Innovasjon - alt er mulig 6066

Læringsutbytte

Studenten skal ved fullført emne:

  • Ha kunnskap og ferdigheter til å generere innovative prosesser.
  • Ha kunnskap om hvorledes man kan løsrive seg fra tidligere etablerte løsninger og begrensninger når man skaper nye produkter og forretningsmuligheter.

Læringsmål

Studenten skal ved fullført emne:

  • Ha kunnskap og ferdigheter til å generere innovative prosesser.
  • Ha kunnskap om hvorledes man kan løsrive seg fra tidligere etablerte løsninger og begrensninger når man skaper nye produkter og forretningsmuligheter.

Innhold

Emnet omfatter blant annet de tidlige fasene i produktuviklingsprosessen, hvor ideene floererer og krativitet blomstrer (eller burde blomstre). I emnet kommer vi inn på viktige elementer i denne fasen, så som: paradigmeskiftet, kreativitet, kreativ trening, ideprosesser, nyskaping, mentale blokkeringer, nær kunden opplevelser, umulighter og muligheter, kutlur, strategi, visjon, historiefortelling, drømmesamfunnet, følesler og funksjon. Emnet er et rebellkurs.

Organisering

Umdervisningen er prosjektorientert. Utgangspunktet er reelle oppgaver fra industrien. Forelesninger, øvinger og gruppearbeid.

Vurderingsformer

Ukearbeider teller 25% og prosjektet teller 75% av den endelige karakteren.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 01.09.2011