Naturfag med miljølære 15FPNAT

Læringsmål

Målet i naturfag er at studentene skal

  • tilegne seg kunnskaper og erfaringer med naturstudier i felt som omfatter innsamling, observasjon og bestemmelse av organismer i naturen og berggrunn og jordtyper.
  • tilegne seg kunnskaper om generell økologi, økosystemer og biologisk mangfold.
  • tilegne seg kunnskaper om miljøproblemer som global klimaendring og avfall og utvikle en forståelse for å ta vare på naturen.
  • tilegne seg kunnskaper om de menneskelige sanseorganene og om ernæring og vanlige sjukdommer hos barn.
  • tilegne seg kunnskaper om stjerner, planeter og klima.
  • tilegne seg kunnskaper om lyd, lys, magnetisme, elektrisitet, vann og luft.
  • tilegne seg kunnskaper og erfaringer med det praktiske arbeidet i naturfag og tilrettelegging av aktiviteter for barn.

Innhold

Arbeid med naturfag gir direkte kontakt med naturen og naturfenomener. Dette gir et godt grunnlag for begrepsdannelse, språkutvikling, tall- og mengdeforståelse. Konkrete opplevelser knyttet til naturfaglige emner gir også allsidig sansestimulering og stimulerer nysgjerrigheten, forskertrangen, kreativiteten og motorikken hos barn.Det er også viktig å se naturfag som en del av allmennkunnskapen i et stadig mer komplisert og teknisk samfunn. I barnehagen kan enkle eksperimenter rundt hverdagsfenomener skape interesse for naturfaglige emner i tidlig alder.

Emnet består av 5 delemner:

1. Planter og dyr

Delemnet inneholder observasjon, innsamling og bestemmelse av:

  • trær, blomsterplanter, karsporeplanter, mose, sopp og lav
  • småkryp i skog og ferskvann
  • amfibier og krypdyr
  • fugler og pattedyr
  • spor og sportegn.
2. Økologi

Delemnet inneholder:

  • generell økologi med spesiell vekt på økosystemene ferskvann og skog
  • årstidsvariasjoner i naturen
  • bergarter og jordtyper
3. Miljøkunnskap

Delemnet inneholder:

  • globale klimaendringer
  • ozon og UV-stråling
  • vern av det biologiske mangfoldet
  • avfall som miljøproblem
4. Det fysiske verdensbilde

Delemnet inneholder:

  • enkel fysikk og kjemi med praktiske oppgaver
  • enkel astronomi
  • temaer innen vær og klima.
5. Menneskekroppen

Delemnet inneholder:

  • menneskets sanser
  • kosthold og ernæring hos barn
  • vanlige sjukdommer hos barn og forebyggende helsearbeid i barnehage.

Organisering

Faget er organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Feltstudier og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser, er sentrale i faget. Undervisningen vil delvis foregå ute.

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning og praktiske oppgaver individuelt og i gruppe. I emnet inngår også et tverrfaglig prosjektarbeid.

Under studiet av emnet skal det leveres inn tre individuelle mappeoppgaver og en gruppeoppgave.

Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

I praksisperioden skal studenten få erfaring med å integrere naturfaglige emner i barnehagens daglige virksomhet. Studenten skal få erfaring med å planlegge, legge til rette og gjennomføre naturfaglige oppgaver i barnehagen.Studenten skal få trening i å bruke uteområdet og nærmiljøet i sin pedagogiske virksomhet.

Vurderingsformer

Mappeoppgaver

Studenten skal i løpet av året levere to individuelle mappeoppgaver som vurderes med karakter. De to mappeoppgavene teller til sammen 40% av endelig karakter. I tillegg skal studenten levere en gruppeoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. For at studenten skal gå opp til sluttprøven, skal mappeoppgavene være bestått seinest en måned før sluttprøven.

Sluttprøve

Faget avsluttes med en individuell skriftlig sluttprøve på 4 timer. Sluttprøven vurderes med karakter. Sluttprøven teller 60 % av endelig karakter. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Både mappeoppgavene og sluttprøven må ha bestått karakter for at emnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 16.11.2008