VUDM1 Matematikk 1, nettbasert
Innledning
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet, ikke minst i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i grunnskolen og i allmennlærerutdanningen. Gjennom studier i matematikk i lærerutdanningen vil studentene møte faget i flere sammenhenger. I tillegg til rene kunnskaper i matematikk settes et spesielt fokus på fagets egenart og læring av matematikk.
Målområdene er beskrevet i større detalj i rammeplanen for lærerutdanningen av 2003.
Neste planlagte oppstart høsten 2009
Målgruppe og opptakskrav
Lærere i grunnskole og vidergående skole.
Mål for studieprogrammet
Se fagplanene for de to modulene (nedenfor).
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatoriske emner
|
Fjernundervisningskurset Matematikk 1 utdyper emner som er relevante for grunnskolens matematikk, og setter disse inn i en didaktisk sammenheng. Det er delt i to moduler, med avsluttende eksamener i slutten av høst- og vårsemesteret. I tillegg til de to skriftlige eksamenene skal studentene også levere et fagdidaktisk arbeid knyttet til modul 1, og et prosjektarbeid knyttet til modul 2. Det blir også tilbudt veiledning/tilbakemelding i forbindelse med øvingsoppgaver.
Arbeids- og læringsformer
Det meste av kommunikasjonen skjer gjennom 8 undervisningsbrev, 4 i hver modul, og gjennom kursets elektroniske klasserom i læringsportalen Fronter.
Vurderingsformer
Det gis separat karakter i hver av modulene. Karakteren for hver modul baseres på et fagdidaktisk arbeid/prosjektarbeid som teller 20 % av karakteren, og en 6 timers skriftlig eksamen som teller 80 %.
Karakterene er gradert fra A til F, hvor E er dårligste ståkarakter. Det vises for øvrig til eksamensforskrift for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Tone Marit Tesdal - 25.11.2008