og øvelse i drøfting av etiske utfordringer.
  • lære å møte barns spørsmål og undring med alvor og respekt (dialog og filosofisk samtale)
  • tilegne seg faglige kunnskaper slik at kan støtte utviklingen av barnas religiøse og kulturelle identitet
  • lære hvordan den kristne kulturarven kan komme til uttrykk gjennom blant annet høytidsmarkeringer
  • lære hvordan andre religioners kultur og høytider kan komme til uttrykk i barnehagens virksomhet

Innhold

Innenfor delemnet fagdidaktikk vil følgende områder bli vektlagt

  • kunnskap om og refleksjon i forhold til verdigrunnlaget i barnehage og skole
  • Rammeplan for barnehagen gjeldende fra 1. august 2006
  • religionenes og livssynenes betydning for personlig og kulturell identitet
  • innsikt i barns forutsetninger og forestillinger i møte med religion, livssyn og moral, og ferdigheter i å samtale med barn om livssynsspørsmål og stimulere deres nysgjerrighet
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere alderstilpasset formidling av emner innen fagområdet og nytte arbeidsformer som gir inspirasjon til glede, undring og lek

Innenfor delemnet kristen tro og tradisjon vil følgende områder bli vektlagt

  • kunnskap om sentrale bibelfortellinger og emner i kristen tro og kristne høytider og merkedager i arbeidet i barnehagen
  • kjennskap til kristendommens betydning for norsk kultur lokalt og nasjonalt

Innenfor delemnet religions- og livssynskunnskap vil følgende områder bli vektlagt

  • kunnskap om hovedtrekk ved noen religioner og livssyn med vekt på sentrale fortellinger, høytider, familie- og hverdagsliv
  • Analysere og refleksjon i møte med utfordringer som gjelder religiøst og livssynsmessig mangfold

Innenfor delemnet etikk vil følgende områder bli vektlagt

  • Refleksjon i forhold til etikkens grunnlagsspørsmål, yrkesetikk og etikkens forhold til religion og livssyn
  • Analyse og drøfting i møte med yrkesetiske dilemmaer, praktisk-etiske utfordringer og konflikter i barnehagehverdagen
  • Hvordan kunne bidra til at barn utvikler positive verdier og holdninger
  • Utvikle evner til refleksjon og filosofisk samtale med barn

Organisering

Studentene har ansvar for egen læring gjennom forelesninger, seminar, prosjektarbeid, arbeidsoppgaver, selvstudium og praksis.

Studentene skal gjennomføre et prosjektarbeid sammen med pedagogikk og samfunnsfag. Deretter skal de arbeide videre med det samme temaet og bearbeidet dette til en oppgave som skal leveres som et felles arbeid i samfunnsfag og KRL Arbeidet er på rundt 10 sider.

I tillegg til forelesninger, seminar og oppgavearbeid er det nødvendig med ca. 3 timer selvstudium pr. uke.

Praksis utgjør en viktig del av fagstudiet. Praksisperiodene skal gi studentene erfaring med å integrere arbeid med verdier og livsspørsmål i barnehagens daglige liv. Det naturlig å knytte an til studentenes observasjonsoppgaver i praksisperiodene og deres arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av pedagogisk arbeid.

Vurderingsformer

Den avsluttende vurderingen av studentene gjøres på et allsidig grunnlag. Et minstekrav for å bestå studieenheten er at studentene dokumenterer grunnleggende kunnskap og innsikt i faget, og dyktighet i pedagogisk anvendelse av faget:

- Studenten må ha deltatt i 80 % av de obligatoriske timene for å få lov til å gå opp til den skriftlige sluttprøven.

- Den tverrfaglig prosjektoppgaven (gruppe) og en fagdidaktisk praksisrelatert oppgave (gruppe eller individuell) må ha fått ståkarakter før studenten kan få lov til å gå opp til avsluttende prøve i faget.

Den endelig karakter fastsettes på grunnlag av:

· Et fagdidaktisk gruppearbeid/prosjektoppgave sammen med samfunnsfag. Vekting: 40 % av den endelige karakteren.

· En individuell skriftlig sluttprøve på 4 timer ved slutten av undervisningsperioden. Vekting: 60 % av den endelige karakteren.

Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Idar Vassli <Idar.VassliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 12.11.2008