Volleyball: Coaching, utvikling og læring 1403

Læringsmål

Emnet er praktisk-teoretisk. Studentene skal anvende relevant faglitteratur og praksiserfaring fra egen trenerrolle knytta til Coaching, utvikling og læring. De skal opparbeide evne til kritisk refleksjon og gjennom det utvikle seg i egen volleyball/sandvolleyballtrenerrolle.

Innhold

  • Teoretisk tilnærminger til lærings- og treningsprinsipper
  • Kommunikasjon: Trener - utøver, trener - organisasjon
  • Trenerrollen: oppgaver, ansvar, rolleavklaring, makt
  • Ferdighetsutvikling: individuelt og relasjonelt
  • Coaching som ledelses- og læringsstrategi
  • Utvikle coachingrollen: Selverkjennelse - selvutvikling
  • Coachingmetodikk
  • Utvikling av egen treningsfilosofi

Organisering

Undervisningen er lagt opp med 2 obligatoriske samlinger i løpet av ett semester.

Mellom og etter samlingene skal studentene gjennomføre trenerpraksis.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig hjemmeeksamen om egen trenerpraksis. Oppgavene skal være forankret i pensumlitteratur , vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Oppgaven skal presenteres muntlig. Gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 29.11.2010