Friluftsliv, pedagogikk, helse og praktisk fordypning II 1267

Læringsmål

Emnet skal gi innsikt i viktige kjensgjerninger og i sentrale teoretiske perspektiver som kan belyse friluftslivets egenart og iboende kvaliteter, og utgjøre et grunnlag for pedagogisk arbeid med friluftsliv. Gjennom emnet skal studentene utvikle evne til å analysere egen og andres pedagogiske virke innen friluftslivet. Emnet skal også gi et refleksjons- og verdigrunnlag som, sammen med annen undervisning, bidrar til veilederkompetanse innen friluftsliv. Sentralt i emnet står verdier og potensialer i friluftslivet, og problemer og muligheter knyttet til å realisere disse i pedagogisk arbeid.

Innhold

- Gruppen som sosialpsykologisk fenomen og som arbeidsform

- Læring i friluftsliv

- Veiledningsmetodikk

- Friluftsliv og fagpedagogisk tradisjon

- Kunnskap, læring og erfaring

- Friluftsliv, identitet og personlig utvikling

- Friluftsliv som læringsvei, særlig i skolen

- Friluftsliv og folkehelse

- Praksis. Studentene har ansvar for selv å finne en relevant praksisplass, som skal godkjennes av faglærer. På basis av praksisen skal studentene levere et notat/abstract, som skal fremlegges ved obligatorisk prakisseminar.

Studentene velger i tillegg en av følgende tre fordypninger: fjell/bre, kyst – seiling eller vassdrag.

- Kyst - seiling, fordypning III, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til veileding med tradisjonell bruksbåter ved kysten, herunder didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering og ledelse
  • Fordypet kunnskap om det å ferdes med båt langs kysten, herunder valg av område, sikkerhet, vær, vind, strøm, turplanlegging, kameratredning og førstehjelp. Fordypet ferdighet i bruk av råriggede båter, herunder finmanøvering i vanskelige havner og navigering under vanskelige forhold.
  • Fordypet ferdighet i vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil
  • Fordypet kjennskap til kystnatur og kystkultur
- Fjell/bre, fordypning II, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til veileding i høyfjellet, herunder didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering og ledelse
  • Fordypet kunnskap om alpin fjellferd på ski og til fots, herunder: valg av område, sikkerhet, vær, vind, skred, turplanlegging, kameratredning og førstehjelp. Fordypet ferdighet i alpin skiferd og ”tinderangling”, herunder orientering og veivalg, sikring i fjell og bratte snøbakker, skiteknikk
- Vassdrag, fordypning III, ferdigheter og kunnskaper:
  • Fordypet innsikt i pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til veileding med kano på elv opp til grad II+ - III-, herunder didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, styring og ledelse
  • Fordypet kunnskap om det å ferdes med kano på elv, herunder: valg av område, sikkerhet, vær, vind, strøm, turplanlegging, kameratredning og førstehjelp. Fordypet ferdighet i kanopadling, solo og dobbel
  • Fordypet kjennskap til vassdragsnatur og vassdragskultur

Organisering

Undervisning er lagt til vårsemesteret.

Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesinger, seminarer, kollokviearbeid, praksis (10 dager) instruksjon og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i en valgfri naturtype. Ferdene med veileder består av 7 dager i den valgte naturtypen. Ferder, praksis og seminar er obligatorisk.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Graderte karakterer. For å få vitenmål må studentene ha deltatt aktivt på obligatoriske ferder og seminar, samt gjennomført praksis, levert godkjent praksisrapport og godkjent studentmappe knyttet til valgt fordypning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Reiten <Tone.ReitenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010