972 Sosialpedagogikk

Innledning

Denne fagplanen - utarbeidet ved Høgskolen i Telemark, avd. for lærerutdanning, og vedtatt i avdelingsstyremøte 30. mai 1996 med endringer juni 1999 (AS-sak 50/99), bygger på "Rammeplan for sosialpedagogikk", godkjent av KUF i brev av 20.08.90.

Studiet i sosialpedagogikk ved HiT er delt i to halvårsenheter som hver går over ett studieår. Denne fagplan som her er utarbeidet, fyller kravene til rammeplanens første halvårsenhet og

går over ett studieår.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i sosialpedagogikk er i alt vesentlig rettet mot personer som er engasjert i opplærings, omsorgs- og ledelsesfunksjoner innenfor de ulike livsområdene hjem, barnehage, skole, sosial-og helsetjeneste, fritidssektorer og offentlig forvaltning. Men studiet er også åpent for andre yrkesgrupper.

Studiet er godkjent som videreutdanning for lærere.

Opptaksgrunnlag
Studiet i sosialpedagogikk grunnenhet har i prinsippet det samme opptaksgrunnlag som annen høgere utdanning. Det kreves tre års videregående skole - allmennfaglig studieretning eller dokumenterte kunnskaper på samme nivå i følgende seks fag - norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. 1 alle fag må karakteren være 2 eller bedre. Ved sistnevnte kategori søkere, må kandidaten ha fylt 23 år i opptaksåret, ha 5 år fulltids arbeidspraksis eller en kombinasjon av utdanning og arbeid til sammen 5 år.

Mål for studieprogrammet

Gjennom studiet i sosialpedagogikk, skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker. Av den grunn settes pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng.

Videre studiemuligheter

Studenter som har tatt dette 30 stp grunnkurset i sosialpedagogikk, kan bygge på dette med 30 stp påbyggingsenhet.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning




Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30SOS Sosialpedagogikk 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emnetabell nedenfor for informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting.

Arbeids- og læringsformer

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.

Se emnetabell nedenfor for utfyllende informasjon.

Forholdet mellom teori/praksis

I sosialpedagogikk blir praksis definert som feltarbeid i tilknytning til gruppeprosjektoppgaven.

Vurderingsformer

Se emnetabell nedenfor for informasjon.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>,Torodd Hagen <torodd.hagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.05.2009