Norsk for førskolelærere 30NOFSL

Læringsmål

Studiet skal gi studentene kunnskap og innsikt som gjør dem i stand til å:

· kunne planlegge og ha ansvar for god lese- og skriveopplæring for alle elevene

· vurdere og bruke ulike læremidler

· kunne bruke IKT i lese- og skriveopplæringen

· legge til rette for en undervisning som kan forebygge lese- og skrivevansker

· kunne bruke litteratur i ulike sjangrer i lese- og skriveopplæringen

· kunne vurdere og gjennomføre tiltak som stimulerer til leselyst og leseglede

· kunne planlegge og ha ansvar for den andre leseopplæringen for alle elevene

· veilede elevene i utviklingen av hensiktsmessige lese- og skrivestrategier

· veilede elevene i deres skriveutvikling på skjerm og på papir

· kunne vurdere og kunne bruke sammensatte tekster i undervisningen

· kunne planlegge og ha ansvar for sidemålsopplæring og for språklig variasjon

Innhold

· den første lese- og skriveopplæringen

· bruk av litteratur i lese- og skriveopplæringen

· forebygging og kartlegging av lese- og skrivevansker

· lese- og skriveteorier

· lese- og skrivestrategier

· bruk av IKT i skriveopplæringen

· sammensatte tekster (multimodale tekster)

· analyse og vurdering av elevtekster, inkludert andrespråkstekster

· fagdidaktisk bruk av IKT

· lese- og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk

· arbeid med muntlige og skriftlige tekster som er egnet i undervisning i sidemålet

· arbeid med talemål (dialekt, sosiolekt)

Organisering

Arbeidet i studiet er hovedsakelig nettbasert, men med et fastsatt antall samlinger hvert semester. I periodene mellom samlingene arbeider studentene med pålagte oppgaver.

Semesterplanen, som deles ut i begynnelsen av hvert semester, er et bindende dokument og presiserer innhold og den praktiske gjennomføringen av semesteret.

Hele studiet er kvantifisert til 30 studiepoeng, og arbeidsmengden er fordelt likt på hvert semester.

Vurderingsformer

a) Underveisvurdering (obligatoriske porter)

Studiet har fire porter som du må passere for å kunne bli oppmeldt til eksamen i 2. semester.

De obligatoriske portene; grammatikkprøve, muntlige framføringer (2 stk) og skrivedag legges til samlingene.

  1. Obligatorisk prøve i grammatikk

Du vil bli prøvd i elementære grammatiske begreper. (Vurdering: bestått/ikke bestått)

  1. Obligatoriske muntlige framføringer

Du skal presentere muntlig et emne for medstudentene dine og faglærer, med utgangspunkt i emner fra teoripensum. En muntlig framføring blir lagt til 1.semester og en til 2. semester. (Vurdering: bestått/ikke bestått)

  1. Obligatorisk skrivedag/POS

Det blir arrangert en obligatorisk skrivedag i løpet av studiet. (Vurdering: bestått/ikke bestått)

  1. Skriftlige arbeid

Godkjent individuell skriftlig mappe som inneholder tekster levert til fastsatt tid og som du har fått veiledning på etter nærmere definerte kriterier. (Vurdering: Bokstavkarakter).

Tekstene kan omfatte individuelle arbeid, gruppearbeid og deltaking i faglige diskusjoner på nettet. Presisering av mappekrav blir gjort ved studiestart.

Målform: 2/3 av tekstene skal skrives på den målformen du ikke velger på individuell, skriftlig eksamen.

b) Avsluttende prøve: Individuell, skriftlig avsluttende prøve med omfang på 6 timer. (Vurdering: Bokstavkarakter)

Målform: Den målformen som er valgt for 1/3 av de innleverte mappetekstene gjennom studiet.

Tillatt hjelpemiddel: Ordliste. Norskplanen i LK2006

Generelt om vurderingsordningen

Ved vurdering teller mappen med skriftlige arbeider 40 % av endelig karakter og den skriftlige prøven 60 %.

Det brukes bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 27.05.2008