Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) 30PUB
Læringsmål
Mål for hovedemnet
Studiet har som mål å styrke barnehagen som lærende organisasjon, og bidra til økt kunnskap i forhold til å lede, planlegge, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid i den barnehagen studentene arbeider i. Intensjonen er også at studentene skal utvikle sin fagkompetanse i relasjon til rammeplanen, og skape ny kunnskap om kompetanseplanens prioriterte områder (KD, 2007). Dette innebærer at studentene har en forskende tilnærming til praksisfeltet.
Gjennom studiet skal studentene dokumentere kunnskap om pedagogisk ledelse, og hvordan de gjennom et utviklingsarbeid:
- motiverer og gjør hele personalgruppa delaktig
- lar barn medvirke i prosjektarbeidet
- velger fokus ut fra rammeplanens føringer og fagområder
- egne læringsprosesser
Læringsmål for hvert av de ulike delemnene
Delemne 1: Pedagogisk ledelse (10 stp)
- tilegne seg kunnskap om faglige og politiske føringer for barnehagen
- tilegne seg kunnskap om hvordan lede refleksjonsprosesser
- utvikle innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen
- utvikle kunnskap i forhold til å lede endringsarbeid i barnehagen
- tilegne seg innsikt i faktorer som påvirker organisasjonskulturen
- ferdigheter i veiledning av personalet
Delemne 2: Pedagogisk dokumentasjon (10 stp)
- utvikle kunnskap og ferdigheter i å kunne bruke pedagogisk dokumentasjon
- mestre ulike dokumentasjonsformer og kunne bruke dokumentasjon som grunnlag for videre planlegging og endring
- utvikle evne til kritisk refleksjon over egen definisjonsmakt og dominerende tankemønstre
- utvikle egen forståelse av barn som medskapere av kunnskap
- utvikle økt bevissthet på etiske utfordringer ved bruk av dokumentasjon
Delemne 3: Utviklingsarbeid (10 stp)
- utvikle og dokumentere ferdigheter i å lede, planlegge, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
- tilegne seg kunnskap om ulike tilnærminger til forskning
- tilegne seg kunnskap og innsikt i aksjonsforskning
- kunnskaper og ferdigheter i hvordan barn kan medvirke i utviklingsarbeidet
- innsikt og bevissthet i forhold til hvordan skriftlige refleksjoner er viktig i forhold til egen læringsprosess
- utvikle skriftlige ferdigheter i forhold til å dokumentere utviklingsarbeid
Innhold
Hovedemnets innhold, oppbygging og sammensetning
Dette studiet er delt i tre delemner:
Delemne 1: Pedagogisk ledelse (10 stp)
Delemne 2: Pedagogisk dokumentasjon (10 stp)
Delemne 3: Utviklingsarbeid (10 stp)
Alle tre delemnene utgjør til sammen 30 studiepoeng Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB). Det gis mulighet for at studentene kan ta delemnene hver for seg - dette forutsetter nok studenter per delemne. Delemne 3 bygger på 1 og 2.
De tre delemnene henger nøye sammen, og delemne 3 har særlig vekt på sammenhengen mellom teori og praksis.
Alle emnene står i forhold til at studentene skal lede, planlegge, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid der endring av egen praksis er sentralt (delemne 3). Pedagogisk dokumentasjon og aksjonsforskning løftes fram som sentrale verktøy i forhold til utvikling og endring av pedagogisk praksis. Hvert av de tre delemnene er delt i mindre temaer.
Innhold per delemne
Delemne 1: Pedagogisk ledelse (10 stp)
Pedagogisk ledelse vil omhandle områder som har relasjon til ledelse av demokratiske prosesser i barnehagen. Å lede refleksjon vil særlig bli vektlagt i forhold til å lede læreprosesser hos barn og voksne. Kritisk refleksjon og deltakelse i diskusjoner omkring dagsaktuelle temaer og politiske føringer vektlegges, men også refleksjon over egen lederrolle. Teorier om ledelse, motivasjon og motstand knyttes til ledelse av endringsprosesser.
Temaer
- pedagogisk ledelse
- faglige og politiske føringer
- språk, makt og ledelse
- menneskesyn og læringssyn
- teorier om ledelse
- motivasjon og motstand
- veiledning
- egen utvikling som leder
Delemne 2: Pedagogisk dokumentasjon (10 stp)
I delemnet vil pedagogisk dokumentasjon som en del av et endringsarbeidet bli vektlagt. I dette arbeidet vil dokumentasjonene fra egen arbeidsplass være grunnlag for refleksjon og læring. Hensikten er å synliggjøre hvordan barn og voksne tenker, handler og lærer, og hvordan syn på læring og kunnskap påvirker pedagogisk praksis.
Temaer
- lyttende pedagogikk
- barns medvirkning
- kritisk refleksjon og dominerende tankemønstre
- dekonstruksjon
- ulike dokumentasjonsformer
- etiske utfordringer i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon
Delemne 3: Utviklingsarbeid i egen barnehage (10 stp)
I dette delemnet skal studentene planlegge, gjennomføre og vurdere eget utviklingsarbeid i barnehagen. Intensjonen med utviklingsarbeid i barnehagen er å endre pedagogisk praksis. Forståelsen av pedagogisk dokumentasjon og aksjonsforskning er av sentral betydning for å få til nytenking og endring. Kunnskap, innsikt og erfaring i hva praksisrettet forskning kan innebære er i fokus, samt egen læreprosess i forhold til å lede utviklingsarbeid.
Temaer
- den lærende barnehage
- ulike tilnærminger til forskning
- aksjonsforskning og utviklingsarbeid
- skriftlige dokumentasjoner og faglig skriving
- kvalitetsforståelse
- handlingsetikk
- presentasjonsteknikk
Organisering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Følgende arbeids- og undervisningsformer inngår: Gruppearbeid, selvstudier, praktiske arbeidsøkter, forelesning, veiledning, studentpresentasjoner. Studentene inviteres til å medvirke i forhold til semesterplanen.
Studieform
Studiet legges opp til delvis nettbasert med samlinger. Alle samlingene i studiet er obligatoriske.
Faglige nettverk
Studentgruppen deles opp i grupper. Hver gruppe skal møtes seks ganger i løpet av studiet. Gruppen velger selv tid og sted for arbeidet.
Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass (delemne 3 – utviklingsarbeid)
Som en del av studiet skal studentene lede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.
Veiledning
Det gis gruppe/individuell veiledning av faglærer på utviklingsarbeidet to ganger i løpet av delemne 3. Dette foregår via Fronter og samlinger. Det er ingen veiledet praksis knyttet til delemne 1 og 2, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studieinnholdet i tilknytning til praksis på egen arbeidsplass.
Nettbaserte læringsaktiviteter
I utdanningen kommer vi til å gjøre bruk av Internett. Fronter er et læringsprogram som brukes i fjernundervisningen. Det forutsetter at hver enkelt tar aktivt del i studiet via nettet. Lærerstoff legges ut på Fronter, og diskusjonsforum kan benyttes som kommunikasjonsform. Det gis opplæring i nettbaserte aktiviteter.
Studentenes egenaktivitet er viktig i studiet. Studentene skal bruke IKT i forbindelse med egne presentasjoner.
Arbeidskrav
I løpet av studiet vil studentene arbeide med skriftlige arbeider i ulike sjangere. Hvert av delemnene har bestemte arbeidskrav.
Vurderingsformer
Arbeidskravene i hvert delemne må være levert innen gitt frist i semesterplanen, og må være godkjent før avsluttende prøve.
Arbeidskrav
Studentene skal innen fastsatt tid levere og få godkjent arbeidskravene til det enkelte delemnet. For hvert av delemnene foreligger disse arbeidskravene:
Delemne 1: Pedagogisk ledelse
- En individuell refleksjonslogg (ca. 2 A4 sider) relatert til egen lederrolle med skriftlig tilbakemelding fra medstudent.
- Et individuelt skriftlig leserinnlegg til en tenkt avis/tidsskrift om et dagsaktuelt selvvalgt tema (ca. 3 A4 sider) med muntlig tilbakemelding fra faglærer og medstudenter.
Delemne 2: Pedagogisk dokumentasjon
- Et refleksjonsnotat som viser læringsprosessen når studenten sammen med personalet reflekterte over selvvalgt dokumentasjon.(ca. 5 A4 sider), med muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Delemne 3: Pedagogisk utviklingsarbeid
- Plan for uviklingsarbeidet (forskningsdesign, 1 side)
- Med utgangspunkt i planen for eget utviklingsarbeid skal studenten levere en skriftlig rapport som dokumenterer endringsprosessene i utviklingsarbeidet. Rapportens omfang skal være på ca. 15 sider, der 3 sider skal være et refleksjonsnotat, som viser studentens egen fagkunnskap og læringsprosess. Rapporten bygger på arbeidskravene fra delemne 1 og 2. Studenten får en skriftlig tilbakemelding på rapporten av faglærer.
Vurderingsformer
Delemne 1:
Individuell skriftlig prøve. Intern sensur. Karakterskala A-F.
Delemne 2:
Individuell muntlig prøve (20 min.). Studenten presenterer selvvalgt dokumentasjonsoppgave og knytter pensumlitteratur til refleksjoner rundt oppgaven og læringsprosesser. Studenten prøves i pensumlitteraturen fra hovedemnet 2. Intern sensur. Karakterskala A-F.
Delemne 3:
Muntlig individuell prøve (20 min) med utgangspunkt i studentens dokumentasjon over utviklingsarbeidet med refleksjonsnotatet. I tillegg kan studenten prøves i pensumlitteraturen fra delemne 1., 2. og 3. Intern og ekstern sensur. Karakterskala A-F.
Generelt om vurderingsformer, alle 3 emner:
D et gis tre separate delemnekarakterer for hovedemnet på 30 studiepoeng.
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Alle arbeidskrav må være godkjent for at delemnet/hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no> - 05.06.2008