Multikulturelt pedagogisk arbeid 30MUKPA

Læringsmål

Hovedmål:

  • å tilegne seg kunnskap om multikulturelt pedagogisk arbeid
  • å utvikle handlingskompetanse til å arbeide med barn og unge i et multikulturelt miljø i skole og barnehage
  • å bidra til større forståelse toleranse og dialog mellom mennesker både kulturelt og religiøst

Delmål:

  • å gi studenten erfaring med feltarbeidsmetoder
  • få trening i prosjektarbeid og å arbeide med datainnsamling og analyse og tolkning av de innsamlede dataene

Innhold

Studiet har tre hovedområder som faglig er tett sammenvevd, pedagogikk, samfunnsfag og KRL. Stoffet som er lagt til de ulike hovedområdene vil gripe inn i hverandre, og bli berørt på alle samlingene.

1) Innføring

Innføringen vil ha hovedvekt på globalisering, internasjonal migrasjon, kulturforståelse og områdekunnskap om India.

Globale utviklingsspørsmål

  • befolkning, ressurser og miljø
  • globalisering: økonomi, kultur
  • utviklingsteorier / -modeller

Grunnleggende kulturforståelse

- Begrepene identitet, nasjonalisme, etnisitet, religion, majoritet / minoritet

  • Internasjonal migrasjon
  • Konsekvenser av internasjonal migrasjon for Norge og norsk utdanning
  • Det multireligiøse og flerkulturelle Norge

- Minoritetsreligioner i Norge

  • Områdekunnskap – India

2) Feltarbeid

Denne delen har fokus på forberedelse og gjennomføring av feltarbeidet.

Før feltoppholdet:

  • Innføring i forskningsmetoder
  • Feltarbeidsmetodikk og rapportskriving
  • Lokalkunnskap for gjennomføring av feltarbeid
  • Utarbeiding av problemstilling for feltarbeidet

Under India-oppholdet:

  • Indisk historie, kultur, religioner og samfunnssystem
  • Utviklingen av det indiske utdanningssystem
  • Grunnskoleutdanning i India i dag
  • Verdioverføring i indiske skoler
  • Det multireligiøse og flerkulturelle Norge
  • Multikulturelle utfordringer i indiske skoler

Feltarbeidet er igjen delt i en undervisningsdel og en del der studentene arbeider selvstendig med innsamling av materiale tilen prosjektoppgave.

Undervisningsdelen i India vil bestå av undervisning gitt ved forelesere fra Høgskolen i Telemark og ved lærere fra ”University of Pune”. Lærere fra dette universitetet vil gi studentene en innføring i indisk kultur og indisk utdanningstradisjon”og også bidra med råd og veiledning i forhold til prosjektoppgaven.

Prosjektarbeidet skal gjennomføres som et gruppearbeid med 2 – 4 studenter i gruppene og denne gruppen vil danne en arbeidsenhet under denne delen av studiet. Som en del av dette arbeidet må gruppene under oppholdet i India presentere erfaringer fra prosjektarbeidet for sine medstudenter.

Arbeidsspråket under feltoppholdet i India er engelsk. Teoriundervisning vil foregå på engelsk med lærere fra universitet i Pune og datinnsamlingen til prosjektoppgavene vil skje på engelskspråklige skoler.

3) Prosjektoppgave og oppsummering

  • Skriving av prosjektoppgave
  • Presentasjoner av studentenes erfaringer og arbeid.
  • Det multikulturelle Norge – i lys av erfaringene fra India (jfr. samling 3)
  • Formidling og kildekritikk

Organisering

Studiet er basert på samlinger og bruk av et nettundervisningprogram (Fronter). Undervisningen vil foregå på norsk i alle samlingene i Norge, mens arbeidsspråket under feltoppholdet i India hovedsaklig vil være engelsk. Deler av pensum er på engelsk.

Studiet har tre samlinger a 1 uke i Norge og et fire ukers feltopphold i India i januar/februar.

Studiet er organisert over ett semester som et kombinert samlings- og nettstudium. Studiet vil være preget av tverrfaglighet, og feltarbeidet i India står sentralt i studiet.

Studiets egenart gjør at samlingene i Norge og aktivitetene i India er obligatoriske.

Det vil bli lagt vekt på arbeid med konkrete erfaringer, som studentene tar med seg fra feltarbeidet og egenpraksis.

Under feltarbeidet i India deles studentene i grupper på 2-4 personer. Hver gruppe får tildelt en skole og gruppen utgjør en arbeidsenhet når de arbeider med prosjektarbeidet og rapporten. Studentene får veiledning i ulike gruppestørrelser under prosjekt-arbeidet.

Det innsamlede materialet og erfaringene fra feltarbeidet i India skal analyseres og presenteres i en feltarbeidsrapport som skal leveres innen en gitt frist. Rapporten skal også relateres til norske forhold ved at studentene i et eget kapittel vurderer om og hvordan det de har lært i India, kan anvendes og/eller gi impulser til arbeid i norske barnehager, skoler eller nåværende yrke.

  • forelesninger med faglig innføring
  • gruppearbeid
  • diskusjon i plenum
  • veiledning under samlingene og på nettet
  • problemorientert læring
  • feltarbeid
  • prosjektarbeid
  • muntlig og skriftlig framføring
  • rapportskriving

Det ventes at studentene er aktive i gjennomføringen av studiet slik at ansvar og arbeid fordeles, og at alle bidrar til å gjøre det beste ut av alle situasjoner.

Fronter blir brukt i deler av studiet og det er nødvendig at studentene har tilgang til Internett.

Vurderingsformer

Endelig karakter består av følgende komponenter:

a) En skriftlig, individuell prøve som skal dokumentere nødvendige forkunnskaper.

Vektes 20% av endelig karakter i emnet.

b) Prosjektarbeid med skriftlig rapport (oppgave) innenfor et aktuelt og godkjent tema.

Vektes 40 %, av endelig karakter i emnet.

c) Individuell muntlig prøve som tar utgangspunkt i prosjektoppgaven og samtidig dokumenter at studentene har kunnskap om alle temaer i faget.

Vektes 40 % av endelig karakter i emnet.

Det gis en samlet karakter for faget/emnet.

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjetil Tømmer <Kjetil.TommerSPAMFILTER@hit.no> - 05.03.2008