Pedagogikk 45PD130FFL
Læringsmål
Innledning
Denne fagplanen bygger på Rammeplan for førskolelærerutdanningen, fastsatt 3. april 2003 av Utdannings- og forskningsdepartementet. Gjennom førskolelærerutdanningen skal du som student arbeide med områder som er nødvendige for å oppnå de krav og forventninger som tillegges førskolelæreryrket. Innholdet i utdanningen er basert på sentrale føringer i offentlige dokumenter om utdanningsinstitusjoner, teoretiske og filosofiske perspektiver, utdanningsinstitusjoners praksis, og faglærers, medstudenters og
egne erfaringer og refleksjoner. Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan menneske utviker seg og lærer i interaksjon med sine omgivelser. I utdanningen har didaktikk en sentral plass. Med utgangspunkt i pedagogiske problemstillinger skal studentene utvikle kompetanse i planlegging, analyse og refleksjon over hva læring er for dem selv, for medarbeidere og for barn . Studiet skal lære studenten til å arbeide i lys av styringsdokumenter, forventninger fra foreldre/foresatte og ulike teorier og rammefaktorer. Det vil bli lagt stor vekt på refleksjon over sammenhengen mellom praksis og teori i studiet.
Pedagogikk er et fag som er opptatt av menneskets utvikling i vid forstand. Dette innebærer at studentene vil være i en danningsprosess i gjensidighet med det miljø og den kultur som er rådene i dagens samfunn. Studiet er et profesjonsstudie hvor yrkesidentitet, yrkesetikk og tilhørighet til praksisfeltet står sentralt. Mål med studiet er å forberede studentene til et yrke som er preget av kompleksitet, menneskelig nærhet, mangfold og endringer. Et viktig element i utdanningen er å gjøre studentene i stand til å lede andre, både barn og voksne.
I et flerkulturelt samfunn der kompetanse har fått økt betydning som ressurs og hvor teknologien spiller en sentral rolle i samfunnet, stilles det nye krav til barnehagen som arena. Dette vil til en hver tid være med på å påvirke hvordan Høgskolen i Telemark vil arbeide med faget pedagogikk.
Kompetanseområder og læringsmål
Pedagogikk er et mangesidig fag og omfatter delområder som idéhistorie, didaktikk, filosofi, psykologi og sosiologi. Faget skal bidra til å utvikle kyndige og dyktige førskolelærere som skal beherske faglig-, didaktisk-, sosial-, yrkesetisk-, endrings- og utviklingskompetanse.
Faglig kompetanse:
Studenten skal:
* Kunne foreta kritiske refleksjoner og vurdering av pedagogisk teori og praksis basert på et vitenskapelig grunnlag.
* Ha kompetanse i hvordan barn og foreldre kan gis medvirkning i barnehagen i et samfunn preget av kultur- og verdimangfold.
* Kunne motivere og legge til rette for barns helhetlige læring.
* Kunne reflektere og analysere over pedagogiske begreper i praksis.
* Kunne reflektere over psykologiske og pedagogiske forhold som gjelder barn enkeltvis og i grupper, relasjoner mellom barn og relasjoner mellom barn og voksne
* Ha kunnskap om ledelse, veiledning og relasjonsbygging mellom mennesker.
* Ha kunnskap om førskolebarn med nedsatt funksjonsevne og deres behov for særskilt hjelp og støtte
* Ha kunnskap om familier og barn i ulike kriser.
Didaktisk kompetanse
Studenten skal:
* Være i stand til å arbeide didaktisk i forhold til rammeplanen for barnehagen, og med spesiell forståelse og respekt for små barns kulturelle og sosiale bakgrunn.
* Kunne være aktive i forhold til barns læringsprosesser og skape varierte læringsmiljøer.
* Ha kunnskap om og innsikt i å analysere forutsetninger og behov hos det enkelte barn og barnegruppa, velge og grunngi læringsinnhold, valg av arbeidsmåter, bruk av læremidler og vurderingsformer.
* Kunne reflektere og analysere over egen læringsprosess i lys av egne erfaringer og pedagogiske teorier.
* Være i stand til å legge forhold til rette for pedagogisk virksomhet som ikke reproduserer det tradisjonelle kjønnrollemønsteret.
Sosial kompetanse
Studenten skal:
* Ha innsikt i kommunikasjon og kommunikasjonsteori.
* Ha innsikt og forståelse for egen væremåte i relasjon til andre mennesker.
* Ha evne til innlevelse, respekt og toleranse for barns identitet og anerkjenne små barns kroppslig og verbal kommunikasjon.
* Vise evne til nært samarbeid med foreldre/foresatte og andre samarbeidspartnere.
* Være i stand til å jobbe med medvirkning for barn og voksne i barnehagen.
* Kunne bruke pedagogisk veiledning i sin faglige ledelse av personalet i barnehagen.
* Kunne reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder kulturelt mangfold.
Yrkesetisk kompetanse
Studenten skal:
* Bli bevisst sine egne etiske verdier og holdninger.
* Få innsikt i de etiske dilemmaene en vil møte i barnehagens hverdag.
* Få forståelse for at yrkesetisk kompetanse må gjennomsyre alt arbeid i barnehagen.
* Være en ansvarsbevisst voksen som er nærværende og engasjert i det enkelte barns trivsel og utvikling.
* Være klar over sin egen rolle som fremtidig leder og hvordan forskolelærerens handlinger påvirker barn og voksne i barnehagen.
Endrings- og utviklingskompetanse
Studenten skal:
* Ha kunnskap om og innsikt i pedagogisk ledelse og organisasjonsutvikling.
* Reflektere, analysere og realisere endringer ut fra gjeldene planer.
* Kunne bruke pedagogisk dokumentasjon som verktøy for endring- og utviklingsarbeid for å legge grunnlaget for barnehagens som lærende organisasjon.
* Anvende og reflektere over bruk av IKT i studiet og rundt barns bruk av IKT.
* Kjenne til FoU-arbeid som metode og hvordan slik arbeid gjennomføres ved Høgskolen i Telemark.
Innhold
Innholdet i utdanningen vil i hovedsak presenteres slik at du først vil få en grunnleggende og generell innføring og mot slutten av utdanningen vil du møte mye av det samme innholdet på en slik måte at det stiller større krav til egen faglig refleksjon og forståelse.
Innholdet presenteres slik:
1. klasse
1. Innføring i prosjekt som arbeidsmetode
· Observasjon
· Gruppepsykologi
2. Didaktikk som fagområde
· Hvordan anvende didaktisk planverktøy
· Prinsippet for ulike vitenskapstradisjoner
· Hovedprinsipper for egen og andres læring
· Læringsmiljøet.
· Innføring i planverket for barnehagen
· Bruk av faglig kompetanse i eget didaktisk arbeid
3. Gruppepsykologi
· Kommunikasjon med vekt på samspill
· Barns rolle i gruppe
· Møte seg selv og andre i sosiale læringsprosesser
· Veiledning som verktøy for egen læring
4. Dokumentasjon
· Praksisfortellinger
· Intervju
· Observasjon
· Didaktikk
· Pedagogisk dokumentasjon
5. Barns utvikling
· Syn på barn og barndom
· Barns medvirkning
· Systemteoretisk perspektiv
6. Profesjonsdanning
· Førskolelærerrollen i et historisk og samtidig perspektiv
· Evaluere og utvikle eget arbeid
2. klasse
1. Barns utvikling
· Utviklingspsykologiske teorier
· Småbarnspedagogikk
3. klasse
1. Lek og læring i sosialt samspill
· Forskjellige leketeorier
· Forskjellige læringsteorier
· Barns møte med den digitale verden
· Miljøet som læringsarena
· Barn og voksne i lekende og lærende prosesser
2. Profesjonsdanning
· Læreplanteori
· Grunnsynsteori
· Barnehagens verdigrunnlag
4. klasse
1. Den pedagogiske lederen og den gode barnehagen
· Organisasjonsutvikling
· Pedagogisk ledelse
· Samarbeid
· Veiledning
2. Profesjonsdanning
· Yrkesetikk
· Profesjonsutøvelse
· Barnehagens mandat i samfunnet
3. Mangfold i barns oppvekstvilkår
· Det flerkulturelle
· Likeverd
· Nettverksteori
4.Utviklingsvariasjoner
5.Komparativ pedagogikk
Organisering
Studentene skal delta aktivt i planlegging, organisering og vurdering av studiet, og det skal så langt råd relateres til praksis. Organisering og arbeidsformer bør legges opp slik at det dannes en naturlig progresjon i studiet med vekt på grunnleggende kompetanser innledningsvis og mer krevende kompetanser videre i studiet. I den samlings- og nettbaserte førskolelærerutdanningen vil interaktive læringsformer være særlig vektlagt. For å møte det relevante innholdet kreves det aktiv deltakelse i undervisning, oppsøke praksisfeltet og aktiv bruk av skriftlige, muntlige og multimediale medier.
Det vises også til egen plan for praksis som beskriver organisering og oppgaver knyttet til praksisopplæringen.
Pedagogikkstudiet i lærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark er lagt opp slik:
1. studieår. 15 stp
2. studieår: 5 stp
3. studieår: 10 stp
4. studieår: 15 stp
Praksisopplæringen er fordelt slik:
2. semester: 6 uker i barnehage
3. semester 2 uker i småskoletrinnet
6. semester: 5 uker i barnehage.
7. semester: 5 uker i barnehage
Tverrfaglige prosjekter
2. og 3. klasse
De arbeidsoppgavene en førskolelærer skal beherske i sin yrkesutøvelse krever erfaring fra varierte arbeidsformer. Eksempler på arbeidsformer som vil bli benyttet i dette studiet er selvstudium, forelesning, observasjon, veiledning, interaktive læringsformer (som IKT), framstilling skriftlig og muntlig, gruppearbeid etc. Arbeidsformene vil bli mer utdypet i forhold til innhold og vurderingsformer gjennom tema/semesterplaner.
Deler av studiet er obligatorisk. Detaljer om det vil gå fram av semesterplanene. Til vanlig gjelder det arbeid seminrgrupper, i kollokviegrupper, innlevering av skriftlige arbeider samt alt arbeid knyttet til praksisopplæringen inkludert for og etterarbeid. Studenter som har utilfredsstillende stort fravær på obligatoriske deler av studiet vil ikke få det godkjent.
Vurderingsformer
Studentene skal ha avsluttende vurdering på de ulike semestre som er studiepoengberegnet, etter hvert som de gjennomføres. Vurderingsformene skal avspeile progresjonen i studiet og de arbeidsformer som er benyttet. De skriftlige eksamenene vil kunne være gjenstand for ekstern vurdering.
1. sem (7,5 stp):
Muntlig gruppeeksamen – bestått/ikke bestått
2. sem (7,5 stp):
Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått
Skriftlig individuell eksamen, 3 t - Didaktikk – gradert karakter. Teller 15 % av vitnemålskarakteren.
4. sem (5stp):
Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått
Dokumentasjon av læringsprosess i tverrfaglig prosjekt – bestått/ikke bestått
Skriftlig individuell eksamen, 6 t - Utviklingspsykologi – gradert karakter. Teller 20 % av vitnemålskarakteren.
5. sem: (5 stp)
Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått
Muntlig gruppeeksamen betsått/ikke bestått
6. sem (5 stp):
Dokumentasjon av læringsprosess i tverrfaglig prosjekt – bestått/ikke bestått.
Skriftlig individuell eksamen, 6 t - Lek og læring – gradert karakter. Teller 25 % av vitnemålskarakteren.
7.sem (7,5 stp)
Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått
Individuell muntlig eksamen i presentasjonsmappe over praksis - bestått/ikke bestått
Gjennom alle praksisperiodene skal ulike typer arbeid samles i en arbeidsmappe. Mappene skal dokumentere at ulike delmål er nådd, og at studenten har gjort oppgavene knyttet til praksis. Ved slutten av 7. semester skal et utvalg av arbeidene velges ut og presenteres i en presentasjonsmappe. Arbeidene velges ut etter kriterier gitt av praksisveileder. Presentasjonsmappen blir grunnlaget for en individuell, muntlig eksamen.
8.sem (7,5 stp)
Skriftlig individuell slutteksamen 6 t - Den pedagogiske lederen og "den gode barnehage". – gradert karakter. Teller 40 % av vitnemålskarakteren.
Før endelig karakter, må alle prøver og dokumentasjon av praksisperioder og prosjekt, være godkjent. Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 20.11.2009