Idrettsbiologi og treningslære 1004

Læringsmål

Målet med kurset er å gi en innføring i menneskets anatomi og fysiologi, og se dette i en tett sammenheng med fysisk aktivitet og treningslære.

Studentene vil bli kjent med grunnleggende begreper og teorier som blir brukt i anatomi, fysiologi og treningslæren, og skal kjenne til sentrale prinsipper for trening og metoder for utvikling av idrettslig prestasjonsevne.

Innhold

Innhold - idrettsbiologi

  • Cellebiologi ( bygning og funksjon, transport av stoffer, proteinsyntesen )
  • Anatomi ( skjelettet og skjelettmusklene - bygning og funksjon, funksjonell anatomi )
  • Muskelvevet ( bygning og funksjon )
  • Nervesystemet ( bygning og funksjon, nerve og muskel, kontroll av motorikk )
  • Hormonsystemet (bygning og funksjon, hovedvekt på stoffskiftet, energiomstening, og vekst og utvikling)
  • Sirkulasjonssystemet ( hjertet og blodårene - bygning og funksjon, blodet og gassutvekslingen, sirkulasjonssystemet i arbeid og hvile )
  • Respirasjonssystemet ( åndedrettsorganene - bygning og funksjon, lungeventilasjon og gassutveksling, regulering av respirasjon )
  • Energistoffskiftet ( energistoffskiftet i hvile og arbeid, energikilder ved muskelarbeid, aerob og anaerob energifrigjøring, maksimalt oksygenopptak, anaerob terskel og utnytting )

Innhold - treningslære

  • Treningsformer: Oppvarming, bevegelighetstrening, koordinasjon, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet, utholdenhetstrening og mental trening.
  • Metoder og prinsipper for trening
  • Allsidighet/spesialisering
  • Treningsplanlegging
  • Vekst og utvikling
  • Førstehjelp/Idrettsskader
  • Restitusjon
  • Overtrening

Organisering

Kurset har et omfang på ca 80 timer.

Det legges opp til en veksling mellom vanlige forelesninger, praktiske arbeid, debatt og gruppearbeid.

Anatomidelen er en blanding av tradisjonelle forelesninger, bruk av cd - rom, gruppearbeid, disseksjon i laboratorium og praktisk arbeid i idrettshall.

Mesteparten av fysiologidelen foregår som vanlige forelesninger i full klasse. Forelesningene suppleres med video, lysbilder og cd - rom.

Treningslæredelen vil bli en veksling mellom tradisjonelle forelesninger og praktisk arbeid i idrettshall og helsestudio.

Vurderingsformer

Høstsemesteret inneholder en 2 timers individuell eksamen i anatomi som vektes bestått/ikke bestått, i tillegg til en labrapport som må bestås for å gå opp til skriftlig eksamen i idrettsbiologi og treningslære. Vårsemesteret inneholder en skriftlig eksamen på 6 timer i idrettsbiologi og treningslære som vektlegges 60%. I vårsemesteret gjennomføres også et gruppeprosjekt med fokus på treningslære og fysiologiske tilpassninger. Prosjektet vektlegges 40%. Det gis en samlet karakter.

Prosjektet vil bli vurdert ut fra disse kriteriene:

Forståelse av grunnleggende teori i fysiologi og anatomi.

Forståelse av sammenhengen mellom fysiologiske prosesser og fysisk aktivitet.

Prosjektets struktur og form.

Samtlige eksamener og rapporter må bestås for å bestå faget

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eva Maria Støa <eva.m.stoaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 23.12.2008