Samhandling, refleksjon og fagutvikling i sykepleietjenesten 051HOEM4
Læringsmål
Hovedemne 4 skal bidra til at studenten:
- Dokumenterer, kvalitetssikrer og evaluerer egen sykepleieutøvelse
- Opptrer på en måte som styrker pasientens og samfunnets tillit til profesjonen og respekten for sykepleietjenesten
- Videreutvikler evne til å observere og vurdere pasientens helsetilstand, symptomer, opplevelse av sykdom, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon
- Iverksetter og følger opp forordnet behandling og undersøkelser
- Håndterer legemidler forsvarlig
- Har innsikt i faglige utfordringer i internasjonalt helsearbeid
- Forholder seg til alternative behandlings- og lindringsmodeller
- Identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- Videreutvikler evne til innlevelse, omsorg for og samhandling med syke mennesker i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
- Viser omsorg og respekt for pasient og pårørende
- Har innsikt i tiltak som fremmer helse og forebygger sykdom
- Informerer, veileder og underviser pasienter, pårørende og medarbeidere i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
- Deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Reflekterer over etiske dilemmaer i psykisk helsevern og hjemmetjenestene, og argumenterer for sitt syn
- Har innsikt i organisatoriske og juridiske rammer for sykepleie i psykisk helsevern og hjemmetjenestene
- Videreutvikler forståelse for forskningsbasert utøvelse av sykepleie
- Videreutvikler undersøkende og kritisk tilnærming til kunnskap og læring
Innhold
Delemne 16: Sykepleieteorier, modeller og fenomener
2 studiepoeng
Læringsmål:
Studenten utvikler kritiske og analytiske evner i forhold til sykepleiefagets kunnskapsbase.
Studenten tilegner seg kunnskaper og forståelse for psykiske lidelser
Innhold:
Delemnet omfatter temaer innenfor psykisk helsearbeid og psykiske lidelser og konsekvenser for pasienten.
Videre dekkes en utvikling av og forståelse for sykepleiefagets kunnskapsbase ved fordypning/refleksjon over anvendelse av sykepleieteoretiske modeller i planlegging og utførelse av sykepleie.
Vurderingsformer:
Delemne 16 har en dokumentasjonsoppgave
Delemnekode 051HOEM4 DO1
Dokumentasjonsoppgave:
Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i beskrivelse av en pasientsituasjon fra psykisk helsearbeid. Beskrivelsen legges fram i refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Studenten bearbeider og knytter teoriperspektiver og aktuell forskning til beskrivelsen etter refleksjonsgruppemøtet.Individuell besvarelse, 1500 ord
Delemne 17: Helseutfordringer i det globaliserte, moderne samfunn
5 studiepoeng
Delemne 17 A: Helseutfordringer i det moderne samfunn
Delemne 17 B: Lovverk og rammer for helsetjenesten
Delemne 17 C: Internasjonalt helsearbeid
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper om lovverket som rammefaktor og handlingsrom i forhold til psykisk helsearbeid og i kommunehelsetjenesten
Studenten får innsikt i velferdsstatens styringsprinsipper i forhold til eldre og psykisk lidende
Studenten får innsikt i faglige utfordringer i nasjonalt og internasjonalt helsearbeid
Studenten tilegner seg kunnskaper i og oppøver ferdigheter knyttet til kultursensitiv sykepleie
Studenten identifiserer og videreutvikler egne holdninger og verdier knyttet til mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Innhold:
Delemnet inneholder presentasjon av og drøftinger om lovverket som regulerer organisering og arbeidet innenfor psykisk helsevern og kommunehelsetjenesten. Det vektlegges helseutfordringer i nasjonalt og internasjonalt helsearbeid. Sykepleiefaget blir belyst i et flerkulturelt perspektiv og studentene utfordres på egne holdninger og verdier i forhold til mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Vurderingsformer:
Delemne 17 har 1 dokumentasjonsoppgave og 1 vurderingsoppgave
Delemnekode 051HOEM4 DO2
Dokumentasjonsoppgave:
Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i beskrivelse av en pasientsituasjon fra hjemmesykepleiepraksis. Beskrivelsen legges fram for refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Studenten bearbeider og knytter teoriperpsektiver til beskrivelsen etter refleksjonsgruppemøtet. Indiviuell besvarelse. 1500 ord
Delemnekode 051HOEM4 4-1
Vurderingsoppgave 4-1: Sluttprøven
Oppgaven er en hjemmeksamen på begrenset tid i form av en case som aktualiserer kultursensitivitet. Individuell besvarelse, 3000 ord. Vurderes med karakter, A - F, og utgjør 30% av emnekarkateren.
Delemne 18: Handlingskompetanse og sykepleie
2 studiepoeng
Delemne 18 A: Tverrfaglig samarbeid
Delemne 18 B: Skriftlig arbeid – Bacheloroppgaven
Delemne 18 C: Organisasjon og ledelse
Delemne 18 D: Førstehjelp og ledelse ved ulykker og katastrofer
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper om organisasjon og ledelse
Studenten får innsikt i betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Studenten vurderer forskningsbasert litteratur kritisk
Studenten opparbeider ferigheter knyttet til førstehjelpstiltak ved ulykker og katastrofer
Innhold:
Delemnet inneholder undervisning i organisasjon og ledelse som begreper, det blir fokusert på ulike ledelsesmodeller.
Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid blir vektlagt. Erfaring fra samhandling i læringsgruppene og kliniske studier danner grunnlag for utvikling av denne type samarbeidskompetanse
.Fordypning i vurdering av litteratur generelt og forskningsartikler spsielt i forbindelse med bacheloroppgaven.
Ferdigheter knyttet til førstehjelp videreutvikles i lys av organisering og ledelse ved ulykker og katastrofer.
Vurderingsformer:
Delmne 18 har 3 dokumentasjonsoppgaver
Delemnekode 051HOEM4 DO3
Dokumentasjonsoppgave:
En prosjektplan for Bacheloroppgaven, som skal inneholde forslag til problemstilling, aktuell litteratur / kjent forskning på området, beskrive en relevant metode, skissere mulige etiske problemstillinger og angi en tids- og arbeidsplan for gjennomføringen av prosjektet. Individuell besvarelse, inntil 1500 ord.
Delemnekode 051HOEM4 DO4
Dokumentasjonsoppgave:
Nærvær ved og demonstrasjon av ferdigheter knyttet til førstehjelp ved ulykker og katastrofer. Individuell oppgave
Delemnekode 051HOEM4 DO5
Dokumentasjonsoppgave:
Rapport som utarbeides i forhold til oppsatte temaer for å oppsummere og evaluere innhold og utbytte i forhold til både 4 studieår og hele studiet. Læringsgruppa utarbeider rapporten, som skal munne ut i forslag til forbedringer. Inntil 1500 ord
Delemne 19: Klinisk sykepleie i psykisk helsearbeid og hjemmebaserte tjenester
24 studiepoeng
Delemne 19 A: Sykepleieintervensjoner i psykisk helsearbeid og hjemmebaserte tjenester.
Delemne 19 B : Beslutningsprosesser og dokumentasjon II
Delemne 19 C: Klinisk sykepleie i psykisk helsearbeid
Delemne 19 D: Klinisk sykepleie i hjemmebaserte tjenester
Læringsmål:
Studenten tilegner seg kunnskaper og forståelse for psykiske lidelser
Studenten deltar i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
Studenten identifiserer og vurderer pasienters behov for sykepleie
Studenten erkjenner sykepleierens ansvar for og forstår kompleksiteten i samhandling med enkeltpasienter og grupper av pasienter.
Studenten utviser holdninger som ivaretar menneskets integritet
Studenten vurderer forskningsbasert litteratur kritisk i forhold til egen yrkesutøvelse
Studenten utviser kritiske og analytiske evner i forhold til egen yrkesutøvelse
Innhold:
Innholdet i delemnet gir studentene gjennom de kliniske studiene, mulighet for å videreutvikle sin kompetanse til å observere og vurdere pasienters helsetilstand, symptomer, opplevelse av sykdom, ressurser og evne til å mestre sin livssituasjon. Den enkelte pasients integritet blir fokusert, herunder pasientens rett til medbestemmelse og retten til ikke å bli krenket.
Vurderingsformer:
Delemne 19 har 2 vurderingsoppgaver og 2 dokumentasjonsoppgaver
Delemnekode 051HOEM4 DO6
Dokumentasjonsoppgave:
En praksisrapport som utformes i løpet av kliniske studier i psykisk helsearbeid, og legges fram for refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Individuell besvarelse, 2000 ord
Delemnekode 051HOEM4 DO7
Dokumentasjonsoppgave:
Notat om erfaringer med enten 1) ledelse, 2) kvalitetssystemer eller 3) avvik utarbeides og belyses med aktuell forskning i praksisperioden i hjemmesykepleien. Notatet legges fram for refleksjonsgruppa med veileder tilstede. Individuell besvarelse, inntill 1500 ord
Delemnekode 051HOEM4 4-2
Vurderingsoppgave 4-2:Kliniske studier i psykisk helsearbeid, 240 timer
Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått.
Delemnekode 051HOEM4 4-3
Vurderingsoppgave 4-3: Kliniske studier i hjemmebaserte tjenester, 240 timer
Studenten veiledes og vurderes gjennom kliniske studier til bestått / ikke bestått.
Delemne 20: Den reflekterende sykepleier, fagutvikling og forskning
12 studiepoeng
Delemne 20 A: Etiske dilemmaer i psykisk helsearbeid, i hjemmetjenesten og internasjonalt
Delemne 20 B: Utfordringer knyttet til sykepleieres fagutvikling og forskning.
Læringsmål:
Studenten reflekterer over kunnskap og erfaringer og utvikler forståelse for kompleksiteten i sykepleiefaget.
Studenten erkjenner sykepleierens ansvar for fagutvikling og forskning
Innhold:
Innholdet i delemnet tilstreber å gi ulike perspektiver på sykepleiefaget. Sykepleierens ansvar for fagutvikling i egen yrkesutøvelse vil vektlegges.
Vurderingsformer:
Delemne 20 har 1 vurderingsoppgave
Delemnekode 051HOEM4 4-4
Vurderingsoppgave 4-4: Bacheloroppgaven
Studenten skal gjennomføre bacheloroppgaven som beskrevet i prosjektplanen, redegjøre for temaet med aktuell litteratur og nyere forskning, presentere problemstilling og hvorfor den er valgt, redegjøre for valgt metode og drøfte problemstillingen i lys av innsamlede data, aktuell litteratur og valgte teoretiske perspektiver.Underveis i arbeidet presenterer studenten eget arbeid i felles seminar. Individuell besvarelse, 10000 ord. Vurderes med karakter, A - F, og utgjør 70 % av emnekarakteren
Organisering
Studiet veksler mellom klasseromsundervisning, undervisning og trening i øvingsavdelingen, kliniske studier, arbeid i refleksjonsgrupper, individuelle veiledningssamtaler og arbeid i læringsgruppene med mappekrav og veiledning
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Torunn Birkeli <Torunn.BirkeliSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 18.07.2008