973 Drama 2, fordypning

Innledning

Drama 2 er et fordypningsstudium som bygger på Drama 1. (30stp). Å studere drama innebærer å utvikle ferdigheter som er knyttet til teaterhåndverket og evnen til å fordype seg gjennom spillsituasjoner. Det innebærer blant annet å utvikle egne evner til samarbeid og samspill, som igangsetter og leder, og som deltaker i ulike drama- og teaterprosesser. Gjennom studiet skal studenten også utvikle sin innsikt i dramapedagogikkens teori og didaktikk.

Teatret har påvirket dramafagets innhold, utvikling og samfunnsmessige betydning. Man vil gjennom studiet søke å gi økt praktisk og teoretisk innsikt i ulike dramaturgiske modeller og teaterformer, og i teaterhistorien fra og med det 20. århundre. Dette knyttes opp mot arbeid med utvalgte dramatiske tekster, til nyere dramapedagogisk teori og til praktisk dramaarbeid.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i Drama 2 er en videreføring av Drama 1. Det stilles krav om generell studiekompetanse. Det forutsettes studium i Drama 1 eller tilsvarende.

Til sammen gir de to enhetene 60 studiepoeng i drama og vil legge grunnlag for videre studier i faget. Studiet egner seg for lærere, førskolelærere og andre som ønsker å bygge opp og bruke sin kompetanse innen dramafaget særlig i arbeid med barn og unge.

Mål for studieprogrammet

Se emneplan

Videre studiemuligheter

Studiet kan inngå i lærerutdanningene eller som del av bachelorgrad. Drama 1 og Drama 2 gir til sammen 60 studiepoeng og er grunnlag for opptak til Drama 3 eller tilsvarende nivå.

Opptakskrav til masterstudium i dramafaget fastsettes av det enkelte lærested som tilbyr dette nivået.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
30DRAMA2 Drama 2 30,00 O 30  
Sum: 30 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emneplan

Arbeids- og læringsformer

Se emneplan

Forholdet mellom teori/praksis

Se emneplan

Vurderingsformer

Se emneplan


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter  <>,Ingvild Birkeland <Ingvild.BirkelandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ingvild M Birkeland - 03.03.2008