Teknologi og samfunn FO1901S/E
Læringsmål
Studentene skal
ha en grunnleggende kunnskap om teknologiens rolle for nærings- og samfunnsutviklingen i fortid og nåtid. De skal ha kunnskap om ingeniøryrket og hvilken betydning kjemi har for teknologi og samfunn.
utvikle ferdigheter i å vurdere og diskutere teknologiske produkter og prosesser, og konsekvensene av dem for samfunnet.
på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltakere i en gruppe.
Innhold
TEKNOLOGI, NÆRINGS- OG SAMFUNNSUTVIKLIN
Studentene skal:
· kjenne til hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk
· kunne gjøre greie for utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk industri og næringsliv fra 1900 til i dag
· forstå prinsipper for real- og naturvitenskapelig tenking
· ha grunnleggende kunnskap om samspillet teknologi, økonomi og miljø
· kjenne til hvordan politiske og forvaltningsmessige prosesser fungerer i forhold til næringsliv og samfunnsutvikling
· kunne drøfte betydningen av globalisering og kulturforskjeller
INGENIØRROLLEN OG INGENIØRARBEID
Studentene skal:
· ha kunnskaper om mangfoldet i ingeniørrollen i store og små bedrifter
· kjenne til arbeidsmetoder og krav til ikke-tekniske ferdigheter
· forstå samspillet teknologi, menneske og organisasjon, og hvordan organisasjonene i arbeidslivet fungerer
· kunne anvende et utvalg sentrale ingeniørverktøy, materialer og byggemåter
· kunne anvende enkelte prinsipper for utvikling av produkter/prosesser
· få en positiv holdning til innovasjon og entreprenørskap.
KJEMI SOM BÆREBJELKE I TEKNOLOGI
Studentene skal:
· forstå hvilket behov ingeniøren har for kjemikunnskaper
· ha grunnleggende kjemiforståelse
· kjenne til hva kjemi betyr for produkter og omgivelser
ETIKK OG NORMER
Studentene skal:
· forstå betydningen av samarbeid og konfliktløsing i arbeidslivet
· kunne vurdere indre og ytre miljø ut fra etiske begreper
· ha kunnskap om normer og grunnleggende yrkesetikk
· kunne vurdere en sak fra etisk tanke til etisk handling
TVERRFAGLIGE ARBEIDER OG PROSJEKT
Studentene skal:
· gjennomføre minst ett tverrfaglig arbeid eller prosjekt som involverer to eller flere forkursfag, gjerne knyttet opp mot bedrift/lokale forhold
Organisering
forelesninger
øvingsoppgaver, individuelt og i gruppe
prosjektarbeid/tverrfaglig arbeid
Vurderingsformer
MAPPEVURDERING, SKRIFTLIG EKSAMEN (tre timer) eller MUNTLIG EKSAMEN
Les fullstendig fagplan her
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Jens H Aarnes <Jens.H.AarnesSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.08.2009