SL - Drama som metode - skolebasert SLDSM

Læringsmål

Faglig og fagdidaktisk kunnskap og ferdighet

En forutsetning for å praktisere drama er at en må utvikle kompetanse og ferdigheter innen spill og bevegelse, og å oppnå kunnskap om dramatisk formgiving. Studentene skal få erfaring med spillaktiviteter og kunnskap om å skape dramatisk fiksjon.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om

  • Drama som metode i fag og i tverrfaglig sammenheng
  • Den dramatiske lekens og teaterkunstens grunnelementer, virkemidler og uttrykksformer
  • Ulike dramatiske uttrykksformer

Pedagogisk arbeid med barn og ungdom

Den estetiske dimensjonen i skolens ulike fag skal løftes fram gjennom drama. Studenten skal erfare at drama kan være en måte å lære på; gjennom aktiv identifikasjon med fiktive roller og situasjoner lærer elevene å utforske og undersøke emner og forhold mellom mennesker. Ny innsikt og læring skjer gjennom praktisk-estetisk erfaring og refleksjon.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om

  • Drama i Kunnskapsløftet/LK06
  • Ulike uttrykksformer i drama knyttet til fag og emner
  • Tilretteleggelse for estetiske opplevelser gjennom dramatisk virksomhet

Samhandling og refleksjon

Studentene skal tilegne seg kunnskap om

  • Drama i tverrfaglig sammenheng, temaorganisert undervisning og prosjektarbeid
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i skolen

Praksis

Drama er metode i fag og emner i skolen (LK06/Grunnleggende ferdigheter). Studentgruppen skal derfor planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg med drama som arbeidsmåte i en av praksisperiodene 1. eller 2. studieår.

Innhold

I DSM skal studenten først og fremst få innsikt i hvordan lek og teaterkunst kan forenes i dramapedagogikken.

Studenten skal få kunnskap om barns dramatiske lek sett i forhold til drama og teater. Studenten skal få kunnskap om barns måter å skape drama på og om lekens estetiske dimensjon.

DSM skal bidra til at studenten kan bygge opp sin kompetanse i å bruke drama som arbeidsmåte i sentrale skolefag i samsvar med intensjonene i Kunnskapsløftet/LK06.

Organisering

SL DSM er plassert på 1. og 2. trinn i studiet med 15 og 6 timer og organiseres i grupper av varierende størrelse. Undervisningen er i stor grad erfaringsbasert slik at det praktiske arbeidet er obligatorisk. Arbeidsformene vil være lærerstyrt undervisning og veiledning. En del av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium.

Tverrfaglig samarbeid

DSM forholder seg til de øvrige fagene i allmennlærerutdanningens 1. og 2. studieår. I tverrfaglige prosjekter kan DSM inngå i dokumentasjonsarbeid med fokus på framføringsform og regi.

Studiedeltakelse

Kurstimene er obligatoriske. Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om konsekvensene av manglende tilstedeværelse.

Vurderingsformer

Forutsetninger for å ha bestått DSM :

  • arbeid med dramatisk framføring, vurdert til bestått
  • praksisbasert oppgave på 2-3 sider vurdert til bestått
  • deltaking i undervisning

Hvert delemne må være bestått for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Nina Holmberg Lurås <Nina.LurasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Widar Madssen - 03.03.2008