Naturfag med miljølære 15FPNAT
Læringsmål
Målet i naturfag er at studentene skal
- tilegne seg kunnskaper og erfaringer med naturstudier i felt som omfatter innsamling, observasjon og bestemmelse av organismer i naturen og berggrunn og jordtyper.
- tilegne seg kunnskaper om generell økologi, økosystemer og biologisk mangfold.
- tilegne seg kunnskaper om miljøproblemer som global klimaendring og avfall og utvikle en forståelse for å ta vare på naturen.
- tilegne seg kunnskaper om de menneskelige sanseorganene og om ernæring og vanlige sjukdommer hos barn.
- tilegne seg kunnskaper om stjerner, planeter og klima.
- tilegne seg kunnskaper om lyd, lys, magnetisme, elektrisitet, vann og luft.
- tilegne seg kunnskaper og erfaringer med det praktiske arbeidet i naturfag og tilrettelegging av aktiviteter for barn.
Innhold
Arbeid med naturfag gir direkte kontakt med naturen og naturfenomener. Dette gir et godt grunnlag for begrepsdannelse, språkutvikling, tall- og mengdeforståelse. Konkrete opplevelser knyttet til naturfaglige emner gir også allsidig sansestimulering og stimulerer nysgjerrigheten, forskertrangen, kreativiteten og motorikken hos barn.Det er også viktig å se naturfag som en del av allmennkunnskapen i et stadig mer komplisert og teknisk samfunn. I barnehagen kan enkle eksperimenter rundt hverdagsfenomener skape interesse for naturfaglige emner i tidlig alder.
Emnet består av 5 delemner:
1. Planter og dyr
Delemnet inneholder observasjon, innsamling og bestemmelse av:
- trær, blomsterplanter, karsporeplanter, mose, sopp og lav
- småkryp i skog og ferskvann
- amfibier og krypdyr
- fugler og pattedyr
- spor og sportegn.
2. Økologi
Delemnet inneholder:
- generell økologi med spesiell vekt på økosystemene ferskvann og skog
- årstidsvariasjoner i naturen
- bergarter og jordtyper
3. Miljøkunnskap
Delemnet inneholder:
- globale klimaendringer
- ozon og UV-stråling
- vern av det biologiske mangfoldet
- avfall som miljøproblem
4. Det fysiske verdensbilde
Delemnet inneholder:
- enkel fysikk og kjemi med praktiske oppgaver
- enkel astronomi
- temaer innen vær og klima.
5. Menneskekroppen
Delemnet inneholder:
- menneskets sanser
- kosthold og ernæring hos barn
- vanlige sjukdommer hos barn og forebyggende helsearbeid i barnehage.
Organisering
Faget er organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Feltstudier og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser, er sentrale i faget. Undervisningen vil delvis foregå ute.
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning og praktiske oppgaver individuelt og i gruppe. I emnet inngår også et tverrfaglig prosjektarbeid.
Under studiet av emnet skal det leveres inn tre individuelle mappeoppgaver og en gruppeoppgave.
Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.
I praksisperioden skal studenten få erfaring med å integrere naturfaglige emner i barnehagens daglige virksomhet. Studenten skal få erfaring med å planlegge, legge til rette og gjennomføre naturfaglige oppgaver i barnehagen.Studenten skal få trening i å bruke uteområdet og nærmiljøet i sin pedagogiske virksomhet.
Vurderingsformer
Mappeoppgaver
Studenten skal i løpet av året levere to individuelle mappeoppgaver som vurderes med karakter. De to mappeoppgavene teller til sammen 40% av endelig karakter. I tillegg skal studenten levere en gruppeoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. For at studenten skal gå opp til sluttprøven, skal mappeoppgavene være bestått seinest en måned før sluttprøven.
Sluttprøve
Faget avsluttes med en individuell skriftlig sluttprøve på 4 timer. Sluttprøven vurderes med karakter. Sluttprøven teller 60 % av endelig karakter. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Både mappeoppgavene og sluttprøven må ha bestått karakter for at emnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 16.11.2008