KOEHP Etterutdanning for helsesøstere i psykisk helsearbeid for barn og unge, fordypning
Innledning
Sosial- og helsedirektoratet ønsker et kompetansehevingsprogram for helsesøstre på
nasjonalt nivå, som en oppfølging av Opptrappingsplanen for psykisk helse. Helsesøstre
skal gjennom programmet få økt handlingskompetanse i praksis når det gjelder å
forebygge, identifisere og intervenere ved psykiske og psykososiale vansker hos barn og ungdom. Programmet skal også gi økt handlingskompetanse vedrørende tverrfaglig
samarbeid.
Sosial- og helsedirektoratet har gitt Høyskolen Diakonova i oppdrag å utarbeide et
etterutdanningsprogram i psykisk helsearbeid for helsesøstre ansatt i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. På bakgrunn av forslaget, og i samråd med Diakonova, har
Direktoratet valgt ut emner til et program for etterutdanning som det er ønskelig blir
tilbudt ved alle landets høgskoler med helsesøsterutdanning.
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten er et lavterskeltilbud for barn og unge og deres
foresatte. Tjenestene har renommé som lett tilgjengelige og ikke stigmatiserende å
oppsøke. Helsesøstrene er en sentral yrkesgruppe i arbeidet med å forebygge, kartlegge
og følge opp psykososiale problemer. De møter nær 100 % av alle barn og unge og deres
familier. Tjenestene er også viktige samarbeidspartnere for andre tjenester i oppfølging av barn og unges psykiske og fysiske helse. For å kunne gi et effektivt og kvalitetsmessig godt tilbud, er det bl.a. viktig at yrkesgruppen har relevant og oppdatert kompetanse.
Regjeringen ønsker gjennom Opptrappingsplanen for psykisk helse en sterk satsing på
forebyggende psykososialt arbeid for barn og unge. Tidlig hjelp og behandling står
sentralt og helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal fortsatt være en sentral aktør i dette arbeidet. Styrking av tilbudet til barn og ungdom med vekt på tidlig intervensjon, behandling og oppfølging skal derfor gis økt vekt. (1)
Det har i de siste årene vært større fokus og åpenhet i samfunnet om psykisk helse.
Samtidig er det også registrert en økning i psykiske lidelser. Psykiske problemer og
lidelser er et stort folkehelseproblem med kraftig innvirkning på situasjonen til
enkeltpersoner, familier og lokalmiljø. En rapport fra Statens helsetilsyn viser at
helsetjenester til barn og unge med psykiske lidelser mange steder langt fra er slik de burde være. (2)
Støtte til barnefamilier er viktig for å forebygge skjevutvikling, problemer og psykiske lidelser hos barn. Helsestasjonene er en viktig instans for å fange opp begynnende problemutvikling, rådgi foreldrene og eventuelt henvise til mer spesialisert oppfølging. Skolehelsetjenesten har tilsvarende funksjon for barn i skolealder. (3)
En statusrapport for Opptrappingsplanen fastslår at barn med tegn på psykiske
problemer i helsestasjon eller skolehelsetjenesten ikke alltid får tilbud om
legeundersøkelse. Rapporten finner også at det ofte er et dårlig samarbeid mellom
fastlegen og helsestasjonstjenestene. Det forebyggende arbeidet synes fragmentert, og
det finnes udekkede hjelpebehov blant brukerne. (4). Samtidig er det et overordnet mål
for regjeringens barne- og ungdomspolitikk å gi alle barn og unge likeverdige tilbud og utviklingsmuligheter, uavhengig av sosial bakgrunn og av hvor i landet de bor.
Regjeringen ønsker derfor økt rekruttering til og styrking av psykososial kompetanse i
helsestasjons- og skolehelsetjenesten. (5)
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav:
Godkjent helsesøsterutdanning.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
1.2. Helsefremmende og forebyggende arbeid
Helsefremmende og forebyggende arbeid bygger på to hovedstrategier. Den
helsefremmende strategien tar sikte på å utvikle tiltak som kan bedre livskvalitet, trivsel og muligheter til å mestre de utfordringer og belastninger en utsettes for i dagliglivet. Den forebyggende strategien tar sikte på å utvikle tiltak som kan føre til en reduksjon i sykdommer, skader, sosiale problemer og dødelighet og på å redusere risikofaktorer. Som helsesøster må en forholde seg til begge strategiene. Dette krever at en både har gode faglige og praktiske kunnskaper og stiller krav til tverrfaglig samarbeid.
Forebygging er et av satsingsområdene i Opptrappingsplanen. De forebyggende
helsetjenestene til barn og unge gir en unik mulighet til å fange opp utsatte barn og
ungdom på et tidlig tidspunkt.
Med bakgrunn i utviklingsstrekk i barne- og ungdomsbefolkningen, mangler ved
tjenestetilbudet og det store potensialet som ligger i de forebyggende tjenestene, ønsker Regjeringen å styrke de forebyggende helsetjenestene til barn, unge og gravide. (6)
1.3 Psykisk helse
Psykisk helse er et mangfoldig begrep med forgreninger både til fysisk helse og til
samfunnet rundt oss. Biologiske, psykologiske og sosiale faktorer er med på å forme det nyfødte barnet. Ikke minst har barnas familier stor innflytelse. Likevel kan barn med tilnærmet identisk bakgrunn utvikle seg helt forskjellig. En del psykiske lidelser er arvelig betinget, men vi vet også at det som skjer i barnas første leveår har stor innvirkning på den psykiske helsen. Faktorer som en trygg tilknytning, godt samspill,
mestringsopplevelser og en stabil voksenperson som ser barnet er bare noen av
forutsetningene for en god psykisk helse. Det samme er ytre faktorer som venner, skole
og bosituasjon.
Psykisk helse oppfattes gjerne som sykdom; angst, mani, spiseforstyrrelser, manglende
mestring med mer. Men det har også en annen dimensjon; sunn angst, slitenhet, glede,
sinne og frustrasjon. Her ligger et bredt spekter av følelser. Å sette sykdomstegn på
normale svingninger i et liv gjør arbeid innen psykisk helse vanskeligere enn nødvendig. Det er et stort potensiale for det helsefremmende arbeidet når man kan bidra til å endre menneskers holdninger til hvordan man bør oppfatte og håndtere livssmerte. (7) Det er viktig å understreke at barn, ungdom og familier alltid har egne ressurser, som er avgjørende for hvilken betydning et psykisk problem kan få i en praktisk hverdag. (5)
Psykiske vansker hos barn viser seg ofte på andre måter enn hos voksne. Ofte kommer
de til uttrykk gjennom ulike former for problematferd. Slik atferd kan vanligvis beskrives som eksternaliserende eller internaliserende problemer.
Eksternaliserende problemer forekommer oftest blant gutter. Problemene vendes utover.
Internaliserende problemer er mest vanlig hos jenter. Dette er problemer som vendes
innover, som depresjon, angst og psykosomatiske lidelser. (8)
Det er en høyere andel av gutter innen de fleste lidelser som debuterer tidlig og som er relatert til ulike former for nevrologiske utviklingsforstyrrelser. Jenter dominerer blant lidelser som ofte debuterer i puberteten, spesielt spiseforstyrrelser og depresjon. (9)
Hvis en slår sammen de ulike typer psykiske lidelser eller vansker hos barn og ungdom,
kommer en til at 15-20 % av alle barn og unge i Norge har slike vansker. Når det gjelder de aller yngste, (0-3 år), finnes det imidlertid lite sikker kunnskap. Nye tall fra Folkehelseinstituttet tyder på at ca 8 % av barnebefolkningen har så alvorlige plager at de er behandlingstrengende. (8). Mellom 0,4 og 5,7 prosent av barna har opplevd en alvorlig depressiv episode. Det viser seg også å være en høy grad av individuell stabilitet i psykiske vansker. WHO forventer en økning i psykiske problemer og lidelser i årene fremover. (6)
Regjeringens strategiplan ”…sammen om psykisk helse…” viser til at selv om det er
mulig å identifisere mange risikoutsatte småbarn, klarer vi bare å finne frem til
tredjeparten av 2-3 åringene som vil ha utviklet alvorlige vansker som 4-5 åringer. (5) De fleste barna vokser imidlertid av seg plagene dersom de er av mild eller moderat art, mens de alvorlige vanskene kan være av mer vedvarende karakter. (9)
1.4 Behov for kompetanseheving
Den første helsesøsterutdanningen i Norge startet opp i 1947. Nesten 60 år senere tilbys utdanningen på 8 forskjellige høyskoler og bindes sammen av en felles rammeplan. Innenfor rammeplanen står utdannelsesinstitusjonene fritt til å sette sammen innholdet for utdanningen. Opp i gjennom årene har det i de forskjellige fagplanene blitt lagt ulik vekt på psykisk helsearbeid. Samtidig utvikler samfunnet seg og nye problemstillinger og utfordringer kommer til.
Ved utarbeidelsen av forslaget er det lagt vekt på at etterutdanningen skal være relevant både for helsesøstre med mange års erfaring og for nyutdannede helsesøstre. Dette er en stor utfordring. Grunnkunnskapen om disse temaene ligger i helsesøsterutdanningen.
Etterutdanningen er viktig som en oppgradering ettersom det kommer til ny forskning og
erfaringer på de forskjellige temaene. Innholdet i etterutdanningen vil også gå mer i
dybden enn ved helsesøsterutdanningen, og på den måten gi ytterligere
handlingskompetanse i praksis.
Ut fra Rammeplan for helsesøsterutdanning skal helsesøster blant annet vurdere og
påvirke ulike faktorer som virker inn på befolkningens helse. Videre skal hun vurdere
barn og unges fysiske og psykososiale utvikling i et økologisk perspektiv og iverksette helsefremmende og forebyggende tiltak. (10)
Sintefrapporten STF78 konkluderer med at brukere i stor grad er tilfredse med tilbud og tjenester ved helsestasjons- og skolehelsetjenesten og ved PP-tjenesten. Men foresattes erfaringer og selvrapportering fra ungdommer viser at brukere som har psykiske vansker er mindre tilfredse med tilbudet de mottar enn andre brukere. De kommunale instansene har forbedringspotensiale både i forhold til å bli mer tilgjengelige, øke egen kompetanse om psykososial problematikk, gi mer og bedre informasjon om hjelpetilbud, øke brukermedvirkningen, samt bedre samordningen og samarbeidet med andre tjenesteytere og instanser. (11)
Nasjonalt råd for prioriteringer i helsevesenet peker på at samarbeid mellom instanser
som har med barn å gjøre må utvikles og styrkes i betydelig grad. (12) Regjeringen
ønsker også å styrke hjelpeapparatets, inkludert helsestasjons- og skolehelsetjenestens, kompetanse på vold i nære relasjoner Det er behov for å øke kunnskapen om arbeidsmetoder og tiltak som kan settes inn for å forebygge skader og hjelpe barnet.
1.4.1 Kartlegging av helsesøstres kompetanse innenfor psykisk helse
Norsk Sykepleieforbund, Landsgruppa av helsesøstre initierte i 2003 en
spørreundersøkelse blant sine medlemmer. Undersøkelsen tok blant annet for seg hvilke
problemstillinger helsesøstrene møtte i sitt daglige arbeid, og om de hadde tilstrekkelig kompetanse til å løse disse problemene. Ett av funnene var at en stor andel av problemområdene helsesøstrene hevdet var ganske eller meget vanlige, var en type problematikk som kan karakteriseres som psykososiale problem. (13)
I 2006 har Norsk sykepleierforbunds Landsgruppe av helsesøstre og Sosial- og
helsedirektoratet gått sammen om en ny spørreundersøkelse. Den omhandler
helsesøstres egenrapporterte kompetanse og kompetansebehov i forhold til psykisk
helse.
Foreløpige data fra fokusgrupper i denne undersøkelsen viser at helsesøstre bl.a. ønsker:
• økt kunnskap i gruppeledelse
• økt kunnskap om – og tilgang til bruk av praktiske verktøy, inkl. screening
instrument
• metodestandarder
• økt kompetanse i tidlig identifikasjon
• økt henvisningskompetanse – dvs bedre kjennskap til de ulike instansers fagfelt
og kompetanse – gjennom bedre tverrfaglig samarbeid. (14)
Spørreundersøkelsen mottok svar fra 1064 helsesøstre. Hovedfunn derfra viser at 20 %
av helsesøstre opplever at de i liten grad eller ikke i det hele tatt har kompetanse i
forhold til å håndtere barn og unge med psykiske problemer. 36 % opplever at de i liten grad eller ikke i det hele tatt har kompetanse til å håndtere barn av psykisk syke foreldre.
Tabellen nedenfor viser hvor stor prosentandel helsesøstre som i stor grad har behov for økt kompetanse innen områdene:
Prosentandel: Tema:
46 % Konsultasjonsteknikk psykisk syke foreldre
40 % Tidlig identifikasjon av psykiske problemer
35 % Utredning av psykiske problemer hos barn
35 % Utredning av psykiske problemer hos ungdom
34 % Familieterapi
33 % Seksuelle overgrep
33 % Selvskading
32 % Konsultasjonsteknikk ungdom
31 % Atferdsproblematikk
30 % Tristhet/depresjon
29 % Selvmordstanker
28 % Konsultasjonsteknikk barn
27 % Familieproblemer
26 % Bruk av individuell plan som samarbeidsverktøy
26 % Foreldreveiledning/Foreldrearbeid
Flere tema ble nevnt, felles for de ovennevnte er at mer enn hver fjerde helsesøster som deltok i undersøkelsen i stor grad trenger økt kompetanse på området. (14)
Med denne bakgrunnen har Høyskolen Diakonova utarbeidet et forslag til fagplan for
etterutdanningskurs i psykisk helsearbeid for helsesøstre ansatt i helsestasjons- og
skolehelsetjenesten.
1.5 Formål
Stortingsmelding 41 (1987-88) stadfester at etterutdanning i helse- og sosialfag
eksplisitt har følgende målsettinger:
Å sikre den enkelte students kunnskaper.
Å tilføre helse og sosialarbeidere kunnskaper i tråd med nye behov og målsettinger
Det pekes på at etterutdanningstilbudene bør vektlegge tverrfaglighet,
brukerperspektivet og brukermedvirkning. (15)
Etterutdanningen i psykisk helse for helsesøstre har følgende formål:
”Formålet med kompetansehevingsprogrammet er at helsesøstrene gjennomfører
etterutdanningen og får tilstrekkelig kompetanse i å forebygge, identifisere og
intervenere når det gjelder psykiske og psykososiale vansker hos barn og ungdom, og å
samhandle med lege- og psykologtjenesten i kommunehelsetjenesten og det psykiske
helsevern for barn og unge.” (Kravspesifikasjon til oppdraget, Sosial- og
helsedirektoratet.)
1.6 Undervisningsopplegg
Etterutdanningstilbudet består av 3 emner. Hver enkelt modul har en varighet av 4
dager. De kan tas uavhengig av hverandre. Samlingene er satt opp i følgende uker: Uke 45 i 2008, uke 02 og 11 i 2009.
Teori og empiri konkretiseres med bruk av case og summe- og diskusjonsgrupper.
Studentene blir derved aktivt involvert i kurset, og egne erfaringer blir drøftet opp mot kursinnholdet.
1.7 Studiekrav
Det anbefales at hver modul har krav om litteraturstudier på ca. 500 sider. Høyskolen
Diakonova anbefaler at høyskolene søker opp relevante artikler fra fagtidsskrifter og
andre publikasjoner, men det bør også være rom for bøker. Pensumlitteraturen bør være
på engelsk og skandinavisk.
Det forventes at studenten leverer et refleksjonsnotat på maks. 1500 ord fra hver modul.
I refleksjonsnotatet skal det henvises til forelesninger og pensumlitteratur. Det vil ikke bli noen tilbakemelding på refleksjonsnotatet til studenten.
Det skal ikke avholdes noen eksamen i modulene. Modulene regnes som bestått og gir
studiepoeng når helsesøster har vært til stede hver dag, lest pensumlitteraturen og
innlevert refleksjonsnotatet med henvisninger med de før nevnte spesifikasjoner.
De fleste helsefaglige tidsskrift anvender Vancouver-systemet som referansesystem. Det
foreslås derfor at studentene i etterutdanningen også følger dette systemet.
1.8 Oversikt over modulene
Basismoduler
1. Spedbarn, små barn og psykisk helse
2. Skolebarn og psykisk helse
3. Barn med risiko for utvikling av atferdsvansker
Opplæring i bruk av ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder, samhandling rundt
tidlig intervensjon, og rutiner og verktøy som støtte ved identifisering og intervenering, vil bli lagt under den enkelte modul relatert til det tema som er fokus.
1.9 Opptakskriterier
Det kreves bestått videreutdanning som helsesøster for å bli tatt opp i etterutdanningen.
Det gis anledning til å søke om fritak fra enkelte moduler dersom helsesøster har
gjennomført samme/tilsvarende modul tidligere. Vurdering av tidligere kurs og evt. fritak gis av den enkelte høyskole.
2.0 FAGLIG INNHOLD
Det presiseres at dette er et forslag til etterutdanning. Etterutdanningen bør være
dynamisk. Nye problemstillinger bør vurderes innlemmes i modulene ved behov.
Likeledes er ikke litteraturlisten fastsatt. Høyskolen Diakonova har ført opp anbefalt
litteratur. Den enkelte høyskole må i samarbeid med forelesere supplere litteraturlisten på et tilsvarende faglig nivå som på dette forslaget.
Overlapping av temaer er også en utfordring som hver høyskole må ta stiling til ved valg av moduler. Det er forsøkt å unngå for mye overlapping i planen. Noen tema er likevel relevante i flere sammenhenger.
Innholdet i modulene er basert på tidligere nevnte spørreundersøkelse, ønsker fra Sosial- og helsedirektoratet, erfaringer fra Høyskolen Diakonova og anbefalinger fra
referansegruppen med tilhørende fagmiljøer.
2.1 Mål for etterutdanningen
Etterutdanningen skal være en faglig videreføring i helsesøsterdanningen. Etter
gjennomført kurs skal helsesøster ha kjennskap til nye verktøy til bruk i helsestasjons- og skolehelsetjenestens arbeid. Utdanningen skal gi helsesøster økt
handlingskompetanse. Helsesøster skal ha kjennskap til oppdatert forskning på de
aktuelle fagfeltene.
Motivasjon til å arbeide med fagfeltet og tillit til seg selv som fagperson skal styrkes.
2.2 Modulene i programmet
Modul 1
Spedbarn, små barn og psykisk helse
Store samfunnsmessige forandringer har ført til endrede forutsetninger for barns oppvekst. Både barnet, familien og familiens støtteapparat må i dag forholde seg til en mer kompleks virkelighet enn for bare noen få år tilbake. I følge kartleggingsundersøkelsen fra Sintef (14) er helsesøstergruppen selv opptatt av at mange psykososiale problemer i stor grad er et resultat av samfunnsmessige forhold. I et primærforebyggende perspektiv er det viktig å identifisere risikofaktorer for barns oppvekstmiljø. (5) Her i ligger også foreldrenes egen sykdom. Barn som vokser opp med en psykisk syk mor eller far har høy risiko for selv å utvikle psykiske problemer. (16)
Nasjonalt råd for prioriteringer i helsetjenesten anbefaler at tidlig intervensjon innen psykisk helsevern for barn prioriteres. Dette innebærer både å identifisere de barna som står i fare for å utvikle psykiske problemer og atferdsvansker og å tilrettelegge egnete tilbud. (17)
Relasjonen mellom barn og nære omsorgspersoner er av avgjørende betydning for barnets fysiske, emosjonelle, intellektuelle og sosiale utvikling. Tidlig kommunikasjon og interaksjon er grunnleggende for en trygg tilknytning som igjen er en grunnpilar i godt samspill.
Samspillet barnet erfarer i sitt første leveår legger også grunnlaget for dets forventninger til andre. (18) Det tidlige samspillet har betydning for hvordan barnet senere vil oppleve og forstå verden rundt seg. For mange negative følelser i spedbarnstiden kan påvirke forholdet barnet har til sine omsorgspersoner og følge relasjonen opp gjennom årene.
Mål:
Helsesøster skal etter gjennomført kurs ha tilegnet seg økt kompetanse på samspill mellom barnet og dets omsorgspersoner. Hun skal ha kjennskap til betydningen av et godt samspill og utviklingen av samspillet i familien. Hun skal ha kunnskap om observasjon, kartlegging og intervensjon ved samspillsvansker. Helsesøster skal også ha tilegnet seg ytterligere kunnskap om risikogrupper, beskyttelsesfaktorer, resiliens og utviklingsforløp.
Modul 2
Skolebarn og psykisk helse
Tall fra Samdata viser at 3.6 % av barn og unge under 18 år mottok et tilbud innen psykisk helsevern i 2004. (19) En norsk undersøkelse viser at 6.5 % av barna i alderen 7-9 år har behov for spesialisert psykiatrisk/psykologisk hjelp. (8) Skolehelsetjenesten har vært i kontakt med mange av disse barna.
Psykiske problemer kan ha alvorlige følger for barn og unges trivsel og utvikling.
Problemene kan forringe deres forhold til foreldre og jevnaldrende og få avgjørende betydning for deres tilpasning til skolen. Resultater fra større barneundersøkelser med et langt tidsperspektiv tyder på at alvorlige vansker i førskolealderen har høy stabilitet; mellom 40 og 60 prosent av barna med omfattende plager som tre-fireåringer hadde fremdeles slike plager ved tiårsalderen. (20)
Helsesøster møter mange utfordringer i møtet med barn. Ikke alle barn og unge har ord eller forståelse for de ekstra utfordringene de opplever. Et viktig verktøy i skolehelsetjenesten er å kunne samtale med barn og ungdom.
Helsesøster må også ha kunnskap om hvordan hun finner frem til viktige samarbeidspartnere for tjenesten. Som en del av primærhelsetjenesten er det helsestasjons og skolehelsetjenestens oppgave å forebygge psykiske og fysiske problemer hos barn og unge og modulen vil vektlegge dette
Mål:
Helsesøster skal bli oppdatert på psykiske lidelser blant barn. Hun skal også ha blitt
presentert for nyere forskning innen samfunnsskapte problemer som mobbing. I et samfunn med økende innslag av barn som har opplevd kriser og traumer skal helsesøster ha fått økt handlingskompetanse på dette feltet. Hun skal få nye metoder i å samtale med barn og skal raskt kunne trekke inn samarbeidspartnere ved behov.
Modul 3
Barn med risiko for utvikling av atferdsvansker
En kartleggingsrapport over metoder og instrumenter for å oppdage barn med høy risiko for utviklingsavvik i alderen 0-6 år viser at kunnskapsgrunnlaget om metodene er mangelfulle. Kartlegging av norske forhold tyder på at det brukes flere ulike metoder.
Den regionale variasjonen er stor, kompetansen ved helsestasjonene er ulikt fordelt og mye tyder på at tilfeldigheter avgjør valg av metode. Det er internasjonal enighet om at eksisterende metoder ikke tilfredsstiller gjeldende kriterier til kartleggingsverktøy for populasjonsscreening. Rapporten etterspør mer forskning på området. (21)
Nasjonalt råd for prioriteringer i helsetjenesten mener at barn og unges psykiske helse må prioriteres tydeligere i praksis fordi lidelsene er alvorlige, rammer mange og kan få langvarige følger. Helsetjenesten må ha sterkere fokus på psykososiale faktorer i sitt møte med barn og deres foresatte. (22)
En norsk undersøkelse støtter antagelsen om at det er mulig å identifisere problematferd hos små barn. Resultatene tyder også på at vi allerede ved 18 –måneders alder kan begynne å identifisere risikofaktorer i oppvekstmiljøet som kan bidra til vedvarende vansker. Identifisering av utviklings- og atferdsforstyrrelser i tidlig barnealder er generelt ansett å ha betydning i forebygging av senere vansker. (21)
Mål:
Helsesøster skal kunne gruppere vanskebilder i forhold til lette, moderate og alvorlige atferdsvansker, opposisjonell trasslidelse og atferdslidelse. Videre skal hun ha oppnådd økt kunnskap om hvordan man kartlegger og utreder atferdsvansker. Helsesøster skal ha kjennskap til atferdsvanskers ulike utviklingsveier og tiltak i denne forbindelse.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Elin Nordbø <Elin.NordboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 20.06.2009