Norsk som andrespråk 15NOASPR

Læringsmål

Mål og målområder

Arbeidet med faget skal gjøre at deltakerne:

· utvikler sin didaktiske kompetanse knyttet til undervisningen av språklige minoriteter

· styrker sin teoretiske kunnskap på fagområdet

· kvalifiseres til å planlegge, gjennomføre og evaluere norskundervisning for denne elevgruppa, enten de følger læreplanen i norsk som andrespråk eller de får annen særskilt norskopplæring

· kjenner til karakteristiske trekk ved norsk i forhold til andre språk

· kan analysere og vurdere andrespråkstekster og veilede elevene videre i skriveutviklingen

· kjenne til hvordan den første lese- og skriveopplæringen kan legges til rette for minoritetselever

· får innsikt i hvordan man kan legge til rette for leseforståelse og stimulering av leselyst hos minoritetselever

· får kunnskap om trekk ved fagspråk og læremidler som man må ta hensyn til i undervisningen av minoritetselever

· har kunnskap om tospråklig utvikling hos barn og voksne

· kjenner til ulike modeller for organiseringen av opplæringen av minoritetselever i skolen

Innhold

Innhold

  • Språklige emner
    • Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
      • Språktypologi
    • Mellomspråkanalyse
      • Analyse av elevtekster
    • Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster og læremidler
  • Tospråklighet for individ, samfunn og skole
    • Andrespråkslæring
    • Utvikling av andrespråket hos barn og voksne
    • Arbeid med språkstimulering
    • Ulike opplæringsmodeller
    • Vurdering av læremidler
  • Litterære emner
    • Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
    • Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling

Organisering

Organisering og arbeidsformer

Studiet er nettbasert med noen obligatoriske samlinger i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Classfronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Obligatoriske arbeidskrav

  • Korte refleksjonslogger etter samlingene
  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • Vurdering og analyse av barnebok eller fagbok
  • 1 gruppearbeid
  • 3 individuelle fagtekster

Vurderingsformer

Avsluttende vurdering:

  • Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske arbeidene til innlevering i en evalueringsmappe.
  • Disse arbeidene skal til sammen dekke de tre områdene i fagplanen.
  • Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
  • Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra A til E.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart, vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.

Hvert emne må være bestått for at hovedemnet skal være bestått.

Det brukes bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 02.04.2008