114 Geografiske informasjonssystemer, fordypning

Målgruppe og opptakskrav

GIS er et redskapsfag som passer i kombinasjon med andre studium og fag. Målgrupper kan være:

  • Studenter med utdanning fra tverrfaglige studium som natur-, helse og miljøvern, økonomi og administrasjon, kultur eller idrett/friluftsliv.
  • Studenter som tar sikte på bachelorgrad og/eller videre studium, der GIS-studiet kan inngå.
  • Ansatte i privat eller offentlig virksomhet som ønsker etter- eller videreutdanning i GIS. Så langt det er laboratoriekapasitet for det, vil også enkeltemner fra GIS-studiet kunne brukes som valgemne i andre studium.

Studiet er et tilbud til studenter med 2 års høyere utdanning, med anbefalt 15-20 studiepoeng til sammen i matematikk, statistikk og informatikk. Søkere med relevant praksis og kortere utdanning blir vurdert individuelt. Det forutsettes grunnleggende IT-kunnskap og ferdigheter i bruk av Windowsapplikasjoner.

Mål for studieprogrammet

Gjennom studiet blir det gitt et bredt grunnlag for bruk av GIS i næringsliv, forvaltning, undervisning og forsking i Norge og internasjonalt. Videre skal studentene selv gjennom forelesninger og øvinger bli operative i bruk av GIS innenfor områder der de gjennom utdanningen elles har sitt faglige fundament, og kunne stå for innføring av GIS i en organisasjon.

GIS blir tatt i bruk på stadig flere felt. Studiet gir et bredt grunnlag for arbeid med GIS i næringsliv og forvaltning.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Ny fagblokk
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
5700 Digitale geodata 10,00 O 10  
5701 Kart og landmåling 10,00 O 10  
5602 Databaser 10,00 O 10  
5702 Geografisk analyse 10,00 O   10
5705 Prosjektarbeid i GIS 10,00 O   10
4102 Arealforvaltning og kommunal planlegging 10,00 O   10
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er et fordypningsstudium med normert studietid på 1 år.

Studiet er delt opp i emner som til vanlig går over ett semester. Hele studiet er på 60 studiepoeng fordelt med 30 studiepoeng på hvert semester.

Arbeids- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Et større prosjektarbeid i grupper med veiledning
  • Mindre prosjektoppgaver integrerte i ordinære emner
  • Selvstudium

Vurderingsformer

Studentenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Aktuelle evalueringsformer går fram av emneomtalene.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 18.07.2009