Idrettspedagogikk og -coaching I 1002
Læringsmål
Gi studentene redskap til å kunne forholde seg til idrettspedagogiske teorier og praksis. Studiet skal bidra til at studentene skaffer seg en forståelse av oppdragelse, undervisning og verdiformidling i et idrettspedagogisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdighet i planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluerning av undervisning. De skal også stimuleres til en analytisk og kritisk reflekterende holdning til egen pedagogisk virksomhet. Studentene skal stifte bekjentskap med ulike tilnærminger til læring, også med en kritisk dimensjon. I tillegg til idrettspedagogiske emner behandler også denne modulen idrettpsykologiske problemstillinger.
Innhold
- Kunnskapsbegrepet og læring. Forskjellige tilnærminger.
- Den pedagogiske metode i det didaktiske univers.
- Praksisrelatert fagdidaktikk; teori og praksis, organisering av læring.
- Aktivitetens egenart – didaktiske konsekvenser
- Uteskole – didaktiske konsekvenser og veilederrollen.
- Det sosiale miljøet (læringsmiljø)
- Motivasjon og mestring
- Leik og kreativitet i idretten
Organisering
Kurset har et omfang på ca 60 timer
En ønsker gjennom kurset å fremme en faglig undring og spørrende holdning til profesjon og samfunn. Læring bør skje ved at den som lærer, selv skaper kunnskapen ved å knytte nye erfaringer til det han eller hun kan fra før. Vi ønsker derfor å skape et aktivt læringsmiljø der faglig undring og læring er sentralt. Et mål er at studentene selv skal ta ansvar for egen læring, og studentenes deltakelse i fellesskapet vil derfor være sentralt for å nå dette målet.
Det legges opp til en veksling mellom vanlige forelesninger, studentframlegg, debatt/case og gruppearbeid.
Vurderingsformer
Tre dagers hjemmeeksamen i grupper med gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Telseth <frode.telsethSPAMFILTER@hit.no> - 19.11.2009